Sedan 1982 har det mesta handlat om glass för Anders Lindskog och hans familj. Smultronstället startades av föräldrarna och har kommit att bli en riktig klassisker bland Östergötlands besöksmål. Och ja, det stämmer, det finns bara glass på menyn.

En restaurang som bara serverar glass, kan det vara en hållbar affärsidé i ett land som Sverige? Ja, i alla fall om glassrestaurangen heter Smultronstället och ligger bredvid Göta kanal i pittoreska Söderköping.
Restaurangen startades 1982 av Rose-Marie och Ingemar Persson och drivs nu av andra generationens ägare, närmare bestämt Anders Lindskog, hans fru Maria och systern Tina Persson. Tillsammans med övriga familjemedlemmar, som fortfarande arbetar kvar i företaget, och cirka 70 sommaranställda förser de varje år glassugna turister med fantasifulla och lyxiga glassuppläggningar i alla tänkbara och otänkbara smakkombinationer.

HAndersLindskogSmultronstalletur kommer det sig då att de blivit en sådan framgångssaga? Enligt Anders Lindskog har restaurangen blivit något mycket större än det var tänkt från början, och det finns flera anledningar till det.
– Läget har alltid varit viktigt och vi har alltid legat här vid slussen. Vi ligger ju mitt i Söderköping där allting händer på sommaren. Men vi har alltid bara sålt glass vilket är lite unikt. Det har funnits nån kaka ibland men annars har det bara varit glass, glass och glass. Det är grundidén i det vi gör, serverar i glas med vackra uppläggningar och serverar den som på en restaurang. Lägger man till lite alkoholservering här och en sallad där, är risken att konceptet urvattnas och att det inte längre blir det som det en gång var.
En annan förklaring finns i att de redan från början fick en enorm uppmärksamhet för den nystartade verksamheten, något som satte både Söderköping och Smultronstället på kartan.
– Det skapades mycket uppmärksamhet då för att produkten var så unik. Det fanns inget liknande i Sverige där man satte sig ner, fick en meny och beställde som på restaurang. Därför fick vi mycket uppmärksamhet i media och det kom mycket kändisar, vi fick vara med på tv i Café Norrköping, vilket smittade så att vi fick ännu mer uppmärsamhet. Vi blev även valda till årets företagare i samband med det. Det fanns ju bara två statliga tv-kanlaer på den tiden så det var fantastisk publicitet som det inte ens går att sätta ett värde på idag.

Att arbeta tillsammans med familjen säger han har både för- och nackdelar, men att hans yrkesliv skulle vara inom familjeföretaget har alltid varit självklart.
– Jag var sex år när det startades och även min fru har varit med in i det från början. Min syster och min bror har varit iväg på lite annat men sen kommit tillbaka in i företaget. Vi barn tog över -98 och det har egentligen aldrig funntis någon diskussion om att vi inte skulle göra det. Det var aldrig aktuellt med någon försäljning vid generationsskiftet. Men på hösten och vintern umgås vi inte alls lika mycket. Då träffas vi mer när det är några kalas eller liknande och det är rätt så skönt.

En stor anledning till att familjen inte umgås så mycket under vinterhalvåret är förstås att restaurangen då håller stängt. Och det är ännu en av framgångsfaktorerna enligt Anders.
– Eftersom vi inte gör det här året runt så hinner vi ladda och känna att nu kör vi igen, och vara positivt inställda till det. På så sätt orkar vi hålla energin uppe.
Vintern ägnas istället åt att måla, renovera, utbilda ny personal och hitta på nyheter tills säsongen kommer igång igen. Och nyheterna för året är nu äntligen här.
– Vi har två nyhetsdelar. Det ena är glassmaker som vi och Siaglass tar fram tillsammans. I år är nyheterna popcorn med rostad majs, gelehallon, en gräddig passionsglass och en laktos­fri glass med smak av hallon-choklad. Bland de nya uppläggningarna spinner vi ofta på filmer som till exempel Minioner. Andra nyheter i år är Minimums med småstrutar så att man kan smaka lite olika smaker, och en lite mer trendig som vi kallar Selfie och som kommer med två dekorationer som man kan använda när man fotar sig.

Något vi däremot inte kommer att få se på Smultronstället är den hälso­trend som annars verkar genomsyra det mesta för tillfället.
– Visst ska det finnas något för dem som vill smaka av och bara känna att de är här. Men åtta av uppläggningarna på 10-i-topp är våra största glassar. När man kommer till oss en gång på en sommar, då är det fest och man ska kosta på att unna sig rätt så ordentligt.

 

TEXT: Anna Adolfsson

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 5 – 2016