Att göra en podcast

Tjugotre procent av svenskarna lyssna på poddar varje vecka och det ökar hela tiden, både lyssnandet och utbudet. Du kanske också borde hänga på trenden med att göra en podd? Detta är bara början och de flesta företag har inte insett värdet i att göra en egen podcast.

Varför podcast? Podcast passar in i människors liv. Jag lyssnar när jag gör annat eller åker till jobbet. Podd är ett ostört medium som vi gärna konsumerar i 30 minuter eller mer. Det bygger en stark relation med publiken, snabbare än andra medier, stärker ditt varumärke och tränar dig i konsten att lyssna och prata.

Det finns en halv miljon podcasts i världen och gissningsvis några tusen i Sverige. Podcasten fick sitt genomslag år 2005 med Apples uppdatering iTunes 4.9 som stödde podcasting. Själv började jag lyssna på podcasts runt 2013 och blev frälst. Nu lyssnar jag mer än någonsin och gör flera egna, bl.a. Entreprenörsdriv som kommit ut med 325 avsnitt.

Vad ska din podd handla om? Jag menar att den skall handla om det du själv brinner för. Du kan vara ensam, med en kompis eller ha gäster. Jag själv tycker mest om att ha gäster. Kom på ett bra namn på podden som inte redan är taget. Gör en innehållsplan och några rubriker för de första tio avsnitten. Jag har en framförhållning på minst tre avsnitt.

Hur ofta skall den komma ut? En podd kan komma ut varje dag, varje vecka eller varje månad. Prioritera regelbundenhet och bra innehåll framför ofta.

Hur långt skall ett avsnitt vara?
 Jag har gjort poddar som är allt från tre minuter till 65 minuter. Min favoritlängd är runt 30 minuter. Då hinner man med ett samtal utan att stressa.

Hur blir ett avsnitt bra?

  • Lägg undan manus och var dig själv.
  • Lyssna på din gäst och ställ följdfrågor.
  • Skriv gärna upp det du skall säga i början och ha en call to action i slutet.
  • Läs på om gästen, skriv ner några stödord och en lista med hållpunkter.
  • Tänk på lyssnarna, stanna upp och summera ibland och använd inga krångliga ord.
  • Ta om när det blir fel och klipp efteråt.
  • Ta gärna en bild när ni spelar in, eller varför inte göra en kort film.
  • Kontrollera att inspelningen är igång. En gång intervjuade jag Ulf Kristersson utan att trycka på REC. Vi gjorde om intervjun. Det var surt men bättre än ingen intervju.

Vad behöver jag för utrustning? Det räcker faktiskt med den inbyggda mikrofonen i din telefon. Ljudet blir inte topp men det går. Nästa steg är att köpa en USB-mikrofon för några hundra kronor som du ansluter till datorn. Billiga mikrofoner fungerar om du pratar nära mikrofonen och är i en bra ljudmiljö. Jag ville rätt snart ha en mikrofon per person och då behövs mixer eller inspelningsutrustning för flera kanaler. Välj ett bra mikrofonstativ så att det blir bekvämt att prata nära mikrofonen. På https://entreprenorsdriv.se/att-gora-pod/ finns tips på utrustning.

Välj en bra inspelningsmiljö. Spela inte in hemma i köket, det kommer att eka. Välj istället en plats med mjuka ytor. Ställ in en fåtölj, kuddar, filtar, ytterkläder och lägga på en duk. Var på ett ostört ställe utan distraktioner. Du kan också spela in över Skype. Det är ok men ger inte lika bra ljud och blir inte samma sak som att göra det öga mot öka.

Redigering gör jag i gratisprogrammet Audacity. Där kan man klippa i avsnittet och justera inspelningsnivåer, reducera brus och lägga på intro. Den färdiga ljudfilen exporteras till en mp3-fil. Skriv en rubrik och en sammanfattning av avsnittet.

Publicera din podd på en poddplattform som Libsyn, Podbean eller motsvarande. Det kostar några dollar i månaden. Ladda upp din mp3-fil, rubrik, sammanfattning och publicera. Du kan även schemalägga publiceringen till senare tillfälle. För att få in podden på iTunes måste du anmäla detta till iTunes Connect. Du kan även få den publicerad på Spotify.

Du måste marknadsföra podden för att få lyssnare. Lägg ut länkar till podden i sociala medier. På Libsyn kan du välja att publicera poddavsnittet automatiskt på olika sociala medier. Om du har en hemsida så lägg upp avsnittet där.

Det är svårt att tjäna pengar på poddar. En orsak är att sponsorerna inte får veta vem som lyssnar, bara antalet nedladdningar och de som eventuellt hör av sig. Det går inte att skaffa data om lyssnarna som Google och Facebook gör. Men blir podden stor så går det att tjäna pengar. Jag själv jobbar som poddcoach, programledare och producent i andras poddar.
Att göra podd är enkelt men också svårt. Det är lätt att komma igång, men det kräver mod, vilja, kreativitet och uthållighet för att lyckas. Starta med en ambitionsnivå som gör att du fortsätter.

Poddandet kommer utveckla dig själv lika mycket som din publik. Vill du ha fler tips? Kolla in www.entreprenorsdriv.se, eller kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2018

[one_half last=”no”]

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

Marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB

Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv.

www.entreprenorsdriv.se

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor