You are currently viewing Ett klimatsmart alternativ

Ett klimatsmart alternativ

Sunfleet har funnits i över 20 år – då man 1998 startade som ett utvecklingsprojekt mellan Volvo och biluthyrningsfirman Hertz.
– Man såg att det fanns ett glapp mellan att äga sin bil och att hyra bilen. Med ett nytt koncept skulle man hyra bilen, men med ungefär samma känsla som att äga den, berättar David Milton.
Han är sedan fem år tillbaka regionansvarig för Mellansverige och utgår från Mjärdevi i Linköping.
Under den perioden har företaget – som 2011 blev ett aktiebolag – vuxit från cirka 600 till ungefär 1 700 bilar och från cirka 17 000 till 93 000 medlemmar i Sverige.
– I dag finns vi på över 50 orter i landet och antalet medlemmar ökar med omkring 2 000-2 500 varje månad. Vi kommer att passera över 2 000 bilar och 100 000 medlemmar det här året, säger David.

I Linköping finns i dagsläget uppåt 85 bilar, som är parkerade på ett knappt 40-tal olika platser runtom i staden – medan motsvarande siffror i Norrköping är ett drygt 20-tal bilar placerade på ett tiotal olika ställen.
Som medlem laddar man ned en app i sin mobil och startar ett konto hos Sunfleet. Via denna både bokar man och hämtar upp sin bil. Bilarna räknar sedan ut tid och sträcka de är använda.
– Vi har fyra olika medlemskonton. One är gratis i månadsavgift, men då blir den rörliga kostnaden högre än i Small, Medium och Large – där man betalar ett fast belopp varje månad. Vilken form av konto man väljer beror på hur mycket man vill hyra en bil. Large har dyrast månadsavgift, men där är den rörliga kostnaden billigast och är att föredra om man ofta behöver ha tillgång till bilen.
Han fortsätter:
– Eftersom bindningstiden bara är en månad går det enkelt att växla mellan de olika medlemskapen beroende på hur behoven ser ut under den specifika månaden.

Vilken är er huvudmålgrupp?
– Där vi växer snabbast är bland unga vuxna mellan 25 och 40 år, som bor hyfsat centralt och som inte är i behov att ta bilen till sitt arbete varje dag. Sedan är det även lite äldre personer, vars barn flyttat hemifrån och som sålt huset och flyttat in i en bostadsrätt mer centralt. En del säljer även bilen och går med i en bilpool i stället.

Vilka ser du som de största fördelarna att vara med i en pool i stället?
– Förvånansvärt många har dålig koll på hur mycket och snabbt en bil minskar i värde. Man kan säga att en normalstor bil kostar ungefär 50-60 kr per mil att köra med värdeminskningen inräknad och de stora suvarna uppåt 100 kr per mil. Det är helt sjuka siffror egentligen. Är man med i en bilpool slipper man ju bekymra sig över allt sådant och eftersom vi byter ut bilarna varefter får man hela tiden köra en ganska ny Volvo i önskad storlek.
– En annan stor fördel – både ur ekonomisk och tidsmässig synvinkel – är att man aldrig behöver tänka på att tvätta bilen, köpa och byta däck, lämna in den på service eller besiktning. Allt sådant sköter vi.
Dessutom är det ett betydligt mer klimatsmart alternativ.
– En genomsnittlig bilpoolsvändare minskar sina koldioxidutsläpp med 500 kilo per år. Med tanke på att en genomsnittlig svensk förbrukar 4,5-6 ton koldioxid per år förstår man hur mycket det rör sig om och vad man kan bidra med för miljöns skull.

Om vi vänder på det – vad finns för nackdelar med konceptet?
– Om man behöver använda sin bil mycket, exempelvis till sitt arbete fram och tillbaka dagligen, blir det ju inte ekonomiskt försvarbart. Samma sak om man bor långt från närmsta plats där vi parkerar bilarna. Men det är ju som sagt inte förorterna eller landsbygden som vi riktar oss till framför allt – utan mer innerstaden och närliggande stadsdelar. Där står bilarna still 95 procent av tiden – vilket ju inte är särskilt effektivt nyttjande av vare sig bilen eller marken den står parkerad. En bilpoolsbil utnyttjas i större utsträckning.
En enda Sunfleet-bil kan ersätta fem vanliga bilar.
– En enda bilpoolsbil kan ersätta fem privatägda bilar. Det är helt logiskt. Ingen använder ju bil hela tiden. Och eftersom våra bilar finns i olika modeller, storlekar och är tillgängliga hela dygnet så möter de många olika behov.

Vad kan du säga om konkurrensläget för er del?
– Det finns några mindre aktörer där de flesta agerar lokalt på enskilda orter och några som finns spridda på flera, men de får kämpa betydligt mer för sin existens. Denna typ av verksamhet med höga fasta kostnader och väldigt små marginaler passar inte att drivas av små bolag, man måste ha någon biltillverkare i ryggen som kan hjälpa till med ekonomiska muskler. Trots det har både BMW (med sitt koncept DriveNow) och Daimler (med sitt koncept Car2Go) försökt etablera sig i Stockholm, men har varit tvungna att stänga ned verksamheten. Det säger något om hur knivskarpa marginalerna är, våra kunder kör faktiskt mer eller mindre till självkostnadspris.

Hur ser du på framtiden?
– Vi växer hela tiden, både på den privata sidan och när det gäller tjänsteförare. Till företag kan vi öppna upp pooler vid deras kontor, vilket underlättar deras tillgång till poolbilar och vår expansion. Att äga sin bil kommer inte att vara standard längre, utan sådana här typer av bilpooler ökar mer och mer framöver, säger David Milton.

Det här är Sunfleet

Startade: 1998 – som ett utvecklingsprojekt mellan Volvo och Hertz. Blev ett aktiebolag 2011.
Produkt/bransch: Hyr ut bilpoolsbilar. Finns i dag på över 50 orter om i Sverige – med cirka 1 700 bilar och ungefär 93 000 medlemmar.
Antal anställda: Ett 40-tal på fyra orter. Flest arbetar i Stockholm och Göteborg, men finns även i Malmö och Linköping.
Omsättning: Cirka 190 miljoner kronor under 2018.

 

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski