I höstas vann Skira ”Di Digital Startup Tour” i Linköping, och nu i februari kom Skira på andraplats i ”Swedbank Rivstart” – Swedbanks entreprenörs tävling. Det går bra för Skira och deras framfart i Sverige går helt enligt planerna. Skira revolutionerar spannmålshandeln med sin digitala handelsplats – region efter region. Snart släpper de registreringen fri för hela landet.
Vi träffar Felicia Bindekrans som berättar mer om revolutionen och transparens.

I september 2018 lanserades Skira Handel; en handelsplats för framförallt spannmål. Det är den första i sitt slag som är digital, neutral och transparant och på så sätt öppen. Felicia Bindekrans som är en del av Skira-teamet och som har vuxit upp i närheten av lantbruket berättar om hur det fungerar:
– Handelsplatsen är uppbyggt kring ett auktionsförfarande. Om man som lantbrukare har en vara att sälja så kan man lägga ut: vad det är, hur mycket det är, vilken kvalitet som varan har. Sen sätter man ett acceptpris och därefter blir det budgivning under en viss tidsperiod. När tiden går ut så får den med högsta budet köpa partiet.
Det är helt enkelt en handelsplats där köpare och säljare kan mötas, och Skira ger en betalningssäkerhet till säljaren, samtidigt som köparen får en trygghet eftersom Skira ser till att spannmålet levereras och att man betalar för just den kvalitet som levereras.
– Skira ordnar med transport och det runt omkring. Så det ska vara lika smidigt att tryggt att handla med Skira som med något annan handlare, berättar Felicia.

Företaget har redan vunnit priser med sin handelsplats.
– I höstas, närmare bestämt i oktober, deltog vi i en entreprenörstävling som hölls av Dagens Industri. Den vann vi i Linköping, och var således med i finalen i Stockholm.
Sen blev det även pallplats i en tävling i februari.
– Nu i februari tog vi i emot ett pris i form av Swedbank Rivstart. Swedbank anordnade en entreprenörstävling, där de fick in över 1800 bidrag. Skira lyckades knipa en andraplats. Det är väldigt kul. Tävlingen fokuserade mycket på affärspotential, men också mycket på hållbarhetsfokus. Det är kul att fler än vi ser potentialen i det här.
Just nu fokuserar Skira mycket på handel mellan lantbrukare.
– Det är vår strategi – att få igång handelsplatsen, få upp en volym för att sen få in alla möjliga som vill handla med spannmål. Vi har redan en del kvarnägare inne, men ser också en framtid med allt från industrier till större handlare, och på så sätt faktiskt kunna göra något åt bristen på transparens som råder på marknaden.
– Det är jättesvårt idag, att veta vad man kan få betalt för sin vara. Det är en omständlig och tidsödande process att ringa och ta reda på dagspriset. Istället vill vi då vända på det här – så man bjuder ut vad man har att sälja, sen får köpare komma och lägga bud på det.

När jag hör Felicia berätta om priser och deras snillrika marknadsplats börjar jag undra hur Skira kom upp med idéen? Hur började deras resa?
– Företaget startades för ungefär tre år sedan av Niklas Ericson och Joel Glemne. De studerade då på Linköpings Universitet till civilingenjörer i teknisk fysik, och där lärde jag också känna dem. De frågade om jag ville vara med, och det ville jag. Det var där det började, berättar Felicia och fortsätter:
– Vi är alla ingenjörer och har samtidigt en bakgrund i lantbruket på olika sätt. Jag själv är uppvuxen på Vikbolandet utanför Norrköping.
Vi kombinerar bakgrunden i lantbruket med att vi faktiskt kan utveckla de här systemen. Det vi har idag har vi utvecklat själva helt enkelt.

I lanseringen har Skira valt att gå regionvis framåt. De började med Östergötland, sen Västergötland, Småland, Halland. Kommer sen i år ta resten av södra Sverige för att senare ha helt fri öppen registrering.
– Vi går lite försiktigt framåt för att systemet är nytt och vi vill gradvis öka belastningen och påfrestningen på det. På så sätt är vi hela tiden säkra på att kunna leverera kvalité.
Skira tar självklart emot intresseanmälningar och i dagsläget har de tusentals intressenter i kö.
– Vi kommer släppa de som står i kö när vi öppnar upp för fri registrering. Vi växer och ökar hela tiden, vilket är väldigt roligt.

Handelsplatsen är Skiras främsta fokus, men samtidigt jobbar de på ett annat projekt tillsammans med Jordbruksverket och SMHI.
– Det är ett projekt som syftar till att skapa kollaborativ intelligens och datadrivet beslutfattande inom jordbrukssektorn. Målet är att skapa nya banbrytande förutsättningar för jordbruket genom det här analysverktyget.
– Just nu tittar vi på vilka datakällor kan vi använda för att matematiskt modellera nya beslutsstöd till lantbrukarare, berättar Felicia.

Spannmålspriserna beror på värme, nederbörd, världspolitik med mera. Kan man titta på resultat över tid, och sedan se samband mellan det så kommer man kunna skapa lärande system som kan ge en uppfattning om hur marknaden ser ut mer statistiskt.
– Även detta projekt kommer främja konkurrens och minska den brist på transparens som råder på dagens marknad.

På väg hem från intervjun så tänker jag igenom vad som sagts, och jag vet inte om Felicia verkligen sa det eller om jag formade mitt eget mantra: Skira – mer transparens till folket.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: 
Björn Lisinski