Fishy Minds från Linköping är ett produktionsbolag som jobbar med några av de stora bjässarna inom industrin. Deras specialitet är animationer, både 2D och 3D.
De håller sig i framkant i sitt gebit och berättar om några av deras idéer och tillvägagångssätt för att hålla igång kreativiteten.

Vi träffar Fishy Minds vd, Creative Director – Oskar Forsgren, på deras kontor i Linköping, och får ta del av Fishy-feelingen som återfinns där. Oskar är uppvuxen i Vikingstad utanför Linköping. Idag bor han centralt i Linköping tillsammans med sin flickvän Johanna.

Oskar studerade media på gymnasiet, i Jönköping, Därefter läste han Kultur, samhälle och mediegestaltning på högskolan – en väldigt tvärvetenskaplig och bred utbildning, och Oskar fokuserade mycket på film och det visuella. Efter utbildningen fick han en anställning på ett produktionsbolag. Men kände efter ett tag att han ville testa sina egna vingar och starta eget.

Oskar berättar:

– Så 2012 startade jag Fishy Productions tillsammans med Daniel Nilsson. Efter två år slog vi oss samman med Access, ett annat produktionsbolag, och på det sättet kom Fishy Minds till, som det ser ut idag. 

Fishy Minds jobbar rent generellt med marknadsföring, men har sin nisch.

– Fishy Minds är ett produktionsbolag/animationsstudio. Vi hjälper företag att synas med film och rörligt media. Animation är ett bra sätt att förmedla budskap, där det går att vara väldigt kreativ i kommunikationen. Dessutom kan man använda animationen på väldigt många plattformar – antingen som traditionell film, men även insprängt i en hemsida, eller om man lyfter ut grafiken och använder den i tryckt media.

Fishy Minds är en väldigt kreativ arbetsplats, där de hela tiden medvetet försöker främja kreativiteten.

– Varje fredag eftermiddag så har vi våra kreativa fredagar. Då får vi göra precis vad vi vill, om man så vill måla, eller lära sig jonglera – så får man göra det, bara det handlar om något kreativ där du utvecklas som person och kreativt inom yrket. Det är användbart på väldigt många plan, dels att man får en spännande arbetsplats, och man har kul tillsammans. Man kan se det som en intern utbildning, där vi tar hjälp av varandra för utvecklas.

Flera projekt mot kunder har byggts på idéer som föds under de kreativa fredagarna.

– Men sen är det mycket som ingen får se heller för den delen, skrattar Oskar.

Oskar berättar även om deras kreativa ytor, och hur viktigt det är att ha en arbetsplats med utrymme för att inspireras tillsammans.

– I början av nya projekt brukar vi ofta samlas och diskutera hela gänget, även om inte alla är involverade i projektet. På så sätt kan vi få feedback på det vi gör, och dessutom utveckla projektet och se till att det andas Fishy Minds – att det har våran röst och stil.  Vi har ett biorum där vi ofta börjar våra projekt med att inhämta inspiration, för att få igång tankeverksamheten, och se vilken riktning man vill gå. Vi har även biorummet för att gemensamt titta på t ex korrektur.

Vi tycker att det är viktigt att det ska finnas en plats där alla kan samlas, sitta bekvämt med en kopp kaffe och diskutera, istället för att stå dubbelvikt över en axel och kolla på en datorskärm.

Självklart är de även i konferensrummet och lägger upp styleframes, skisser och bildmanus och får en översikt vid ett stort bord, och kan använda whiteboard för att testa olika idéer. Alla ytor går att använda som kreativa ytor.

Fishy Minds jobbar mycket mot stora industribolag som bland annat Toyota Material Handling, Atlas Copco och Saab. De hjälper dem med både intern och extern kommunikation.

Oskar visar ett projekt som de jobbar med just nu.

– Här visar animationen hur produktionen av Toyota BT reflextrucken löper på. Det är ett projekt där man använder sig av platt animation och fotorealistisk 3D. Så själva trucken är en 3D-modell, med 2D grafik runtomkring.

Oskar Forsgren, Fishy Minds, foto: Björn Lisinski

Oskar Forsgren och Fishy Minds har kommit lång väg sedan starten, och framtiden ser ljus ut.

Oskar fortsätter:

– Det mesta vi gör nu är just animationer – det är mer dynamiskt än vanlig film. Det är effektivt att kommunicera med. Lätt att ändra och lätt att hålla neutralt, så att det är lätt att anpassa till internationell marknad.

Fishy Minds har flera spännande projekt på gång ett av dem är Mocean.

– Mocean är egentligen ett embryo som vi började labba lite med och leka med tankarna kring det, efter sommaren, och har utvecklat lite under hösten.

Det är ett exempel på hur vi vill utnyttja vår kreativitet och nå ut till våra kunder på ett annorlunda sätt, men också utbilda våra kunder och visa varför man ska använda animation.

Konceptet bygger att Fishy Minds ska ha ett flytande kontor som under två veckor har en båt som åker längs östkusten, och stannar i hamn i utvalda städer.

– Och väl i hamn, så håller vi workshops, föreläsningar, mingel och nätverk. Om allt går vägen så är vi igång i vår/tidig sommar. Just i dagsläget söker vi partners för detta.

Det är ett galet projekt, men det är ett typexempel på hur man bryter sig loss och sticker ut i allt sorl som möter oss dagligen. Det är så vi jobbar på Fishy Minds.

Framtiden ser ljus ut för Fishy Minds, som blickar framåt.

– Vi kommer fortsätta med den animerade biten och grafik och animation har en väldigt ljus framtid, och det gäller att ta rätt steg in i det och hela tiden vara top of the line och visa framfötterna. Vi vill vara i framkant, och satsar hårt för att hålla oss där.  Bara döda fiskar flyter med strömmen.   

 

TEXT: Björn Lisinski

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2016