Michael Sturehed har jobbat över 20 år inom heminredningsbranschen, varav de fem senaste som VD och marknadschef för EM Home Interior AB.
Men någon soffpotatis är knappast den idrottsintresserade långdistanslöparen – som precis tillträtt som ny marknads- och kommunikationschef för Linköpings HC.

Den nyligen fyllda 50-åringen har haft ett brinnande intresse för sport ända sedan han var liten.
Men det är först nu som Michael Sturehed även arbetar inom branschen – i ett av sina allra största favoritlag dessutom.
-Jag har följt LHC under många år och det roligaste minnet så här långt är SM-finalserien mot HV71 2008, det var häftiga matcher och synd att det inte räckte hela vägen när laget var så nära, säger han.
Det första senior-SM-guldet för herrar i klubbens historia får gärna komma med honom som marknads– och kommunikationschef i stället.
– Jag kan inte svara på när det blir, men är övertygad om att vi kommer vinna inom kort i alla fall. Vårt herrlag är ju nederlagstippat av många experter den här säsongen och jag är säker på att vi med tanke på det blir en stor överraskning för många redan i vinter, menar Michael.

Sturehed växte upp i Malmslätt och höll under ungdomsåren på med både ishockey, fotboll och tennis.
– Jag var väl ärligt talat ingen stjärna i något och slutade när jag var i junioråldern. Men jag har ändå alltid fortsatt att träna på något sätt. På senare år har det blivit mest tennis, squash, padel och inte minst långdistanslöpning med sambon.
När det gäller det sistnämnda triggas han av att förbättra tiderna och gärna på olika platser runtom i världen.
– Jag tränar fyra-fem pass i veckan. Dels för att det är kul och dels för att jag mår bra av det. Och det krävs en hel del mil när man springer i sådana lopp.
Efter gymnasiet jobbade han som reseledare och platschef på Fritidsresor i länder som Grekland och Turkiet, samt i Asien, under flera år.
Sedan blev det 20-talet år på familjeföretaget EM Möbler inom möbel– och heminredningsbranschen – som sedan bytte namn till EM Home Interior AB och hade Michael som VD och marknadschef i fem år.
– Jag kände ett allt större sug efter att byta bransch och när LHC sökte en ny marknadschef blev jag genast lockad. Nu känns det som en härlig utmaning, väldigt kul och spännande.

Vad kan du ta med dig från näringslivet i din nya roll?
– Massor – och det är roligt att kombinera allt det ideella i föreningen med att det samtidigt är en proffsklubb, som fungerar ungefär som ett företag. Jag har hållit på med många frågor som är lika vad gäller kommunikation och marknadsföring. Allt sitter ihop när man ska nå ut med ett budskap. Man måste vara noga med vad man säger och hur man uppträder. Det gäller att kunna avväga i vilka sammanhang varumärket ska vara med och inte. Det ska bli spännande eftersom det är så laddat med elitidrott – alla har åsikter och vill veta vad man gör. I bland måste man överinformera för att släcka hungern efter nyheter.

Antar att du har mycket nytta av att ha varit på ”andra sidan”, som samarbetspartner till LHC?
– Ja, jag är väl medveten om vad man uppskattar som samarbetspartner och kan utgå från det. Allt handlar om att göra det tydligt och välpaketerat så att företagen har full koll på vad de får ut av samarbetet och att det är något vi gör tillsammans. Alla är ju med på resan vi gör ihop och det är det viktigt att alla känner.
– Som ordförande för Stjärnurmakarna har jag jobbat med varumärkesbyggande även där och det är otroligt viktigt att man lyssnar på varandra. Vi måste höra vad våra fans och samarbetspartners önskar och försöka uppfylla det. Något jag lärde mig under åren i möbelbranschen är det att kunden alltid har rätt.

Klubben har satt ihop en femårsplan, där en av de viktiga bitarna är att locka fler åskådare, där ett sätt är att sänka biljettpriserna?
– Ja, intresset för hockeyn är stort. Men många väljer att följa matcherna från tv:n, som lockar med proffsiga sändningar. Då gäller det för oss att få dem att hitta tillbaka till arenan igen. Vi har sänkt biljettpriserna drastiskt, man kan i princip gå en familj eller ett kompisgäng på fyra personer och bara betala för två. Det finns flera förmånliga paket. Vi vill ju att så många som möjligt ska ha råd att gå på våra matcher.
– Sedan gäller det att kontinuerligt arbeta med evenemanget, att göra det till en rolig upplevelse för åskådarna. Vi började säsongen med ett evenemangstält utanför Saab Arena innan matcherna och det blev en succé. Något som kommer tillbaka då och då under säsongen. Det kommer att bli fler nyheter och överraskningar varefter.

I NHL är ju varje match en enda stor show, går det inte att hämta mer därifrån?
– Jo, det är klart att man kan inspireras därifrån vad gäller arrangemanget. LHC hade ju även kanadensaren Mark Weightman här förra säsongen, som jobbat med sports management inom amerikansk fotboll i många år. Han kom med en massa bra idéer och var med och utformade en femårsplan med olika delmål.

Vad finns mer med bland dessa mål?
– Det är allt från sportsliga mål, som jag inte är ansvarig för, till arenaupplevelsen och vi-känslan. Jag har ju alltså yttersta ansvar för varumärkesbyggandet – både rent kommersiellt till hur vi använder varumärket. LHC är ett starkt fenomen och för oss är det även viktigt att samarbeta med skolor och organisationer som normalt sett kanske inte har sina största intressen inom hockeyn. Vi vill vara med och bidra till kraft och gemenskap. Vi ska förknippas med något gott.

LHC har inte samma eget kapital (4,3 miljoner kronor) som de rikaste klubbarna i SHL. Något som försvårar att kunna värva de allra största stjärnnamnen. Hur ska ni bära er åt för att göra något åt det?
– Klubbarna har olika förutsättningar, bland annat är det ägandet över sin egen arena som spelar in och därigenom möjligheten att utveckla helheten. För LHC:s del är ekonomin i god ordning och vi följer enligt plan vår budget som visar en acceptabel vinstnivå för pågående verksamhetsår. Men, självklart vill vi utvecklas både sportsligt som ekonomiskt, av den anledningen har LHC sjösatt en femårsplan för att även på det ekonomiska området växa till sig. Men ekonomin och sporten hänger ihop, skulle vi gå långt i slutspelet flera år i rad innebär det stora intäkter som inte är budgeterade. Vår organisation arbetar mycket bra med de förutsättningar som finns och det gäller hela tiden att förbättra och förädla vår produkt.

Sedan finns ju förstås även damlaget i SDHL, som har två SM-guld och var i SM-final i våras. På vilket sätt ska ni få upp intresset för dem?
– Vi hade ju en publikmatch mot HV71 i fjol som lockade runt 5 000 åskådare, men annars finns ju mycket att jobba på vad gäller att skapa ett större intresse. Där har vi tillhört Sveriges absolut bästa lag i flera år på raken och det är en utmaning. Jag jobbar nära damlagets sportchef Kim Martin.
Med andra ord är det full fart för Michael Sturehed i sin nya tjänst. Någon soffpotatis är den före detta möbelförsäljaren knappast.

 

Det här är Michael Sturehed

Ålder: 50 år.
Familj: Sambo med Cilla, de två barnen William (18) och Olivia (16).
Bor: Linköping.
Yrke: Nytillträdd marknads- och kommunikationschef i Linköpings HC.
Intressen: Idrott – både att utöva själv och att titta på, resa, familj och vänner.

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski