Motala Verkstad startades redan 1822 då behovet av metallkonstruktioner ökade samtidigt som kanalbygget pågick. Som mest jobbade det mer än 4000 personer för Motala verkstad. Idag är det en företagskoncern med fyra verkstäder och över 200 anställda, som levererar till tung- och medeltung industri med slutkunder över hela världen. Allt från kompletta maskiner som laserknivar till sjukvården till stora propellrar, vattenjet-aggregat och propelleraxlar till fartyg. Vi träffar Daniel Ellison, VD för Motala Verkstad Group som berättar mer och tar oss på en rundtur.

Daniel Ellisson är VD för Motala Verkstad Group, sedan ett och ett halvt år tillbaka.
– Företaget har en väldigt intressant bakgrund, men det har tyvärr gått riktigt dåligt ganska länge. Så utmaningen låg ju i att vända Motala verkstad. Då jag kom in hade man påbörjat en vändning med nya ägare och en ny företagsstruktur, som precis hade kommit på plats innan jag fick chansen att komma in som VD.
– Det har varit en väldigt lärorik resa. Jag tror inte att man kan gå en bättre VD-skola på ett och ett halvt år än att hoppa in i det här. Det har varit extremt utmanande men samtidigt jättekul – man lär sig något nytt varje dag. Det kommer något nytt från vänster klockan fyra på morgonen, sen får man hantera det bara, och det är bara att köra. Det som förvånade mig mest är att det är så mycket detaljer att jobba med. Jag får både vara strategiskt aktiv och operativ, varje dag, över hela banan i stort sett. Men det är det som gör att det är väldigt spännande.

Daniel, värmlänning från början, hamnade i Östergötland för att jag plugga industriell ekonomi i Linköping. Han har en kort bakgrund som militär, därefter universitetsstudier och sedan sina första 14 yrkesverksamma år på Toyota Material Handling Europe (tidigare BT Industries).
– Från att vara Trainee till att hamna nere i Bryssel på huvudkontoret och leda integrationen av Toyota BT i Europa. Jag hade olika positioner där, men ville söka nya utmaningar utanför storföretaget. Superbra miljö att växa i, men jag ville göra något annat. Jag fick kontakt med Motala Verkstad.
Motala Verkstad är en företagskoncern som ägs av ett företag som heter MLT från Stockholm. Ett Corporate Finance företag som äger 95% av aktierna.
– Vi har en omsättningstakt på 285 mkr just nu. Vi har 207 anställda och fyra verkstäder. En verkstad i Västerås, två verkstäder i Kristinehamn, och en här i Motala. Det gör att vi har mer än 45 000 kvm produktionsyta.

MVG är specialiserade på medeltung och tung industri.
– Vi gör medeltung- och tung tillverkning av saker i metall – vilket gör att vi behöver ha mycket lyftkapacitet, så vi har max lyftkapacitet på 120 ton. Det handlar om maskinbearbetning, i både nya och gamla maskiner. En del av dem är helt unika i sitt slag. Vi kan bygga och göra det riktigt stora delarna. Vi jobbar med ungefär 75 kunder i dagsläget. Historiskt har vi haft tusentals kunder. Varje verkstad har oftast en lång och spännande historia bakom sig.

MVG verkar i stort sett inom varje segment som finns: marint, medicinteknik, gruvindustrin, matprocess, förpackning, försvarsindustrin och så vidare. Den gemensamma faktorn i alla de här segmenten är att de gör stora tunga saker i metall.
– För att ge några exempel: i vattenkraftverken sitter ofta väldigt stora generatorer, och turbiner. De stora axlarna som allting sitter på – de kan vi ta hand om och renoverar eller tillverkar nya. Inom gruvindustrin används det också väldigt stora saker i metall. Inom pappersmasseindustrin finns det extremt stora valsar och axlar, som då passar vår maskinpark alldeles utmärkt, och vår unikatet också – att kunna ta hand om de här. Det är inte så många som klarar av de riktigt stora sakerna. En sådan axel kan väga upp till 20–30 ton, och valsarna också för den delen.
De flesta av MVG’s kunder är egentligen inom Sveriges gränser.
– Vi skeppar våra komponenter till en kund i Sverige, berättar Daniel och fortsätter, men i princip är alla våra kunder stora globala spelare. Våra produkter hamnar runtom i hela världen. Det tänker man inte riktigt på när man går i verkstäderna och tittar på prylarna. Då känns det som en liten lokal verkstad. Men de kunderna vi servar är bland de största i sin bransch och i allra högsta grad globala.

