Restaurangbranschen är en tuff bransch med små marginaler. Här verkar Meetab med sin framgångssaga som är värd att berätta. En kompanjon till Tibet Ukus, vd för Meetab, hade en kebabrestaurang en gång i tiden och som insåg att efterfrågan i framtiden skulle vara stor gällande kebabtillberkning. För tjugo år sedan övertog de en nedlagd Konsumbutik i Malmslätt och började i liten skala att tillverka kebab.

Från början hade man inget hemligt recept på hur Kebaben skulle smaka utan var ”duktiga på att äta kebab” Visionen var att masstillverka kebab i stor skala, då dessa vid den tiden pressades samman för hand. Man ville ha en tillverkningsprocess som automatiserade detta. De första två åren lyckades man inte med det. På den tiden var alla nybörjare och det fanns ingen bra kebab. Egen distribution med små lastbilar försåg kunder med leveranser.

– Att resa till Turkiet för att hitta rätt recept för en lyckad kebab var ingen lösning, då det inte är samma kebab där som här. Den vi har är anpassad till den europeiska marknaden, berättar Tibeet Ukus vd för Meetab.

Tibet och hans kompanjon var inte rädda för att misslyckas utan provade sig fram och levde på den återkoppling som de fick från sina kunder. Restaurangerna var beroende av bra leveranser av färdig kebab och Meetab av återkoppling som kunde utveckla produkten framåt. Grunden till detta var ett stor kontaktnät i branschen.

– Meetab blev snabbt omtyckta av sina kunder eftersom de kunde styra hur de ville ha sina produkter. Restaurangbranschen är stor, fast liten, det är lätt hälsa på, att gå in på vilken restaurang som helst och prata lite över en kopp kaffe. De är väldig öppna för nyheter, berättar Tibet Ukus.

Efter fem år i den gamla Konsumlokalen växte man ur den och behövde expandera. Vid den här tiden hade man hittat en maskinell tillverkning och marknaden blev mer som en industri. Det kom fler konkurrenter på marknaden. Antalet kebabrestauranger som startades vart stort, då de var enkla att starta och det fanns lätthanterad maskintillverkad färdig kebab.

– Förr hade man varit tvungen att tillverka sin egen kebab i restaurangen och ha kunnig personal som kunde hantera detta, berättar Tibet Ukus.

Nu byggde man en helt ny fabrik på Ottargatan i Kallerstad. Efter ytterligare några år ville kompanjonen flytta tillbaka till Turkiet och Meetab slogs samman med ett annat företag på samma marknad: Stockolms kebab. På så sätt ökade man marknadsandelarna med 50 %. All tillverkning koncentredes till Linköping. Meetab växte och man hade kunder ända från Helsingborg till Östersund. Egen distribution hade man ända fram 2013 då man övergav detta till förmån för att arbeta med grossister som till exempel: Svensk Cater. Att använda deras distributionsnät. I samma veva hade man börjat med färdiggrillad kebab och det blev dyrt att leverera ett fåtal förpackningar till varje kund. Detta gjorde naturligtvis att distributionen blev både billigare och effektivare. Nu öppnade sig dessutom nya dörrar till merförsäljning. Man började samarbeta med Scandianvian Swedfood som tillhandahållarer pommes, pepperoni och pizzasås med mera och kunde leverera helhehetskoncept till pizza- och kebabrestaurangen. Detta ger billigare distribution, bättre pris, en bra synergieffekt från varandras produkter.

– Vi slöt avtal med Bring gällande leveranserna till grossisterna och behöll våra goda relationer med våra kunder genom vår säljkår. Vidare effektiviserade vi vår produktion ytterligare, sänkte våra kostnader och priser. Vi satsade på volymförsäljning, berättar Tibet Ukus.

2015 var det dags igen då lokalerna på Ottargatan hade blivit för små. Man kontakade kommunen och fick hjälp, det fanns en ledig tomt att bygga på vid Tallboda industriområde, Idögatan. Man hade börjat med automatisk grillning och skärning av kebaben med robotar. Det är något som man har återförsäljar-rättigheterna för i Norden.

I den nya fabriken är man helautmatiserad både när det gäller vanliga kebabspett och färdiggrillat. Man producerar runt 25 ton kebab om dagen och har 20 anställda.

– En sida av försäljningen som växer och som kan komma att öka krafigt är försäljningen till butiker och då menar jag kebab som livsmedel hemma. Vidare är den offentliga sektorn intressant, där kebaben passar väl, säger Tibet Ukus.

Ett problem för Meetab är att man tampas med den ständiga argumentationen om priset mellan kund och säljare. Man säljer kvalitetsprodukter med kött från Österrike och Irland, noga kontrollerade men kunden räknar alltid i kr och ören. Bra råvoror får fler kunder och mer omsättning är deras argument. Konkurrensen är stenhård då det finns många kebabtillberkare och Meetab håller samma pris som konkurrenterna.

– Med tanke på hur många korvfabriker det finns i landet så finns det plats för fortsatt expansion, säger Tibet Ukus med tilltro på framtiden.

TEXT: Per Oddman

FOTO: Per Oddman

Tidigare publicerat i Affärsstaden 2 – 2017