1996 startade far och son Hansson en gummiverkstad på Södra Oskarsgatan.
23 år senare driver Max Hansson en av Linköpings största bilfirmor – som gör en jättesatsning. Den nya anläggningen i Mörtlösa blir drygt 6 000 kvadratmeter – ungefär tre gånger så stor som den gamla – och man räknar med att nyanställda tiotalet personer.

Mycket har hänt sedan Peter och sonen Max Hansson drog i gång en gummiverkstad på Södra Oskarsgatan 1996.
Efter tre år tog de beslutet att förvärva en bil­firma – och har sedan dess vuxit till 33 anställda och en omsättning på i fjol 270 miljoner kronor.
2001 inledde man försäljningen av märket Kia och 2004 tog grundarna in Subaru i modell­programmet.
– Förra året sålde vi 818 nya bilar och 638 begagnade – alltså 1 456 bilar totalt. Av de nya bilarna var 684 stycken av märket Kia, medan 127 var Subaru, berättar Max Hansson – som sedan 2011 är ensam ägare och VD på Bilbörsen AB.

Även om företaget riktar in sig på två märken när det gäller nyförsäljningen, är det viktigt att ha en så stor bredd som möjligt.
– Det är alltid en kamp att bli bättre vad gäller begagnade bilar, där vi vill ha ett stort utbud åt våra kunder, menar Max Hansson.
Eftersom bilhallen på Lärlingsgatan i Steninge Industriområde, Barhäll, inte är tillräckligt stor bestämde de sig för att bygga en ny anläggning.
– Vi har känt oss trångbodda under flera år, då vi inte kunnat erbjuda våra kunder den upplevelse vi vill skapa, De 2 000 kvadratmetrarna räcker helt enkelt inte till längre.
Mångmiljonsatsningen på Mörtlösa handels­område har planerats länge och en första kontakt med kommunen om marken togs redan under 2015.

Våren 2018 togs det första spadtaget och anläggningen beräknas stå klar någon gång under vecka 40.
– Ytan blir ungefär tre gånger så stor mot innan, på 6 025 kvadratmeter. Något häftigt och lite annorlunda är att vi kommer att ha 2 800 kvadratmeter på taket för parkering av lagerbilar.
I det nedre planet kommer fabriksnya bilar att ta plats i ett större showroom. Där ska även en serviceverkstad, rekonditionering och leverans­avdelningen att husera.
På andra våningen är det tänkt att begagnade fordon, administration och personalutrymmen ska hålla till.
– Vi ska ha rulltrappor upp och från andra
våningen kan man även titta när sin bil servas genom en glasruta, förklarar Max Hansson.

Fullserviceanläggningen utökas från åtta till 22 lyftar – vilket ger betydligt större möjligheter.
– Vi kommer att satsa mer på däck, hjulinställningar och rutbyten. Dessutom kan vi utnyttja ytan vad gäller logistikflöden – det ska gå snabbt att hämta upp beställda bilar oavsett var de står i byggnaden.

Hur mycket mer personal räknar ni med att anställa?
– Minst tio personer under de närmsta tre åren. Framför allt behovet av säljare, servicetekniker och administrativ personal kommer att öka.

Vad kommer nya anläggningen att betyda för er?
– Jag både hoppas och tror att den kommer att betyda väldigt mycket. Förutom att själva anläggningen innebär ett enormt lyft får vi ett helt annat affärsläge i ett nytt handelsområde. Vi planerar att expandera kraftigt och öka vår omsättning.

Vilka blir de största skillnaderna för kunderna?
– Frånsett att allt blir mycket fräschare, större och modernare kommer de att märka av vår större satsning på servicemarknaden. Att bygga upp en stor kundstock är ändå det allra viktigaste. Vi vill ju att kunderna ska återkomma fem-sex gånger per år, för att köpa och byta däck, serva sin bil med mera här.
Han fortsätter:
– Det här är en anläggning för framtiden – där vi fokuserar mycket på trivsel, logistik och långsiktighet. En nyhet är att vi kommer att ha en tillbehörsbutik och för att hela familjen ska kunna följa med under ett besök har vi fem kundlounger och ett separat lekrum för barn.

Ni sticker också ut genom siktet att vara själv­försörjande på el?
– Ja, genom solpaneler på taken ska vi producera egen el, som också ska räcka till våra 15 laddstationer för elbilar. Det är något vi tycker är viktigt och prioriterar högt.

Hur ser det ut vad gäller elbilar för era nybilsmärken?
– Kia har i dagsläget sju olika elektrifierade modeller, medan Subaru i höst kommer med sin första – i form av en e-boxmotor som drivs av el och bensin. Det händer väldigt mycket på den marknaden, framför allt i kombinationen laddbar hybrid mellan el och bensin, säger Max Hansson.

DET HÄR ÄR BILBÖRSEN LINKÖPING AB

Startade: 1996 i Linköping.
Produkt/bransch: Fullserviceanläggning med bil­försäljning och serviceverkstad.
Antal anställda: 33.
Omsättning: Cirka 270 miljoner kronor under 2018.

 

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski