Dimfrost Studios är Norrköpingsföretaget som utvecklar spel där storyn och stämningen är i fokus. De har sitt högkvarter på Dospace i Norrköping och är i dagsläget fyra stycken som jobbar med demot till deras nya spel. Affärsstadens utsände har fått äran att besöka dem i Norrköping. Där träffar han Fredrik Selldén som är företagets VD och manusförfattare. Han berättar om deras historia, hur det ser ut idag och vart de är på väg. Häng med!

Vi träffar Fredrik Selldén, som nyligen fyllde 27 år. Han kommer ursprungligen från Uppsala men flyttade till Norrköping för att läsa på KSM (Kultur, samhälle och mediagestaltning) på Linköpings Universitet. Från början var han intresserad av dokumentärfilm, men insåg snabbt att det inte var det han ville syssla med. Intresset för att skriva manus har alltid funnits. Oavsett om det har varit för bok eller film, så har skrivandet varit en dröm och passion. På senare tid har Fredrik även blivit mer och mer intresserad av företagande och strategisk planering.

Det slumpade sig så att Fredrik började skriva manus för spel. När man skriver för spel måste man tänka i flera dimensioner och utgå från hur någon annan spelar spelet, och hur manuset då förändrar sig. Fredrik hittade fler folk som också ville hålla på med spel och på den vägen är det.
– Vi är fyra stycken nu där jag och Ellinor Morén kommer från kultursidan (båda från KSM), berättar Fredrik och fortsätter: Sen har vi Mikael Lindhe och Fredrik Präntare som kommer från tekniksidan. Vi möttes och började kolla på hur tekniksidan kan dra nytta av våra kunskaper och vi av deras och på så sätt göra något bra tillsammans.

Tidigare har de släppt ett spel – ett VR-spel som heter “A Writer and His Daughter”, som kom i september förra året. Spelet har vunnit flera lokala priser och har gett Dimfrost en riktigt bra start.
– Att göra det spelet såg vi hela tiden som att träna och bevisa för oss själva vad vi kan göra, spelmässigt. Vi hade ambitionerna att testa något annorlunda i VR, men vi hade inte riktigt ambitionerna att det skulle sälja guld. Planen har hela tiden varit att nästa spel ska vara det som ska ta oss någonstans. Där vi är nu – vi håller på att arbeta med en demo, som ska vara klar till januari 2019. Sen är planen att utveckla själva spelet i två år till. I januari kommer vi söka finansiärer till projektet, berättar Fredrik engagerat.

Spelet är ett folksagospel som utspelar sig i våra svenska skogar. Det handlar om nordiska folksagor och väsen som, troll, näcken och skogsrået och så vidare.
– Vi tror att det är en väldigt stor del av omvärlden som inte har tagit del av den här kulturen. Och den vill vi kunna förmedla på ett väldigt stämningsfullt sätt i spelmediet. Hur kan man förmedla ett kulturarv på det sättet i den plattformen? Vad kommer spelare i Asien och USA tänka om den här världen som vi bygger upp – som är väldigt självklart för oss här i Norden?

Än så länge har Dimfrost bara fått väldigt positiv kritik på det.
– Vi släppte vår första utvecklingsvideo i mars/april någon gång, och vi fick 10 miljoner visningar av videon redan de första veckorna. De som sett den ville ha mer och för oss blev det som att – “Vi har bara jobbat tre veckor på det här, vi har inte mer än så här”. Många trodde att det var ett färdigt spel, och det skapade höga förväntningar hos spelarna.
– Det har gett oss en inblick i hur man ska hantera det sociala media förloppet, när något blir sådär stort och viralt. Men det har också öppnat upp sjukt många dörrar, och gett oss kontakter som vi aldrig ens hade fått prata med annars. Vi tror att det här kan bli vårt stora break på spelfronten.

