You are currently viewing Återvunnen jord årets vinnare
Econova-Elmia

Återvunnen jord årets vinnare

— Vi är mycket stolta över att vinna utmärkelsen Årets Trädgårdsprodukt. Den är ett kvitto på att vår idé att jobba med återvunnet organiskt material är rätt. Det här ger oss självförtroende att fortsätta utveckla denna typ av produkter, säger Anders Bergquist, marknadschef på Econova Garden, där varumärket Weibulls ingår.

Econova är den första producenten i Skandinavien med en torvfri jordprodukt. Råvarorna träfiber och bark kommer från skogen och återförs efter kompostering till naturen för att bilda ny växtlighet. Även trädgårdkomposten cirkulerar och hämtas från kommunens insamlingsplatser.

Kompakt jordblandning

Till den mullrika blandningen tillsätter Weibulls naturgödsel för att få en näringsrik jord med god växtkraft och stenmjöl, som ger jorden en väldränerande struktur och tillför viktiga mineralämnen till växterna. Jordblandningen är kompakt och tyngre, vilket gör den särskilt användbar i rabatter och till jordförbättring.

— Med vår återvunna jord möter vi en växande efterfrågan på torvfri planteringsjord. Samtidigt tar vi vara på organiska råvaror som finns i närområdet till vår jordfabrik, säger Magnus Pettersson, produktchef för jord och gödsel på Weibulls.

Växande familjeföretag

Econova har huvudkontor i Åby utanför Norrköping och producerar varje år cirka 250 000 ton jordprodukter. Familjeföretaget grundades 1959 och har växt stadigt till 160 anställda som arbetar med jordproduktion och trädgårdsartiklar. Varumärket Weibulls förvärvades 2008.

— Econova har visat att det från lokala källor går att tillverka en jord för det urbana odlandet av till hundra procent återvunna produkter. Juryn vill premiera initiativet att ta fram en helt torvfri odlingsjord, säger Christina Säll, ordförande i juryn för Elmia Garden Award.

I juryn för Årets Trädgårdsprodukt/Elmia Garden Award ingår Christina Säll, chefredaktör för Riksförbundet Svensk Trädgårds tidning Hemträdgården, Simon Irvine, trädgårdsdesigner på Läckö Slott och Magnus Åström, creative director på Blink.

Källa: www.elmia.se