Norrköping eller Linköping? Linköping eller Norrköping?
Frågan är ständigt på tapeten i många sammanhang. Inte minst när
det gäller länets två flygplatser.
Jag träffar Camilla Lejon, vd på Linköping City Airport och Mari Torstensson, vd och flygplatschef på Norrköpings Flygplats för att prata om
samarbete och om konkurrens.

  – Jag får ofta frågan varför man inte kan flyga charter från Linköping precis som från Norrköping, berättar Camilla. Men sanningen är att vi är två helt olika flygplatser med olika förutsättningar. Linköpings flygplats är ett militärt skyddsområde. Landningsbana och flygtorn ägs av SAAB AB och Linköping City Airport står för driften. Vi samsas med provflygningar av Gripen och koncentrerar oss på affärsresenärer medan man i Norrköping har möjlighet att jobba med större flygplan som är bättre avpassat för charterverksamhet. Varför skulle vi slösa kommunala medel på en massa dyra nyanpassningar och slåss om samma kundunderlag när det handlar om en halvtimmes bilresa mellan städerna?

Linköping City Airport blev kommunalt 2013, då man tog över driften från SAAB. I Norrköping tog kommunen över flygplatsen av Luftfartsverket (den del som numera heter Swedavia) år 2006, då det beslutades att antalet statliga flygplatser skulle minska från 18 till 10 stycken.
 – Det blev en markant skillnad för oss, säger Mari. Från att vara ett bolag som ägaren inte ville ha till att bli en folkets flygplats. Att kunna jobba nära regionen, dess invånare och företagare. Hon ler och berättar stolt att Norrköping har förhållandevis mycket charter för att vara en regional flygplats. Härifrån erbjuder flygbolagen resor till bland annat Mallorca, Kroatien, Cypern och Kreta under sommarhalvåret. Under vintern går resorna till Kanarieöarna och, nytt för i år, till Kap Verde.

Hon poängterar det där med att det är flygbolagen som erbjuder resorna. Att de som flygplats inte kan annat än att försöka underlätta för resenärerna om olyckan skulle vara framme och något flyg skulle bli försenat eller i värsta fall inställt.
  – ”Men skicka oss från den andra flygplatsen!” kan en del föreslå i all välmening, ler Mari. Men det är ju faktiskt flygbolagen som bestämmer varifrån de flyger. Inte vi!

Camilla nickar igenkännande.
  – Visst händer det att en del passagerare kan bli lite upprörda, skrattar hon och visar med en blinkning att just det där med lite, det var en underdrift. Trots att de naturligtvis är tacksamma att man inte flyger med en trasig motor, så är det ju frustrationen i stundens hetta som vi ser. Men servicepersonalen, som ofta blir flygbolagets ansikte på plats; wow, vilka hjältar! fortsätter hon. Lugna och serviceminded med en lång erfarenhet. De är guld!

Men trots att flygplatserna jobbar olika och faktiskt är två konkurrerande bolag så finns ändå mycket som förenar. Båda sitter de med i styrelsen för SRF (Sveriges Regionala Flygplatser AB) där Sveriges 35 regionala flygplatser arbetar med gemensamma ärenden som inköp, marknadsföringsfrågor och erfarenhetsutbyte. Ett samarbete som både Camilla och Mari värderar högt.
  – Som mindre flygplatser slåss vi ju också mot en del liknande fördomar, säger Camilla och berättar att hon fått reaktioner som ”Men oj…! Det här är ju som en riktig flygplats!” Självklart måste vi följa samma regler och säkerhetsföreskrifter som de stora flygplatserna. Grejen är att här går allt så mycket fortare. Du är igenom systemet på fem minuter.

  – Precis! Säger Mari. Och när du landat har du bagaget på bandet direkt när du kommer in i ankomsthallen!

Camilla fortsätter tala om nyttan med att resa hemifrån. Att många inte tänker på att resan upp till Arlanda, parkering, släpande av bagage mellan parkeringshus eller busshållplats och avgångshall faktiskt kostar mer, och tar längre tid än man tänker på. Man måste klart räkna med minst fem timmar från dörr till gate menar hon.