Det nya spelet kommer inte vara i VR (Virtual Reality).
– Till det första spelet ville vi utforska VR, men det vi kände med VR var att det är en väldigt spännande plattform. Det finns inga regler som är satta, och man får experimentera. Vilket är roligt, men svårt när man tänker kommersiella produkter. Nu har vi testat VR, och vi vet hur det fungerar, och när marknaden är mer stabil kan vi gå tillbaka.

– Vår kompetens inom VR har gett oss konsultuppdrag inom det området. Vi har hjälpt kommunen att ta fram en visualisering av inre hamnen här i Norrköping, och lite såna grejor. Så det har gett ringar på vattnet. Just nu finansierar vi oss själva, genom att vi har gjort konsultuppdrag. Det gör att vi kan göra demot utan att ta in kapital. Det är väldigt viktigt att kunna känna att vi kan klara oss själva.

Nyligen tog Dimfrost in två partners och rådgivare som sitter i styrelsen.
– Det är Fredrik Malmberg som bor i Los Angeles – han var med på 80-talet och skapade Äventyrsspel – bräd och rollspelsbolaget. I dag driver han bolagen Cabinet Entertainment och Heroic Signatures (äger rättigheter till Robert E.Howards verk bla. Conan the Barbarian och Solomon Kane) och Pathfinder Media, ett produktionsbolag för management och finansiering av film- och Tv-produktioner. Fredrik sitter även i styrelsen för den norska spelutvecklaren Funcom. Och sen har vi tagit in en investerare som heter David Wallsten, här från Norrköping. David är en investerare och affärsutvecklare med fokus på teknologi- och mjukvarubolag. David är sälj- och marknadschef på Sectra.

De ska hjälpa Dimfrost med businessdelen, och få dem att växa internationellt.
– De ska hjälpa oss att göra de strategiskt rätta valen. Det känns som ett stort steg, att äntligen ha hittat personer som vi är trygga med – som kan hjälpa oss med de saker som kan vara svåra när man är ny och ung. Att förstå hur spelvärlden fungerar ur ett businessperspektiv.
Det blev klart nu, och vi är väldigt tacksamma för att den typen av människor med den typen av erfarenhet vill kliva in och hjälpa oss. Supervärdefullt.
Att de stödjer oss skapar en stor trovärdighet i det vi håller på det och att vi håller på med något vettigt – att vi är på rätt spår.

Dimfrost har inte postat många poster sen första demot på nya spelet, och gör inte mycket väsen av sig. De vill inte avslöja för mycket eller ta bort överraskningseffekten. Fredrik berättar dock gärna lite mer för Affärsstadens läsare.
– Det är ett äventyrsspel med skräckelement, där vi jobbar väldigt mycket med konstraster. Så vissa delar är lugna, fina och oskyldiga, och rätt vad det är så kanske du måste fly från troll som är stora och äckliga, och allt känns skrämmande. Du är ganska liten i miljön, så bara en stark fors kommer se ut som en fara. Vi kommer skapa den episka berättelsen. Och i varje delmoment så kommer vi fokusera på olika folksagor, så att du kommer få med dig något från varje scen du spelar.
– Vi jobbar med att få det väldigt stämningsfullt, men det är även mycket spelmekanik och styrande i scenerna, samt även en del pussel, där du samlar saker som du behöver för att lösa pusslet och anta nya utmaningar.

För att höja stämningen ytterligare så har de nyligen skrivit kontrakt med en duktig musiker.
– Vi har börjat samarbeta med min kusin, som jobbar i Los Angeles och gör musik till Hollywoodtrailers, Westworld-trailern bland annat. Han ska göra musik till spelet vilket kommer bli mycket bra.

För att avsluta det hela och lämna er törstande efter mer så kan er utsände berätta att jag fick provspela demot, så som det ser ut nu, och jag blev överraskad över hur grymt det var. Realistisk grafik, härliga animationer – som jag går igång på. Jag törs inte tänka på var det här ska sluta, och ser otåligt fram emot det färdiga spelet. Tyvärr får jag inte ta några bilder men för dig som gillar den här typen av spel så kommer du inte bli besviken.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski