Agneshög, Dysätter och Varamon är Motalas snabbast växande handelsnav

  Det är tredje året som konferensen #modig arrangeras, och för tredje gången delas även utmärkelsen Årets Digitala Insats ut. De nominerade företagen 2016 är William Strouch, TheFashionRoom.se och Room99. Samtliga är relativt nyetablerade lokala e-handlare med stora framgångar – som med hjälp av rätt innehåll och aktivitet i sociala kanaler inte bara säljer produkter utan en hel livsstil.– Handelns framtid hittar vi idag i Dysätter, Agneshög och Varamon – inte i centrum eller i Bråstorp. Där ligger de tre nominerade företagen som alla bidrar på ett positivt sätt till Motalas handelsbalans. Och de omsätter mer än många av de vanliga butikerna i stan. De flesta av kunderna kommer nämligen inte alls från Motala, utan från hela Sverige och världen, säger Anna Adolfsson, medarrangör av #modig.Digitaliseringen är vår tids stora trend och samhällsomvandling, och 2016 är det tydligare än någonsin att detaljhandelns hjärta behöver börja bulta för det digitala. Den totala detaljhandeln förväntas enligt Handelns utredningsinstitut öka med 4 % 2016. Prognosen för e-handeln är en ökning på 16 %, vilket innebär att den kommer att stå för 30 % av den totala tillväxten i handeln under året.Björn Orrenius, medarrangör av #modig: – För de handlare som inte har en digital strategi innebär det att en dryg tredjedel av tillväxten passerar ovan deras huvuden. Därför kan man idag inte prata om ifall de stora framgångarna finns i centrum, Bråstorp eller i Tornby. Handelsframgångarna hittar vi lokalt, kanske mitt i ett lägenhets- eller villaområde – fast med “www” före.– #modig ska både skrämma upp, ingjuta mod och skapa hopp. Att få företagare och makthavare att inse allvaret samtidigt som de ska utrustas med digitalt självförtroende. Att ta nästa steg, in i den digitala världen, är varken speciellt dyrt, eller så värst komplicerat – bara man håller någon i handen. Med rätt förståelse och rätt beslut kan Motala hitta sin digitala nisch, och bryta mark, före liknande kommuner. Att hitta tillbaka till det där som gjorde Motala till ett världsnamn med Luxor, menar Rickard Eriksson, medarrangör av #modig.

DE NOMINERADE TILL ÅRETS DIGITALA INSATS ÄR

TheFashionRoom.se 
(http://thefashionroom.se
För ett år sedan designade Rickard Andersson posters hemma i lägenheten, och la upp dem på nätet ifall någon skulle vilja köpa. Nu har han sagt upp sig från jobbet, skaffat en större lokal, och fått bygga om webbshoppen som blev på tok för liten för den stora försäljningen. Även sambon Angelica Sandberg som är fotograf, arbetar i företaget för att klara av alla beställningar. The Fashion Room är bra exempel på hur man med små medel kan kombinera intresse och kompetens till ett lönsamt företag. Varje dag kommer det in 65 kunder i deras webbutik som handlar något. Man hoppas omsätta 4-4,5 miljoner kronor i år.

William Strouch 
http://williamstrouch.com
Motalasonen Hampus Edwall säljer idag sina klockor över hela världen under det egna varumärket William Strouch, som snabbt blivit ett varumärke att räkna med. Den egna produktionen sker i Asien och distribueras genom webbhandel i stora volymer ut över världen. Omsättningen har mer eller mindre exploderat och företaget har redan två anställda. Framöver räknar de med att växa ännu mer och i maj lanseras även en skokollektion. Med fokus på design och smart affärsmässighet visar William Strouch hur världen har krympt, och navet för verksamheten finns här i Motala.

Room99 
http://room99.se
Madeleine Gunnarsson och Emelie Karlberg är systrar och entreprenörer som vuxit upp med familjens företagaranda. De är veteraner som drivit webbutik sedan 2007 och trots att Room99 fortfarande är något av en doldis i Motala, omsätter de över 10 miljoner kronor och följs av 28 000 personer på Instagram. Nyligen har de även utökat och flyttat till nya lokaler i Luxorhuset. Room99 är ett bra exempel på hur ett nytt och digitalt företag kan växa fram i den gamla industristaden Motala.

 

Källa: www.modig.academy