You are currently viewing Problemlösare av lagring och transporter

Problemlösare av lagring och transporter

Det är en kvav eftermiddag i augusti och det är full fart på Roxtrans. Jag lyckas hitta Hasse Gustafsson uppe på hans kontor och får tillåtelse stjäla lite av hans tid. Vi sätter oss ner och pratar och vi börjar med att gå tillbaka i tiden. Året är 2006 och Hasse startade Roxtrans på egen hand.
– 2006 startade jag Roxtrans, och körde med en bil och jag körde bara åt Hardford. Så småningom skaffade jag lagerutrymmet, fortfarande med Hardford som enda kund. Att bara ha en kund gjorde att läget var lite känsligt, om det skulle hända något.

Och en dag hände det. Hardford som gjorde flera olika produkter till IKEA, fick beskedet att produkterna skulle tas bort ur IKEAs sortiment. Det resulterade i att Hardford inte behövde Roxtrans tjänster längre.
Det var tuffa tider, men Hasse startade om på ny kula.
I dag har Roxtrans många olika kunder.
– Idag har vi runt 30-40 olika kunder. Tre av dem är riktigt stora. Så idag har vi att göra säger Hasse.

För att kunna ta hand om kunderna krävs det att man har duktig personal. På Roxtrans är det personalen som är den viktigaste tillgången.
– I dagsläget är vi sex stycken som jobbar här, men vi blir sju nästa vecka. Göran och Kia är de som sköter lagret. Göran sköter i stort sett allt med planering och transporter. Kia sköter lager och även en del kunder. Plus att hon sköter bokföringen. Och bokföring är något som hon har lärt sig här på Roxtrans.
Rätt person på rätt plats stämmer bra på Roxtrans.
– Göran och Kia är alltid här på lagret, och håller ställningarna. De är klipporna, som jag brukar säga. Så idag delegerar jag över nästan allt till dem, till exempel om jag får nån ny kund eller så, försöker jag få över det till Göran.

RoxtransAvlastning
 

Lagret är en stor del av företaget, idag har man över 5000 kvadratmeter varmlager till sitt förfogande.
– Vi har en mängd olika företag som vi mellanlagrar åt. Bygglogistik är något som har ökat hos oss, och det funkar som så: Idag när de till exempel ska renovera hus så kanske de får hem alla toaletter på samma gång. Och då vill de inte ha alla toaletter till bygget på en gång. Istället lagrar de toaletterna hos oss, så pytsar vi ut dem efter behov. Det är en nisch som har ökat mer och mer.
Roxtrans har fem stora ekipage varav tre stycken med släp, och tre budbilar. Det är nytt och fräscht.
– Vi har EuroIV på alla utom en bil, stoltserar Hasse och fortsätter, idag krävs det miljöklassningen EuroIV i Göteborg, Stockholm, Malmö.

Roxtrans kör även åt de stora: Schenker, DHL, DSV, Bring.
– Våran stora grej är expressleverenser. Att stötta företag, och vara problemlösare. Jag brukar säga vi är problemlösare både vad det gäller lagring och transporter. Ofta med kort varsel, säger Hasse.
– Det gör att vi knappt vet idag vad vi gör nästa vecka. Men det är våran styrka, och så länge det finns jobb så är det lugnt. Vi är ju sist i ledet, men det gör ju också att det är vi som bestämmer priset. Och det gör att vi kan leva med ovissheten.
Roxtrans är mer eller mindre skuldfria och skulle de drabbas av jobbtorka, så är det inte lika känsligt för dem.
– Vi är inte pressade att köra med för låg ersättning. Det finns en del andra åkerier som har hur mycket som helst att göra, men de håller bara på och gräver sin grav, genom att inte ta ordentligt betalt.

Roxtrans kör mycket åt fordonsindustrin.
– Det är kunder vi har fått tack vare att vi har varit punktliga och skött oss. Det är speciellt viktigt när det kommer till olika industrier – de kan åka på viten på flera hundra tusen om en transport inte kommer i tid, och en lina blir ståendes.
Så inom fordonsindustrin har vi en del fasta körningar.
– Där är vi ofta med och kan stötta dem med att köra med en mindre budbil, och ge dem en delleverans så att linan inte stannar.

Folk litar på Roxtrans idag, och det stärker företaget och varumärket.
– Vi hoppas att det ska fortsätta så här. Det har varit en stor positiv utveckling de sista åren. Vi har fått så många nya kunder. Vi ser en del kunder som tidigare har lämnat oss på grund av priset, men som kommer tillbaka. Då ser man det att det är kanske inte bara prislappen som gäller utan det är kvalitén. Faktum är att det kanske är mer lönsamt att betala ett högre pris för att slippa andra omkostnader i slutändan.
Roxtrans har även ett kontaktnät med en del utländska åkerier som går med trailers längs E4:an.
– Ibland ska de in och lossa till en butik i stan. Och det klarar de inte riktigt av, så då kommer vi och hjälper dem.

Roxtrans är väldigt noga med att inte ta sig vatten över huvudet.
– Vi tackar aldrig ja till något innan vi vet att vi verkligen klarar av det. Det har funkat hittills – det är så vi har byggt upp ett förtroende.
Det ser ljust ut för Roxtrans.
– Vi gillar det vi gör. Att vara som en resurs för företag, och jobba med snabba korta puckar. Det är det som är vår grej, avslutar Hasse med ett leende.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski