Mantorp Park slog upp portarna 1969 och har sedan dess kommit att bli en av Sveriges ledande motorbanor. Här arrangeras varje år ett stort antal motorevenemang, varav några tillhör de största i Sverige och Europa. Förutom evenemangen så pågår det verksamhet mer eller mindre varje dag
under sommarhalvåret. I år firar man 50 års jubileum och nu i slutet av Augusti firas det lite extra (på Mantorp Classic Festival 23-25 Augusti). Vi får träffat två av de som gör Mantorp Park möjlig, Micke Andersson och Maria Edlund.

Mantorp Park slog upp portarna 1969 och har sedan dess kommit att bli en av Sveriges ledande motorbanor. Här arrangeras varje år ett stort antal motorevenemang, varav några tillhör de största i Sverige och Europa. Förutom evenemangen så pågår det verksamhet mer eller mindre varje dag under sommarhalvåret.
I år firar man 50 års jubileum och det firas på varje evenemang under hela året.
Vi får träffat två av de som gör Mantorp Park möjlig, Micke Andersson och Maria Edlund.

Jag kör in till Mantorp Park och det känns bekant fast ändå inte. Sist jag var här var på ett evenemang, och allt såg annorlunda ut med tält och fullt med folk. Idag är det tomt i jämförelse och det är byggnader och vanliga bilparkeringar som jag möts av.
Jag går in i en kontorsbyggnad och möts upp av Maria Edlund, som tar emot och välkomnar mig. Snart kommer även Micke Andersson och vi tar plats i ett konferensrum för att prata mer om Mantorp Park.
Micke Andersson som arbetar som banansvarig och även hyr ut banan, till framför allt företag, har varit med från starten av Mantorp Park.
– Jag har varit på Mantorp Park i alla tider, var med på invigningen och drack välling, i barnvagn, ett år gammal. Och i år är det 50 års jubileum för Mantorp Park som anläggning. Det känns stort. Jag har varit här mycket på fritiden under hela mitt liv fram till år 2000 då jag blev heltidsanställd, så det har hunnit bli några år.
Och mycket tid tillbringas fortfarande på motorstadion.
–Jag har en förstående familj, som gillar motorsport, säger Micke. Det underlättar, för det blir ju mycket obekväm tid, mycket kvällar och helger.

Maria Edlund hamnade på Mantorp Park av en slump. Hon började på ett vikariat, och när det tog slut fick hon vara kvar.
– I dagsläget jobbar jag med försäljning av säkerhetsutbildningar som heter Safety Driving. Utbildningarna har funnits sen 1984, och är jättepopulära.
Att ha en säker bil kan hjälpa i trafiken men är inte allt. När faran dyker upp så är det föraren som måste hantera situationen. Ett livsavgörande ögonblick där det gäller att agera rätt. Här får du rätt verktyg och träna på att agera rätt.
– Det är många företag som kommer och kör återkommande, nästan årligen. Och när de anställer ny personal så skickar de dem hit på utbildningen, berättar Maria och fortsätter:
– Något mer som är uppskattat, men som många inte vet om är våra Track Mondays, där man kan komma hit med sin egna gaturegistrerade bil, och köra på banan en hel dag. Har man en rolig bil så kan man få dra ur den lite.
– Man behöver inte föranmäla sig heller fyller Micke i.

Idag är Mantorp Parks utbud av evenemang och aktiviteter anpassade efter dagens intressen och riktat till en bred kundkrets. Allt går att läsa om på deras webbsajt.
– Många tänker att Mantorp Park är ouppnåeligt på något sätt, mer för de tävlande och professionella, men så är det inte. Det finns möjligheter för alla.

I år firar Mantorp Park 50 år, och detta gör de på varje evenemang under året, men lite extra runt Mantorp Classic Festival som anordnas i slutet på augusti. Micke berättar:
– Varje tävling är en jubileumstävling, men det Mantorp Classic Festival som ligger mest rätt i tiden om man ser till invigningen. Där kommer man kunna se klassiska bilar. Där kommer det vara med mycket bilar som körde på invigningen. De blir ett utav de sjutton publika evenemang som vi har i år.

Hur har parken utvecklats under 50 år? Från början bestod parken av ett skogsområde.
– Man började med att schaktade undan delar av skogen för att bygga den ursprungliga banan. Det var den yttre banan var längre än den som är idag. Då 1969 var den över fyra kilometer nu är det 3106 m, som gamla STCC, som heter TCR idag.
– I början var det inte mycket till depå men alltefter att evenemangen har vuxit så har det blivit mer och mer asfalt. Och så har det vuxit med byggnader runt omkring och även campingytor. Banan har byggts om i steg, och mycket för att öka säkerheten.
Nu behövs mer campingyta, samtidigt som man vill behålla vegetationen runt banan.
Parken har förändrats och människor har kommit och gått. De senaste sju åren drivs Mantorp Park i FabasGruppens regi, och har haft en positiv utveckling. Stora investeringar och uppfräschningar har gjort och genererat dubbel omsättning.
– Gänget som jobbar i dag består av tio personer på heltid, sen en massa extra personal också, säger Micke.
– På evenemang kan det vara upp emot 300 i personalen. Så det går upp och ner hela tiden, berättar Maria och fortsätter:
– Även om man har sitt ansvarsområde så arbetar man väldigt tätt tillsammans, vi har enormt roligt, och vi stöttar och hjälper varann. Man blir involverad i så mycket. Det är det som är det roliga – omväxlingen i arbetet.

Man vet ju inte vad man ska mötas av och vad som ska hända, säger Micke.
– Man tänker på morgonen – idag ska jag göra det här, men sen när man går hem så inser man att dagen blev något helt annat. Det är en väldigt rörlig arbetsplats. Det är verkligen gasen i botten varje dag, avrundar Maria.

Mantorp park

  • 150 000 personer / Årlig publik
  • 100 000 kvm asfalt
  • 100 000 kvm hårdgjord gräsmatta
  • 250 evenemangsdagar per år
  • Tre bansträckningar, samt dragracing- driftingbana
  • Två evenemangstält på 1500 kvm
  • Sex konferensrum/Vip-loger
  • Sex depågarage
  • Restaurang
  • Stugor och camping
  • Tre olika terrängslingor för offroadkörning

 

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski