Det går knappast en dag utan att vi hör om de förändringsvindar som blåser, inte minst kring bilar och mobilitet. I samhället digitalisering, delningsekonomi, minskat beroende av fossila bränslen och hållbara lösningar.

För bilbranschen tuffare utsläppskrav, Bonus Malus, fler restriktioner mot att köra bil, dyrare parkering och högre drivmedelsskatter. För bilanvändaren högre kostnader och mindre frihet. Samtidigt väntar stora förändringar med uppkopplade, delade, självkörande och eldrivna bilar.
Kanske är det snart slut med bilen som symbol för frihet och flexibilitet? Och varför ska företag erbjuda medarbetare miljöovänliga tjänstebilar? Så kan det låta i den ibland infekterade debatten.

Svaret är att behovet av individuell transport är större än någonsin. Arbetsmarknaden blir alltmer specialiserad, fler jobbar udda tider och människor har ont om tid och samtidigt höga ambitioner på många områden. Då behövs bilen! Om antalet tjänstebilar skulle minska en aning beror det kanske på subventionerad och förmånlig privatleasing som faktiskt ofta blir billigare än tjänstebil (förutsatt bruttolöneavdrag som motsvarar arbetsgivarens kostnader), eller på att det inte finns någon tjänstebil som uppfyller medarbetarens (högt ställda) krav. Hur kommer det sig? Vi har ju under lång tid vant oss vid att varje ny tjänstebil är lite större, motorstarkare, mer välutrustad och bekvämare än den förra.

EU:s strikta utsläppskrav – 95 gram 2021, sen kommer det successivt att sänkas – har flera mål: mindre miljöpåverkan, lägre kostnader för bilinnehavare, och en globalt mer konkurrenskraftig europeisk bilindustri. Krävande kunder på hemmamarknaden skapar konkurrenskraft globalt. Ett exempel är Scania och Volvos lastbilar och bussar, världsledande tack vare att de alltid konkurrerat med varandra. Kunder har vänt sig till både Scania och Volvo för offertförfrågningar. Den som har lägst utsläpp och förbrukning samt högst komfort och kvalitet får affären. På samma sätt har biltillverkare konkurrerat om vem som ger mest (tjänste)bil för pengarna. Audi, BMW och Mercedes har med höga globala försäljningsmål sett möjligheten att erbjuda premiumbilar till låga priser i Sverige och på så sätt sälja några tusen fler bilar. Vissa Mercedes-modeller är mer än 200 000 billigare i Sverige än i Tyskland. Krävande kunder på hemmamarknaden, och fri fart på delar av Autobahn har tvingat tillverkarna att utveckla konkurrenskraftiga produkter. I Sverige har bilköpare fått del av detta och konkurrensen har gett kundorienterade lösningar.

Att EU-kommissionen vill sänka utsläppen är rimligt. Personbilstrafiken står för 12 procent av utsläppen inom EU och man jobbar med återvinning, matsvinn, smarta städer och smarta transporter för att minska olika typer av utsläpp. För fordonsbranschen blir de här nya kraven dramatiska, för de kommer bli varse att den nya körcykeln WLTP ökar uppgiven förbrukning med ungefär 20 procent. WLTP bygger på förbrukningstester i verklig trafik. Har tjänstebilen dragkrok, stora hjul eller soltak ökar förbrukningen en aning och det här måste tillverkarna nu testa på verklig väg. Plötsligt är målet 95 gram ännu svårare att nå. Förra året ökade genomsnittsförbrukningen i EU för andra året i rad. Varför? Bilarna blir större, tyngre och mer välutrustade.
Om biltillverkarna inte kommer ner till 95 gram i genomsnitt får de böta, och det blir snabbt mångmiljardbelopp. Smartare är då att lägga pengarna på att minska förbrukningen och därför lägger tillverkarna stora resurser på att utveckla elbilar och hybrider. Det är enda chansen att möta privatkunders och tjänstebilsförares önskemål om rymliga, bekväma bilar. För är man van vid en fyrhjulsdriven stor bil, kanske en sjusitsig, vill man nog inte ha en småbil.

Här ger den rena elbilen många fördelar. Med ganska små yttermått blir innerutrymmena stora. Inga utsläpp, särskilt viktigt i stadskärnor, och minimala olägenheter med underhåll.
Många konkurrenskraftiga elbilar har introducerats senaste året. Långa leveranstider har gjort att det slutar med en traditionell diesel- eller bensinbil för många. De har hittills, tvärtemot vad många tror, haft bättre andrahandsvärde än hybrider och elbilar. Så fossildrivna bilar ska inte räknas ut än, det behövs olika drivmedel och el är inte den enda lösningen, och bland annat, tack vare Dieselgate är avgasreningen ljusår bättre än för några år sen.
På vägen mot en fossilfri bilpark kommer vi att få se hybrider, vätgasbilar och mycket annat. Tillverkarna jobbar hårt för att tjänstebilsförare inte ska behöva försaka utrymmen, komfort och säkerhet. Höga produktutvecklingskostnader pressar branschen. Vinstvarningarna haglar tätt, vinnarna är bilköparna, och miljön. Men du får kanske räkna med att det blir svårt att få en sjusitsig bil med 130 mils räckvidd, fyrhjulsdrift och stark motor framöver – om inte din arbetsgivare har en generösare policy än 95 gram. En elbil kan uppfylla de kraven men då kostar den en miljon eller mer i inköp.

Framtidens tjänstebil är uppkopplad. EU har bestämt att alla bilar från 2018 ska ha eCall, ett system för nödanrop vid en olycka. Fler och fler funktioner i bilen gör det inte bara möjligt att öka säkerheten genom att kommunicera med andra bilar i trafiken – vilket ligger en bit framåt i tiden – utan kan också underlätta planeringen av service och underhåll för fordonet. När resor loggas blir det lättare att rapportera reseräkningar och även för företaget att hålla koll på hur fordonen används. Alla gillar inte att resorna loggas, men digitaliseringen har skapat en liknande utveckling överallt och dessa data kan användas för att få bättre koll på fordonskostnader.
Arbetsgivare vill ha låga utsläpp och kunna kommunicera dessa i hållbarhetsredovisningar.
Låga utsläppsgränser är ett enkelt beslut att fatta i styrelserummet. Det kan göra att framtidens tjänstebil inte möter dina och familjens behov. Arbetsgivare vill vara attraktiva och kunna attrahera de bästa medarbetarna. Vi har haft en lång högkonjunktur och det är brist på arbetskraft i många branscher. Många arbetsgivare vågar inte gå för tufft fram med dessa krav på minskade utsläpp.

Smarta arbetsgivare ser till att både tillgodose medarbetarens behov av en tjänstebil som underlättar vardagslivet och skapar säkert och bekväm transport – och också uppfylla nästa generations önskemål om låga utsläpp. Kampen mellan tjänstebilsförarnas behov och attraktiva arbetsplatser å ena sidan och biltillverkarnas ansträngningar för att sälja fler bilar å andra sidan går vidare!

 

TEXT: Anders Parment
FOTO: Eva Dalin