You are currently viewing Wellnox växer med RÅ crowdfunding

Wellnox växer med RÅ crowdfunding

– Men det kostar att växa, konstaterar Mats Tärning, en av Wellnox grundare som tillsammans med kompanjonen Thomas Sjölander inte bara blivit ett namn i Sverige utan nu också tar sina råpressade juicer vidare till USA.

I dagarna åker Mats över till USA för att förbereda inför lanseringen som sker senare i vår. Återkopplingen från testgrupper har varit positiv och det finns redan färdiga avtal med ett par riktigt stora kedjor i Kalifornien, New York och Florida.
– I de här områdena finns ett hälsotänk som är likt svenskarnas. Medvetenheten om att hälsa och välmående hör ihop med vad man matar kroppen med är stort och det ska blir väldigt intressant att få ta del av vad den stora konsumentgruppens feedback när produkterna kommer ut på marknaden i mars- april.
Att få jobba på plats, skapa relationer, kunna bli synliga i sociala medier och låta kunderna dela med sig av sina egna berättelser om hur de upplever produkterna är en möjlighet som vi gärna vill ta tillvara på och som känns jätterolig menar Mats, som kommer att jobba 100 procent mot USA.

Wellnox och RÅ väcker uppmärksamhet såväl nationellt som utomlands, och intresset för att köpa in sig i bolaget har varit stort. Men Mats och Thomas har varit noga med att inte sätta sig i en sits de riskerar att bli styrda utifrån, av en eller ett par stora aktörer, med pengar som huvudsakligt syfte.
– Vår idé är hälsa, att människor ska må bättre med hjälp av våra produkter. Naturligtvis tänker vi på lönsamhet och är glada över att vi hittills varje år gått med vinst. Men vi vill växa förnuftigt och utan att tappa kärnan och det som är viktigt i det vi gör.

När crowdfunding istället kom på tal tilltalades man av det på flera sätt.
– Dels innebär det att vi får många små delägare som är genuint intresserade av vår verksamhet, som antagligen gillar våra produkter och som också blir ambassadörer för vår gemensamma produktportfölj. Och dels får många fler möjlighet att följa med på en spännande resa samtidigt som man, förutom aktieandelar också får rabatter på sina egna inköp i webbutiken, berättar Mats.

Men om man letar efter ett sätt att tjäna snabba pengar bör man kanske avstå, menar han. Tanken är att utvecklas långsamt och kanske först om fem till sju år vara klara för en börsintroduktion eller ett uppköp.
– Det vi söker efter är människor som, precis som vi, brinner för hälsa och välmående. Som vill bli en del av en långsiktig relation och en lönsam utveckling tillsammans.

Ett steg mot att bli mer lönsamma togs då man startade upp sen egna fabriken i Norrköping med en tappningslinje för bag-in-boxproduktionen och på så sätt minskade logistikkostnaderna betydligt. Nästa delmål är att kunna ta hem pressningen och då också kunna använda närodlade råvaror som till exempel rödbetor från Östergötland och Småland.
– Idag finns det i Sverige en enda maskin av det slaget vi behöver, berättar Mats. Den står i Kivik och är från 1968. Det är därför vi, än så länge, måste pressa våra betor utomlands. Men snart så…! ler han och säger att det naturligtvis också finns planer på en tappningslina för glasflaskor så småningom.

För att crowdfunding-projektet ska bli av behövs 5 000 000 kronor och i dagsläget har man nått upp till ungefär 80 procent av målet med cirka 300 delägare.
– Det finns fortfarande lite tid att hoppa på tåget säger Mats och önskar att det till starten ska finnas kapital till att både utveckla fabriken i Norrköping och till att fortsätta satsa framåt.

Intresse från Asien, arabländer och Europa pockar på och naturligtvis ser Mats och Thomas fram emot att, i sinom tid, ta sig an flera geografiska marknader. Men det gäller att ta en sak i taget och att aldrig tappa rötterna.
– Norrköping och den svenska marknaden ligger oss naturligtvis varmast om hjärtat, och den ska vi aldrig glömma bort, lovar de.

Intressant? Läs mer och hör Mats och Thomas berätta om Wellnox crowdfunding-projekt här:
https://wellnox.se/sv/info/join.html

 

TEXT: Mirjam Lindahl
FOTO: Mirjam Lindahl