En del hävdar också att det är roligare att åka från en större flygplats.
– Men då säger jag att vad är Arlanda i jämförelse med Schiphol eller München? Två riktigt stora flygplatser som fått pris för att vara enkla och smidiga att byta på. Bagaget är redan incheckat och du når enkelt en ny gate. Dessutom erbjuds man ett helt annat shoppingutbud om det är det man är ute efter! Faktum är att det finns kanske tio resmål i världen som du når snabbare från Arlanda. Ett enda byte så är du var du vill!

Både Mari och Camilla talar om flygplatsernas viktiga uppgift att vara en välkomnande dörr in till regionen. Flödet av inpasserande är stort. Statschefer och företagsledare, artister och helt vanliga turister bidrar till näringslivets utveckling. Man bor på hotell, besöker restauranger, butiker och sevärdheter, vilket i sin tur leder till ökad företagsamhet, fler arbetstillfällen och så småningom skatteintäkter till kommunerna.

Men man vill även vara en dörr ut. För att vara en attraktiv plats att bo och driva företag på måste det finnas bra kommunikationer ut mot världen. Resandet har blivit en naturlig del av både privat-och arbetsliv.
  – Vårt samarbete med ett stort internationellt flygbolag som KLM Air France är unikt för en regional flygplats, berättar Camilla. Med upp till tre avgångar om dagen möjliggörs resurs- och tidseffektiva resor, vilket känns viktigt och bra.

För affärer görs inte via mail, konstaterar de. Man behöver möta sina kunder och affärspartners öga mot öga. Även semesterresenärer vill komma snabbt fram och tillbaka till sina resmål. Och att kunna landa, kanske med små barn, mitt i natten efter en lång resa och slippa köra flera timmar för att komma hem är inte så dumt.
  – Det är fler och fler som inser smidigheten och tidsvinsten i att flyga direkt hemifrån, säger Mari.

Camilla berättar om den speciella atmosfären som råder på en flygplats. Om förväntan och spänning.
  – Något av det bästa med mitt jobb är att få gå omkring i avgångshallen och prata med resenärerna, säger hon. Men man får också se en hel del jobbiga saker i samband med ambulansflygningar. Framför allt när det handlar om barn kan det vara svårt att värja sig. Samtidigt är det en stolthet att kunna medverka till bra och effektiv vård.

Mari håller med och tillägger att variationen i arbetet är en av de saker som gör att hon trivs så bra.

  – Vi är ett bolag med väldigt blandad verksamhet, säger hon. Vi driver allt själva; parkeringen och fastighetsskötseln. Vi har hyresgäster och arrendatorer. En del arbete sker på daglig basis medan annat blir mer sällan och därför heller inte rutin. Det gillar jag!

Båda ser de framtiden an med tillförsikt. Regionen växer och behovet av att tillgodose effektiv kommunikation är ett ständigt pågående arbete.
  – Vi vill växa och utvecklas i lagom takt, säger Camilla. Vi har spännande saker på gång, men i den här branschen kan man aldrig vara hundra procent säker att det går som tänkt. Men det är också det som gör jobbet så spännande.

Mari önskar kunna utöka delen med fraktflyg från Norrköping och samtidigt fortsätta kunna erbjuda blandningen av reguljär- och chartertrafik som gör Norrköping speciellt.
  – Vi kommer att börja arbeta med större flygplan för att kunna effektivisera flighterna och ta fler passagerare åt gången, berättar hon.

Att få vara med och utveckla regionen tycker Mari och Camilla känns både spännande och viktigt.
  – Vi är beroende av tillväxt, och vill samtidigt vara med och skapa den enas de om.

Och de som tänker tanken ”Om ni skulle ta och slå ihop flygplatserna…?!” vill Camilla uppmana att göra läxan:
  – Se på hur vi arbetar idag och hur vi utnyttjar våra olika tillgångar till något som faktiskt är helt unikt! 

TEXT: Mirjam Lindahl

FOTO: Mirjam Lindahl

Tidigare publicerat i Affärsstaden 7 – 2017