Ergonomi handlar om hur arbetsmiljön bör vara för att inte slita på kroppen i onödan. Sånt som tas i beaktning är arbetsställning, arbetshöjd, ljud, ljus och klimat. Något som också bör utföras enligt ergonomins principer är arbetsmoment och rörelser så som drag, lyft osv.
Jag ger dig lite tips om hur du håller längre. Och vi träffar även Stefan Arrelöv som berättar hur man gör en ljudförbättring.

Ergonomi är ett ord som är sammansatt av grekiskans ergon, som betyder arbete och nomos som betyder lag. Ergonomi betyder helt enkelt läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar.
Det handlar till exempel om hur arbetsmiljön bör vara för att inte slita på kroppen i onödan. Sånt som tas i beaktning är arbetsställning, arbetshöjd, ljud, ljus, värme och fukt. Men även hur kroppen används när den jobbar; skjuta, dra, lyfta och så vidare.
Som vi alla vet så sitter de flesta av oss alldeles för mycket, över huvud taget. Och mycket av den tiden tillbringas framför en skärm och ett tangentbord på arbetsplatsen. Många får belastningsskador och besvär på grund av undermåliga ergonomiska förutsättningar.

Det är lätt att peka på vad som är fel, men hur ska vi göra för att slippa värk, skador och göra arbetsmiljön till hållbar, både för kropp och själ?
Här ger jag dig tre enkla tips som du kan ta fasta på för att hålla kroppen värkfri:

Se till att röra på dig. Inte nog med att kroppen faktiskt är gjord för rörelse och belastning; det finns undersökningar som visar att produktiviteten ökar med upp till 46% om vi får möjlighet att växla mellan att sitta och stå. Genom att använda ett höj och sänkbart skrivbord och stå delar av arbetsdagen så ökar du även din ämnesomsättning. win-win-win. Står du och jobbar efter lunchen, så låter du även tarmar och mage jobba utan att vara i kläm. Se till att variera din arbetsställning var 20:de minut om du kan, men minst en gång i timmen.

Se till att ni ställer skrivaren långt bort på kontoret. Detta bidrar både till att det blir färre onödiga utskrifter, men även att när du skriver ut dokument så får du också en kort promenad till skrivaren. Numera finns tydliga belägg för att en längre tids stillasittande ger ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, och även en ökad risk för cancer. Det spelar dessvärre ingen roll hur aktiv du är under en timma på gymmet, utan även resten av dagen bör du vara mer i rörelse.

Lär dig och använd fler kortkommandon på tangentbordet. Fördela arbetsbördan bort från musarmen och pekfingret, genom att använda dig av snabbare kortkommandon.

Om du eller dina medarbetare upplever att ni blir väldigt trötta, får ont i huvudet på jobbet och så vidare så kan det handla om att ljud och ljus kanske är problemet. Nog för att jag har sysslat en hel del med ljud i form av musicerande i mina dar, men jag har inte mycket erfarenhet av vad som anses vara ergonomiskt riktigt ljud och ljus.
Så jag vänder mig till en expert på området: Stefan Arrelöv, försäljningschef på Kinnarps Showroom i Linköping.

Stefan berättar att många företag och arbetsplatser jobbar med ljudförbättring.
– Det har varit aktuellt länge men är högaktuellt just nu. Det pratas väldigt mycket om ljud och ljudförbättring. Utvecklingen inom ljudabsorption har varit ganska stor de senaste åren, rent produktmässigt. Det har kommit nya, bättre, snyggare och mer användbara produkter.

Om man upplever att man har problem på sin arbetsplats så tar man kontakt med Kinnarps så kan de göra en utredning i frågan.
– Har man ett ljudproblem i sin lokal, så krävs det att det man gör en utredning på plats och tar reda på vad som är problemet. Vi erbjuder tjänsten att göra en utredning – vi jobbar med experter inom området säger Stefan.
– Man undersöker vad är det som skapar att det blir en efterklang, eller ett ljudproblem. Det är inte alltid att det är golv, väggar eller tak som är problemet. Det kan vara arbetsgruppers placeringar osv. Man blir ofta hemmablind på sin arbetsplats och där hjälper vi till, att få till det bästa klimatet för alla berörda parter, säger Stefan.

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski