You are currently viewing “E-handel är jättestort – Vi har ändrat vårt köpbeteende”

“E-handel är jättestort – Vi har ändrat vårt köpbeteende”

Jenny Ohlin Olausson började sin bana som fastighetsmäklare, jobbade sen i IT-branschen, ett tag i bankvärlden och sen tillbaka till IT-branschen. Idag är hon vd för företaget Etendo som hon har startat tillsammans med sin man.
– Vi startade Etendo för att vi märkte i våra respektive jobb i en webbyrå att det kom in förfrågningar om att få hjälp med att bygga e-handelslösningar. Här i regionen fanns det inte någon helhetsleverantör som hjälpte e-handlare med både utveckling, drift, integration av affärssystem och betalsystem och marknadsföring och annat som behövs för att starta en framgångsrik e-handel, berättar Jenny.
– Den 1 januari 2014 startade vi bolaget med tre personer. Nu är vi uppe i 17 anställda och tre kontor. Vi räknar med en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på två miljoner i år.
Företaget har växt snabbt men gjort det organiskt, utan riskkapital eller annan finansiering.
– Det har varit viktigt för oss att hela tiden växa för egna pengar, att inte behöva ta in kapital för att kunna fortsätta. Det stora problemet vi haft har inte varit att få kunder för att få det att gå runt, det har varit att få personal för att täcka upp alla förfrågningar vi får från kunder, berättar Jenny.
– E-handel är jättestort och det växer enormt nu. Det kommer att fortsätta växa. Vi har ju ändrat vårt köpbeteende.

Jenny menar att ungdomar nu för tiden inte går in i affärer och handlar, de handlar med några klick i telefonen. Hennes man, Janne, fyller i:
– Vi ställer helt andra krav när vi handlar nu för tiden. Mycket hårdare krav. Allt ska levereras snabbt och vi gör mycket oftare så att vi beställer fem saker men köper bara en. Resten skickar vi tillbaka. Så gör man ju inte i en vanlig affär, säger han.
– Det ställer höga krav på att man har en effektiv returhantering som e-handlare, annars tappar man sina marginaler. Det är ju också en otrolig prispress inom handeln överhuvudtaget.
På Etendo erbjuder man e-handelslösningar baserad på en plattform som heter Magento.
– Magento är lite som en Rolls Royce bland e-handelsplattformarna. Det är den man vill ha om man ska ha en riktigt bra plattform, säger Jenny.
– Att få tag i en e-handelslösning gick ju redan innan vi startade men då fokuserade de flesta företagen bara på själva lösningen, själva tekniken. Det behövs ju mer saker runtomkring, fortsätter hon.
– Du behöver ju hosting för din lösning, du behöver en integration mot ett affärssystem, mot en betallösning och mot en lager- och logistiklösning. Allt det gör vi, berättar Janne.
– Vi jobbar också en del med marknadsföring. Många e-handlare inom mode jobbar med Instagram och bloggare som marknadsförare. Vi hjälper till med landningssidor, sökmotoroptimering, Google Adwords. Den delen, säger Jenny.

Etendos första kund var Packoplock i Norrköping.
– Mikael Holmberg som driver Packoplock hörde av sig och undrade om han kunde få en e-handelsplattform baserat på Magento. Packoplock har senare blivit ett Gasellföretag. Det har gått otroligt bra för dem och det har varit kul att vara en del av den resan och få följa dem hela vägen, säger Jenny.
– Vi ser att e-handlandet sprider sig, inte bara bland de som säljer direkt till konsument. Många företag har valt att starta e-handelsbutiker för att sälja till andra företag. En del gör det till sina egna underleverantörer eller återförsäljare. Andra till sina kunder, som i sin tur är företag.

Eftersom Etendo tillhandahåller en så stor del av sina kunders system har de blivit inblandade i kundernas GDPR-arbete.
– GDPR börjar gälla den 25 maj men det är många som hör av sig först nu, berättar Jenny.
– Jag läste någonstans att 75 % av alla småföretag inte ens har börjat med sitt arbete, berättar Janne.
– Det vi kan göra är att hjälpa till med checklistor över vad som behöver göras, att förse dem med dokumentation som berättar om hur personuppgifter krypteras och lagras via våra system och att hjälpa dem som inte har börjat med arbetet att komma igång, säger han.
Etendo har redan varit med några företag i deras arbete, vilket gör att de har lättare att hjälpa dem som börjar nu.
– Tyvärr tror jag att det här har blivit lite uppblåst och att vi i IT-branschen själva har bidragit till det. Det finns konsulter som bara jobbar med det här och jag kan tycka att de tar i lite mer än vad som är nödvändigt bara för att tjäna pengar, säger Janne.
– Jag var med i branschen när PUL infördes och jag tycker mig se samma sak igen. Man gör ett jättejobb och sen blir det tillbaka till hur man alltid gjort när det har lagt sig lite. Det beror ju på hur det genomförs och hur mycket man kommer att följa upp, säger han.
– Tanken bakom reformen är ju jättebra men det kan mycket väl bli så att företag gör en jätteansträngning för att anpassa sig efter det här och sen sköter de sig bara tills det kommer rättsfall som visar hur lagen kommer att tolkas och hur hela den här bötesdelen kommer att hanteras, säger Jenny.

Jenny och Janne har olika kompetensområden, vilket gör att de kompletterar varandra och hade en bra grund för att starta bolaget tillsammans.
– Jag är den drivande, den entreprenöriella, medan Janne är den tekniskt kunniga. Han brinner för den biten medan jag brinner för företagsutveckling, affärsutveckling, kundmötet, människorna, säger hon.
– I och med att det är vi två som är ledningen så blir det väldigt korta beslutsvägar. Det kan mycket väl ske över matbordet hemma hos oss. För de strategiska besluten har vi en styrelse. Vi behöver det, att gå iväg och sitta med andra människor och lyfta blicken och prata strategi. Annars blir det så lätt att börja prata om kunder eller specifika projekt. Det är så lätt att fastna i sitt ekorrhjul och bara jobba på. Vi behöver lyfta blicken också.

Målen framöver är tydliga.
– Vi ska ha en omsättning på 10 miljoner i år och på 12-13 miljoner nästa år. Årets resultat ska vara två miljoner och nästa år 2,5. Målet är också att växa till ungefär 30 personer under 2019 och att vi ska vara en av de större branschaktörerna i Sverige inom tre år, berättar Jenny.
– Den stora utmaningen med det är att hitta kompetens. Hela IT-branschen har det problemet. Det är dessutom inte bara IT-branschen som letar IT-kompetens. Alla branscher gör det. De personer vi söker ska dessutom ha ganska specifik kompetens i och med att vi vill att de ska ha erfarenhet av Magento. Det finns inte så många sådana att få tag i, säger hon.

Det är en av anledningarna till att Etendo har ett kontor i Kharkiv i Ukraina.
– Vi brottades med problemet att vi behövde mer personal för att kunna växa men vi kunde inte hitta den kompetensen. Vi fick helt enkelt börja titta utomlands, berättar Jenny.
– Vi fastnade för Kharkiv för att det finns riktigt bra tekniska högskolor där, med stark profilering inom programmering. Kharkiv är lite som Ukrainas Silicon Valley. Det finns mycket IT-kompetens, mycket spjutspetskompetens och väldigt många IT-bolag och IT-talanger där, säger hon.
– Det finns en historia bakom det. Under kommunisttiden låg Rysslands raket- och stridsvagnsutveckling där. Man hade också en del flygtillverkning. De tekniska högskolorna håller mycket hög standard där, fyller Janne i.

På kontoret i Norrköping sitter sex personer. Övriga elva sitter i Kharkiv.
– Sen har vi ett försäljningskontor i Stockholm också. Design, projektledning och utveckling sitter i Norrköping och vi har projektledning och utveckling i Kharkiv, berättar Jenny.
– Det har fungerat otroligt bra att ha kontoret i Kharkiv. Vi har hittat riktigt bra folk där och vi har ett mycket bra utbyte av kompetens mellan teamen. Det är egentligen inte så konstigt för oss att ha kontor i andra länder eftersom våra kunder jobbar väldigt mycket internationellt också. Vårt koncernspråk är engelska och det är helt naturligt när kunderna har kontor i Tyskland och USA, säger hon.

Framöver är planen att växa både i Norrköping och internationellt.
– Jag kommer från Norrköping. Vi vill växa här också men det är förmodligen så att vi måste skaffa oss fler team i andra länder, säger Jenny.
– Det finns fördelar med att ha få kontor, det blir lättare att samarbeta, men vi behöver leta kompetens på fler ställen.
Konkurrensen på den svenska marknaden inom Etendos bransch är inte särskilt hård.
– Det finns för få e-handelsutvecklare för att det ska bli någon konkurrens egentligen. Det är kanske 25 företag som är som oss, renodlade e-handelslösningsutvecklare i Magento, säger Janne.
E-handelsutvecklarna är centrerade på tre platser i Sverige, enligt Janne.
– Stockholm, Göteborg och Borås är de stora samlingspunkterna, säger han.
– Just Borås beror på att det ligger många stora postorderföretag där och de har varit väldigt duktiga på att hänga med i e-handelsomställningen. Det finns ju andra stora modekedjor som har det väldigt kämpigt nu för att de inte har hängt med, säger Janne.

