You are currently viewing Ekobryggeriet med fokus på kvalité och smak

Ekobryggeriet med fokus på kvalité och smak

Inom de flesta varugrupper i dag finns det ekologiska alternativ för konsumenterna.
Men det utbudet har nästan varit obefintligt när det gäller dryckesindustrin – framför allt den svenska.
Det var så idén för Ekobryggeriet i Sverige AB startade – som inledde sin tillverkning under 2016.
Först med ekologiska tonics i olika smaker – där man numera är uppe i sex stycken olika: Bitter, Extra Bitter, Fläder, Rabarber, Granskott och Kryddnejlika.
Sedan, med premiär i våras, för ekologisk läsk – där man erbjuder smakerna Cola Blanco, Green Apple, Cantaloupe/melon och Pineapple Coconut.
Den sistnämnda marknadsfördes i somras i en så kallad Limited Edition tillsammans med Youtube-stjärnorna Let´s Feast – och såldes i 100 000 exemplar på bara några dagar.
– Först dubblade vi produktionen och sedan sjudubblade vi den. Det har gått nästan ofattbart snabbt under sommaren och hösten, ler VD:n Mikael Bonnevier.

Företaget omsatte 5 miljoner kronor under hela förra verksamhetsåret – nu nådde enbart första kvartalet av det pågående verksamhetsåret hela 5,7 miljoner kronor i omsättning.
– Vi har lyckats fylla en tom lucka på marknaden. Det har visat sig vara ett framgångsrikt recept att fokusera på kvalité och smak. Alla våra drycker är ju ekologiskt framställda, utan färgämnen eller tillsatser. Dessutom har läsken 30 procent mindre socker än läsk normalt sett har och är även koffeinfri, säkert till många föräldrars stora glädje.
Tonicdryckerna levereras i små flaskor på 20 centiliter, medan läsken säljs i smala burkar – så kallade slim can och har en volym på 25 centiliter.
– En annan detalj, som många uppskattar, är att vi har en liten bubbla i läsken, en så kallad champagnebubbla. Bubblorna ska inte ta över smakupplevelsen.
Mest kan man väl annars säga att er Cola Blanco sticker ut – den är ju helt vit?
– Ja, det är många som blir förvånade över både dess utseende och smak. Det känns väldigt häftig och säljer mycket bra.

Varför sker tillverkningen av läsken i Österrike?
– Därför att ingen tillverkare i Sverige kan leverera dessa burkar. Men alla aromer kommer från Sverige och recepten äger vi helt själva. Placeringen av fabriken i Österrike är väldigt bra, den ligger precis över en källa med extra krispigt vatten.
Produkterna distribueras via dagligvaruhandeln DVH i Sverige – och man finns i cirka 450 butiker runtom i Sverige i skrivande stund. Framför allt hos Ica, men även Hemköp och Coop.
– Efterfrågan är stor och vi jobbar hårt för att hinna med att producera i en högre takt så vi kan nå fler och fler butiker. Under våren 2019 kommer vi även att bearbeta hotell, restaurang och catering.

Hur står ni er internationellt?
– Bra, skulle jag vilja säga. Vi finns redan i 16 olika länder, även om det är i en mycket liten skala än så länge. Vårt huvudsakliga fokus för tillfället är att bygga upp verksamheten i Sverige först och främst. Men inom tre år tror jag att vi är större utomlands.

På vilket sätt blir ni bemötta internationellt?
– Mycket positivt, då Sverige och svenska företag har ett väldigt gott rykte i andra länder. Det vet att vi är noga med tillverkningsmetoderna och kvalitén – och även Österrike, där vår läsk framställs, har ett mycket bra rykte.

Vilka möjligheter, respektive fallgropar finns för er i branschen?
– Möjligheterna är väldigt stora och vi är väldigt glada att vi hittat en logistikpartner som Almroths, roligt att de även är från Norrköping. Samarbetet med dem ger oss en god chans att kunna växa. Ekonomiskt har vi hittat en bra mix mellan gräsrotsfinansiering, betydelsefullt stöd från Almi och hjälp från banken.

Ekobryggeriet startades av Norrköpingskillarna Marcus Nyberg och Daniel Gustafsson, samt Linköpingskillen Thomas Jensen som alla har stor erfarenhet från matbranschen.
VD:n Mikael Bonnevier kom in i år – och slöt cirkeln inom sitt arbetsliv.
– Jag är från Söderköping från början så det är skönt att vara tillbaka i hemtrakterna, där familjen finns. Genom åren har jag bland annat arbetat med stora varumärken som H&M, Svenska Spel, Lindex och Glitter och hoppas kunna bidra med en hel del erfarenhet från många olika situationer.

Företaget brinner extra mycket för två punkter.
– Dels att bidra till en bättre omvärld med att skänka en tredjedel av vinsten till små och stora organisationer som stödjer både sociala och miljöförbättrande projekt. Och så är det enormt viktigt att alla som jobbar hos oss får möjlighet till den absolut bästa möjliga arbetsmiljön varje dag. Det ska vara roligt att komma till jobbet och det ska finns alla möjligheter till att må bra och göra ett riktigt bra arbete, framhåller Mikael Bonnevier.

 

Ekobryggeriet i Sverige AB

Startade: 2016.
Produkt/bransch: Ett företag som erbjuder ekologisk dryck under varumärkena The DirtWaterFox Brewery och EB Nordic Tonics.
Antal anställda: 12.
Omsättning: 5 miljoner kronor förra året, 5,7 miljoner kronor bara under det första kvartalet det här verksamhetsåret.

TEXT: Joakim Löwing
FOTO: Björn Lisinski