MVG använder ett motto. Två visionsord som de nöter in väldigt hårt nu.
– Mottot är “Starkare tillsammans”. Det har tre väldigt viktiga perspektiv, förklarar Daniel. Det ena är ligger i produktionspartnerskapet. Vi vill ha en relation till vår kund, där de blir starkare tillsammans med oss. Där vi tar hand om deras tillverkning, och där de fokuserar på det de är bäst på.
För det andra – vi ska kunna vara en produktionspartner så måste vi också vara starkare med våra leverantörer. Men sen är det tredje att vi internt måste vara starkare tillsammans. Vi som MVG kan ta hand om jobb till kunder som den enskilda verkstaden inte klarade av innan, förklarar Daniel.
– En svår nöt att knäcka är ju att såna här företag har mycket historik. “så här har vi alltid gjort saker”, “så här gör vi” – men det är inte säkert att det är så man ska göra saker nu. Hela branschen utvecklas och det gäller att hänga med. En stor utmaning.
– Det är lätt att få ett konkurrensförhållande internt, d v s att man konkurrerar mellan verkstäderna. Och det gäller det att tvätta bort så fort som möjligt. Vi behöver varann. Vi behöver kunna skicka jobb från ena verkstan till den andra. Ibland för man inte klarar av det, ibland för det blir bråttom, men även ibland för att en maskin går sönder. Och detsamma gäller med personal. Varje verkstad, varje ledare, varje person behöver känna till vad hela gruppen kan. Så man kan agera i företagets bästa.

MVG både gasar och bromsar.
– Vi håller på att stänga en fabrik i Malmö, och flyttar över personal och produktion till de andra verkstäderna. Det är extremt tråkigt att behöva varsla. Men det vi gjorde i Malmö kan vi göra på de andra verkstäderna. Det är bromsen. Hur gasar vi då? Jo, vi köpte också en ny verkstad i Västerås som ger oss en förmåga som vi saknade, och det var bland annat att svetsa väldigt stora saker. Tillsammans med deras förmåga att göra saker vi saknade och deras kundbas, är ett kompletterande förvärv. Och det öppnar upp för ännu fler jobb.
– Vi tittar på fler förvärv. Det är svårt för mekaniska verkstäder att överleva själva, och det är väldigt krävande idag. Men med en struktur som den vi har, så går det lättare att efterleva alla kraven, samt att kunna leverera en hel produkt.

Daniel berättar om en annan makrotrend – stora företag har inte längre har någon egen verkstad utan outsourcar tillverkning.
– Rolls Royce sålde sin verkstad i Kristinehamn till oss. De slutar tillverka själva. De vill konstruera, utveckla, designa, sälja och serva sina produkter. Då letade de efter någon som tog hand om deras verkstad. I Rolls Royce fallet, köpte vi deras verkstad. Vi levererar till Rolls Royce, men kan även leverera produkter från samma verkstad till andra köpare, och öka produktionsvolymen. Och vi kan gå från enskift, till treskift. Då blir det lönsamt, och mer kostnadseffektivt för Rolls Royce. Och det blir lönsamt för oss att driva verkstad.

Snart kan MVG fira 200-års jubileum.
– Att få fira 200 års jubileum år 2022, det är ett stort mål och något vi ser fram emot, berättar Daniel med ett drömskt leende. Men för att hålla liv i industrin behövs ny duktig arbetskraft.

MVG jobbar aktivt och lokalt för att intressera skolungdomarna för industrin.
– Här i Motala är vi ute och pratar med skolelever redan i åttan och nian. Sen har vi ett samarbete med Carlsund som är den skola som driver industriprogrammet här i stan. Vi har praktikanter från dem varje år. Vi är del av det som kallas Teknikcollege – ett antal tillverkande företag i regionen som är med och påverkar hur de industriella programmet ska utformas. Det är väl så vi marknadsför oss mot skolorna.

Man gjorde en räddningsaktion här tillsammans med branschrådet. De flesta tillverkande industrier i Motala är med i rådet. Där träffas de varje månad och diskuterar sånt som är gemensamt. Och där landar just rekryteringsutmaningar.
– Vi vill ju helst inte konkurrera med varandra så det gäller att tillföra kompetens från skolorna. Motala kommun hade bestämt sig för att stänga industriprogrammet på Carlsund. Då gick branschrådet ihop och protesterade. Det skulle vara förödande för Motala om eleverna gick på skola i Mjölby eller Linköping istället. Vi protesterade och erbjöd att hjälpa till med praktikplatser och dylikt, och till slut så fick vi gehör. Industriprogrammet blev kvar..

Ett rykande färskt tecken på att vändningen börjar bli ett faktum är att Håkan Johansson, verkstadschefen i Motala blev utsedd till årets ledare i Motala 2018 på Motalagalan alldeles nyligen.

Slutord från artikelförfattaren:
Jag lämnar MVG glad, efter att hört Daniel berätta om historia och nutid och fått en rundtur i fabriken, där jag fick skåda de stora maskinerna och sakerna som de tillverkar. Gigantiska metalldelar tillverkade med laserprecision. Superstora, långa svarvar. Känna vinden från historiens vingslag, och sedan veta allt de gör att för att det ska finnas kvar. Det gör en varm inombords.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski