You are currently viewing Frukosten för vinnare

Frukosten för vinnare

Hotellbranschen har aldrig varit tuffare än nu då gästen har högt ställda förväntningar. Hotellen arbetar med koncept som ständigt ger nya upplevelser.
– Det är vår högt ställda standard hemma som gör att gästen vill överraskas och överträffa tidigare upplevelser, berättar Bengt Pettersson, ägare till Best Western i Linköping.
Linköping är den perfekta staden för hotell att verka i. Näringslivet i staden är expansivt med starka motorer som Universitetssjukhuset, Mjärdevi Science Park och Saab.
– Affärsresande och näringslivet i staden bidrar helt klart till vår framgång. Det vi ser just nu som ökar starkt är något som vi i branschen kallar för leisure och som kan översättas med fritid och nöje. Det handlar om privatpersoner som kommer till oss, berättar Bengt Pettersson.
– Linköping är en bra nöjesstad och många kommer hit för att roa sig över helgen och vi har en bra produkt som passar i och med våra hotell på Storgatan och Hantverkaregatan, säger Stefan Carneteg, ägare till Best Western i Linköping.

Frukosten är det vi minns. Det i särklass starkaste intrycket av en hotellvistelse är frukosten. Det har Best Western i Linköping tagit fasta på. Kändiskocken Tina Nordström har skapat ett alldeles eget frukostkoncept för hotellkedjan Best Western. Inom Best Westernkedjan rankas Best Western Plus i Linköping som 2:a i Skandinavien när det gäller kundernas bedömning av frukosten.
– Vi har verkligen satsat på vår frukost. Vår kock kan på beställning ge gästen en omelett, gröt eller ägg som precis passar eget önskemål, berättar Bengt Pettersson.

Världens bästa hamburgare strävar man efter att tillaga i restaurangen Beer and Burger som ligger i hotel Best Western Plus på Storgatan. Man bakar t ex sitt eget bröd. Köttet till hamburgarna är självklart högrev. Man har t o m besökt gården som är leverantör och fört diskussioner för att säkerställa att det bästa köttet levereras. Konsten är att tillföra rätt mängd fett för att få en bra smak på köttet.
– Det kan vara sådana små detaljer som att kocken lägger ned tid på att hitta rätt sorts lök. Det handlar om en smakupplevelse utöver det vanliga, säger Stefan Carneteg.

Restaurang Aioli tapasbar är en mycket populär. Ägarna är noga med att servera äkta spanska rätter och målsättningen med konceptet är att vara folklig. Här arbetar man med att erbjuda hotellgästen fina erbjudanden hos Aioli. Ett exempel är ett söndagsmyspaket med bad i bubbelpool, del i dubbelrum och 12 tapasrätter.

Sociala medier. Den digitala marknadsföringen har blivit allt starkare och kan genom recensioner ge en slags marknadsföring genom användarna.
– Vi är noga med att svara snabbt på alla inlägg i sociala medier. Det är den bästa marknadsföringen, säger Bengt Pettersson.

1:a på Tripadvisor. Bland de 12 hotell som finns i Linköping rankas Best Western Plus som nr 1.
– Det är naturligtvis resultatet av hårt arbete. Inom Best Western har vi något som heter Quality analysis som säkerställer vår kvalité. Vår personal genomgår vid anställningen ett prov gällande baskunskaper. Sedan har vi vår mystery guest som testar och bedömer oss, berättar Stefan Carneteg.

Framtidens koncept. Hotellbranschen är verkligen en bransch som ständigt utvecklas och har metoder som säkerställer dess kvalitet, allt för att överträffa gästens förväntningar.
– I framtiden vill vi satsa på att ytterligare utveckla våra restauranger. Vi som driver hotell måste erbjuda kunden ett helhetskoncept. Att då satsa på avancerade restaurangkoncept som finns inom våra hotell känns rätt. I framtiden kanske vi har en italiensk restaurang, säger Bengt Pettersson.

Satsning på nytt hotell. Bengt Pettersson och Stefan Carneteg gör en djärv satsning på ett nytt hotell som ska stå klart 2018 i Torvinge vid Max hamburgare. Det blir 180 rum, fem våningar högt, fullservice med bar, gym, spa, relax och restaurang. Hotellet byggs med den allra senaste energieffektiva tekniken. T ex återvinner man avloppsvattnet och energin från de kylmaskiner som behövs för komfortkyla. Hotellet kommer endast att ha dubbelrum vilket är det nya sättet att bygga hotell.
– Det blir ett hotell i mittenprissegmentet och det är närheten till Linköpings Arena, flygplatsen, E4:an och den tilltänkta Ostlänken som kommer att bidra till hotellets framgång, berättar Stefan Carneteg.

 

TEXT: Per Oddman

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2016