Jenny menar att det inte är så mycket konkurrenter som det är branschkollegor.
– Vi har väldigt bra relationer med våra konkurrenter och vi är öppna för att samarbeta, både dela kompetens och avlasta varandra, säger Jenny.
– Det finns win-win-möjligheter där och det ska vi vara öppna för, både i Sverige och internationellt.
Andra partners Etendo jobbar med finns framförallt inom Affärssystem och betalningslösningar.
– För varje e-handelslösning vi gör brukar det behövas en integration med ett affärssystem. Beroende på vilket affärssystem kunden vill använda behövs en separat integration för varje affärssystem. Det gör att vi har flera partners inom det området, berättar Janne.
– Vi har också mycket bra partners inom betalningslösningar, säger Jenny.
Att jobba tillsammans med sin man går mycket bra, menar hon.
– Vi vet inte hur det är att inte jobba ihop, brukar vi säga. Vi träffades på jobbet och sen har vi haft jobb på samma företag som varandra även när vi bytt jobb. Fördelarna överväger helt klart nackdelarna, säger Jenny.
– Det är förstås viktigt att vara professionella på jobbet och sköta det privata privat men det har vi ju vana av sen länge. Jag tror inte det påverkar våra anställda negativt alls.
De har dessutom svart på vitt att deras anställda trivs.
– Vi deltar i Almis tillväxtledarskapsnätverk. Genom det gjordes en undersökning av universitetet. De var här och gjorde intervjuer med både mig, Janne och våra anställda. De resultat de redovisade var väldigt positiva. Våra anställda, och vi själva, trivs mycket bra, berättar Jenny.
– Det tycker jag är jätteviktigt! Det ska vara bra stämning på jobbet.

Jenny menar att när hon har bytt jobb har det alltid varit för att det var ett kul jobb hon bytte till.
– Jag har aldrig tänkt att det här jobbet är bra för min karriär och planen var aldrig att bli vd. Det är liksom inget som har varit ett mål. Det är något som har blivit naturligt allteftersom jag har växt i kompetens och som person, säger hon.
– Det är inte min utbildning i botten som har gjort mig till den vd jag är idag, det är de erfarenheter jag har fått från mina tidigare arbeten. Varje jobb har liksom varit som en språngbräda till nästa.
IT-branschen har varit något av en röd tråd, även när hon jobbat inom bankvärlden har det varit som, till exempel, webbredaktör.
– Jag gillar IT-branschen. Det passar mig som är nyfiken och vill att det ska hända grejer. Inom IT går allt så fort. Det är snabba förändringar och nya saker hela tiden. Det tycker jag är kul, säger Jenny.
– Jag har också tänkt på, när jag tittat på mitt CV, att de jobb jag växt och utvecklats allra mest på är de jobb där jag haft en riktigt bra chef. En chef som trott på mig. Jag tycker man ska byta jobb mer efter vilken chef man får än efter vilket företag det är. En dålig chef kan definitivt sätta käppar i hjulet för dig.

Som ledare vill Jenny vara som sina tidigare, bra, chefer.
– Jag har lärt mig mycket av dem. Att delegera är viktigt. När jag ger ansvar ger jag den anställda möjligheten att växa och utvecklas. Jag tror inte att man föds ledare. Jag tror att självinsikt och mod gör att man utvecklas till en bra ledare, säger hon.
– Det är klart att det är jobbigt ibland att fatta svåra beslut. Då måste man vara modig. Det kräver en del mod även när man inser att det inte blev bra och man måste riva upp beslutet.
Det blir mycket att göra när man driver eget företag och det är svårt att få tag i folk.
– En klar fördel med att jobba ihop är att den andra alltid har förståelse för att man måste jobba lite hemma. Det blir en hel del jobb på både kvällar och helger, för både mig och Janne. Ibland måste vi påminna varandra om att stänga av datorn och telefonen och faktiskt umgås istället, säger hon.
– Ett sätt jag har för att stänga av jobbet i hjärnan är att rida. Jag och båda döttrarna rider på Hageby ridklubb. Det är otroligt avslappnande och ger en riktig energikick! Jag är väldigt glad att jag tog upp den hobbyn igen avslutar Jenny.

 

TEXT: Karin Wiklund
FOTO: Björn Lisinski