Byta jobb = byta arbetsplats?

Är det ett likhetstecken med att byta jobb och att byta arbetsplats och arbetsgivare? Nej, det behöver det inte vara. Man kan också byta till en annan yrkesroll eller annat arbetsinnehåll på samma arbetsplats.

Är det skillnad? Ja, det är det. Att byta jobb innebär att du byter arbetsplats, arbetskultur, kollegor med mera. Det är ett stort byte, som kräver ett stort övervägande om – är detta rätt jobb som jag kommer till?

En gång i tiden hade jag förmånen att jobba vid Saab. En stor arbetsplats med flera möjligheter. Där erbjuds det möjligheter att byta till en annan roll, om man så önskar. Fördelen är att du är kvar på samma arbetsplats. Men även inom en sådan stor arbetsplats är det skillnader mellan olika avdelningar och olika Saab-bolag.

Hur är det då på en mindre arbetsplats? Där känner man varandra bättre, det är samma kultur med mera.

Fördelen för arbetsgivaren är att medarbetarens kompetens är kvar inom företaget. Du behöver inte överlämna arbetsuppgifter till någon på kort tid och minskar där med att uppgifter glöms bort. Om man stöter på problem eller om missförstånd uppstått – personen finns kvar i organisationen för att samtala med. On-boardingen blir dessutom enklare och smidigare, mycket är redan självklart för den ny-gamla arbetstagaren.

För medarbetaren finns det fördelar, man behöver inte lära sig ett nytt företag, man har kunskap från tidigare yrkesroll. Denna kunskap har man säkert stor nytta av även i sin nya roll.

Detta är vad man kan kalla för en win-win!

Vad krävs då för att detta ska hända? Något som behövs är en bra dialog mellan chef/ledare och medarbetaren. Att förstå varandras möjligheter och se utvecklingsmöjligheter. En medarbetare som gör denna resa kommer att känna sig motiverad i sin yrkesroll. Får hen inte denna möjlighet, finns en överhängande risk att medarbetaren slutar och går till en annan arbetsgivare.

Nackdelar? Visst finns det sådant som man ska tänka på. Du får inte in nytt ”blod” och nya ”ögon” på arbetsplatsen. Får du det bästa resultatet när du gör denna navaleskådning och rekryteratar en skicklig medarbetare internt? Kunde du fått möjligheten att rekrytera en ännu bättre medarbetare till tjänsten?

Med bra hantering av nackdelarna och att man verkligen funderar över dem, kan detta bli bra för alla parter. Det är bland annat bra för din Employer brandning. Du som arbetsgivare visar att du lyssnar på dina medarbetare och bry dig om dem och medarbetarna vill stanna kvar på ditt företag!

Och du som medarbetare – du får möjligheten i en ny roll i en bekant miljö!
Hur skulle det kännas?

Mikael Laweby

Tidigare publicerat i Affärsstaden 6 – 2021

Mikael Laweby
k_mlaweby

Laboris – leder dig mot ditt nya mål (en del av Koching AB)
Jag är utbildad till Professionell Coach – har en certifiering som Professionell Certifierad Coach inom ICF, International Coaching Federation och certifierad karriärcoach. Coachar de som vill byta karriär eller som är mellan två jobb.

Tillbaka till krönikor