För att nå målen som är satta för Agenda 2030 krävs det förändrade förhållningssätt och beteenden, både på individnivå, men även i samhället i stort. Hur kan man informera, påverka och ändra beteenden? Kan visualiserad data verkligen ge insikt och inspiration? Kan vi genom spelutveckling bidra till ett ändrat beteende?
Affärsstadens utsände har träffat Oskar Forsgren som definitivt tror på idéen, och håller på att utveckla en spel-app som ska göra skillnad.

Vi träffas en solig eftermiddag och pratar över varsin välkyld dryck. Den lätta brisen gör värmen om möjligt ännu härligare, speciellt i skuggan. Förra gången vi träffades pratade vi om animationsstudion Fishy Minds, och det var redan då spännande. Nu har Oskar lämnat Fishy bakom sig och startat det nya företaget Eight – en digitalbyrå som bland annat sysslar med utveckling av appar. Den här gången ses vi och Oskar är i slutskedet av ett spännande projekt. Eight utvecklar nämligen spelet TrashBot där grundidéen är att spelarna ska kunna göra verklig skillnad för miljön och skräphanteringen.
– Nedskräpningen i världen blir bara värre och värre. Vi köper mer produkter än någonsin och vi slänger mer än någonsin. Det finns stora plastberg som flyter runt i haven och det är helt klart en oroväckande utveckling.

Med det i åtanke, föddes idén kring spelet TrashBot. Projekt har fått stöd av Visual Sweden och kommer avslutas under sommaren 2019. TrashBot kommer belysa problematiken kring den ökade nedskräpningen, men också ge spelare möjlighet att kunna påverka på riktigt.
– Underhållning, som serier, filmer och spel, tar upp supermycket av människors tid. Vi tänkte att det vore fantastiskt om vi kunde utnyttja den här tiden till något gott. Målsättningen är att spelet TrashBot ska göra skillnad och påverka på riktigt.

Spelet går ut på att städa upp världen med en robot – en TrashBot. Spelaren skickar ut sin robot till olika nivåer som är placerade på en världskarta och varje nivå påverkas av skräpsituationen på respektive plats i verkligheten. Exempelvis så skiljer sig nedskräpningen beroende på om roboten skickas till Sverige eller Italien.
Utöver att belysa nedskräpningen i världen finns en ytterligare dimension i spelet. När en spelare klarar en nivå, skänks nämligen pengar till organisationer som motverkar nedskräpning i den regionen.
– På så sätt skapar vi ett gott kretslopp, där spelet påverkas av verkligheten och verkligheten påverkas av spelet. Målsättningen är att TrashBot kan bära sig själv. Den finansieras genom spelarna samtidigt som den kommer dela ut pengar till olika hjälporganisationer.

»Målsättningen är att spelet TrashBot ska göra skillnad och påverka på riktigt«

Allt skräp som samlas upp går sedan att återvinna för att utveckla sin robot.
– Många saker slängs som inte behöver slängas. Men om det väl slängs är det viktigt att det återvinns. Vi vill belysa det här i spelet där varje spelare kan utveckla sin TrashBot genom att återvinna och använda det skräp som hittas.

Ju mer jag hör om satsningen desto mer nyfiken blir jag. Jag undrar även om Eight har flera spel på gång eller vad de sysslar med?
– Eight är en Digitalbyrå – som kan beskrivas som en blandning mellan en reklambyrå och ett IT-bolag. Dels hjälper vi företag med digitaliseringsprocessen, men också utnyttja det digitala för häftiga och innovativa kommunikationslösningar – därav reklambyråbiten.
– Allt vi gör handlar om kommunikation på olika sätt. Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att kommunicera och TrashBot är ett kul exempel på hur du kan lyfta fram ett budskap.

Det låter häftigt och helt i tiden, tycker jag. Vi kommer tillbaka till projektet och pratar om något annat som också är häftigt. Eight är nämligen inte ensamma i projektet.
– I projekt ingår även RISE Interactive och Visualiseringscenter C. Jag tog fram idén till projektet och de andra var sugna på att vara med. Projektet består dels av spelet TrashBot, men också en utställning som kommer hållas på Visualiserings­center i Norrköping.

Utställningen ansvarar Visual Sweden och RISE Interactive för, och den är tänkt att öppnas under sommaren 2019. Utställningen är kopplad till spelet på så sätt att den kommer visualisera och belysa nedskräpningssituationen runt om i världen. Här ligger fokus på hur mycket plast som produceras, men också konsumeras i världen.
– Det är intressant att titta på nedskräpning och miljöpåverkan i olika perspektiv. Dels hur produkter slängs, men också det som sker innan. Hur det produceras, transporteras och konsumeras. I utställningen försöker vi lyfta fram hela kedjan och belysa problematiken i olika vinklar. Det finns så otroligt många nivåer av skräp- och miljöproblem.

Oskar är en av gästerna på Almedalen, och kommer vara deltagare på seminariet ”Visual Agenda 2030 – från ord till handling mot de globala målen” som går av stapeln innan lunch på måndagen.
– Där kommer jag prata hur det går att använda underhållning för att göra skillnad. Jag kommer visa bitar av TrashBot och lyfta fram det som ett exempel. Vi har försökt att skapa ett unikt koncept som jag hoppas kan inspirera, men även ställa en del frågor och reflektioner.

Målet är att TrashBot ska lanseras på iPhone och Android under sommaren och Oskar hoppas att många testar spelet.
– Ju mer fler spelare vi blir, desto mer kommer vi kunna påverka, avslutar Oskar hoppfullt.

 

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski