16 stora företag i Östergötland och Sörmland kraftsamlar tillsammans med Handelskammaren i satsningen Vision East Sweden. En god grund har lagts i varumärket East Sweden. Nu vill initiativtagarna ta nästa steg i arbetet för att bli en av Sveriges mest intressanta  tillväxtregioner.

‐ Vi tror att tillväxtstråket från Stockholm till Linköping har förutsättningar att bli en av Sveriges mest intressanta tillväxtregioner och vi vill på ett tydligt sätt bidra i det arbetet, säger Tor Lundqvist, Fabriksdirektör BillerudKorsnäs Skärblacka.

 ‐ Århundradets tillväxtchans landar rakt i vår region, nu gäller det att kraftsamla för att maximera möjligheterna, säger Peter Whass, VD Lundbergs.

 ‐ Östergötland ensamt är för litet, vi vill arbeta för en sammanhållen vision i tillväxtstråket där tre framgångsrika städer, Nyköping, Norrköping och Linköping, ligger som på ett pärlband. Vi behöver skapa oss fler möjligheter till internationell lyskraft, säger Erik Zetterlund, VD Oxelösunds Hamn.

 ‐ Om vi ska arbeta för tillväxt behöver vi arbeta tillsammans. Näringslivet behöver också stötta det offentliga i att våga fatta modiga beslut. Vi har mycket att vara stolta över och med Ostlänken som draglok kan både företag och samhälle investera för framtiden, säger Marie Westerlund, Bankchef, Länsförsäkringar Östgöta.

 ‐ Offentliga beslutsfattare efterfrågar starka näringslivsröster i viktiga framtidsfrågor. Vi hoppas att den här kraftsamlingen uppfattas som en stark och positiv kraft i den riktningen. Vi hoppas också att nybildade Region Östergötland, Regionförbundet Sörmland, Linköpings universitet, länsstyrelser och enskilda kommuner med flera vill arbeta med oss för att skapa en gemensam riktning för tillväxtstråket East Sweden. Så har andra framgångsrika regioner arbetat och detta är vårt bidrag till vår region. Tillsammans blir vi starkare, säger Johanna Palmér, VD Östsvenska Handelskammaren.

 

Vision East Sweden är en tillväxtinriktad framtidssatsning initierad av 16 av regionens tyngsta och mest engagerade företag. Initiativtagarna vill kraftsamla för att bli en positiv med-­‐ och motpart till det offentliga i frågor om regionens framtid, hur vi ska marknadsföra oss och hur vi ska bli än mer attraktiva för   företag, investerare, besökare och inflyttare. Satsningen drivs av Östsvenska Handelskammaren. Initiativtagare är Billerud Korsnäs Skärblacka, Danske Bank, Ericsson, Fastighets AB LE Lundbergs, Handelsbanken, Henry Ståhls Fastighets AB, Holmen Paper, Länsförsäkringar Östgöta, NCC Construction, Oxelösunds Hamn, SAAB, SEB, Siemens Industrial Turbomachinery AB, Swedbank, Toyota Material Handling och Östgöta Media.

Ur pressmeddelande.

FOTO: Pernilla Andersson