You are currently viewing Aktiv med hälsosamma val

Aktiv med hälsosamma val

Företags samhällsansvar – CSR, som kommer från engelskans Corporate Social Responsibility – kallas idén att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället ur ett såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv.

I dag ses CSR och hållbarhet i allt högre grad som något som kan bidra till ökad lönsamhet, då det kan ses som ett sätt att minska onödig förbrukning av både mänskliga, fysiska och ekonomiska resurser – och samtidigt optimera användningen av de resurser man förfogar över.

– Ta bara en sådan sak som att för varje satsad krona på hälsa och friskvård på de anställda får företaget fem till åtta kronor tillbaka, enligt forskning som gjorts inom området, framhåller Anna Ahlbeck.

Det webbaserade verktyget MotionsRace föddes i Stockholm 2009 och har sitt ursprung i träningssajten Funbeat. Sedan har det fortsatt att utvecklas, ofta tillsammans med kunder mot mera val inom hälso- och miljöområdet så att ”alla kan vara med”.

Anna arbetade tillsammans med grundaren i Linköping från 2012 till 2014 – och tog då själv över varumärket och grundade AktiveraMera i Linköping AB.

– Att friskvård och förbättrad hälsa hos de anställda ökar produktivitet och effektivitet, samt minskar sjukskrivningarna är ju ett känt faktum. Precis som att en bättre teamkänsla ökar trivseln på företaget och allt detta är något vi arbetar för och vill främja, menar hon.

Att friskvård och förbättrad hälsa hos de anställda ökar produktivitet och effektivitet, samt minskar sjukskrivningarna är ju ett känt faktum, säger Anna Ahlbeck.
Att friskvård och förbättrad hälsa hos de anställda ökar produktivitet och effektivitet, samt minskar sjukskrivningarna är ju ett känt faktum, säger Anna Ahlbeck.

AktiveraMera erbjuder en friskvårdstjänst på nätet, där medarbetarna på ett företag kan utmana varandra både internt och externt mot andra företag ibland annat fysisk aktivitet och hälsosamma val på ett lättsamt och lekfullt sätt.

– De anställda delas upp i lag, teamkänslan är väldigt viktig. Alla kan vara med och bidra med egen träning som ger poäng. För att hålla utmaningen sund sätter vi ofta ett poängtak per dag eller vecka så att inte en maratonlöpare eller landsvägscyklist drar ihop alla poäng till sitt lag. Sedan väljer företaget själva om lite tuffare fysisk aktivitet ska ge fler poäng än en enklare promenad.

Allt skräddarsys och läggs upp efter företagets egna önskemål.

Och det går alltså att tävla i lag både inom företaget eller/och mot lag från andra arbetsplatser. Det kan vara allt från samma företag på annan ort, till företag i samma bransch eller som befinner sig på samma företagspark.

– Oftast pågår en tävling i mellan fem och åtta veckor, då företaget hyr in tjänsten av oss. Alla deltagare för en egen träningsdagbok på vår sajt och kan dagligen följa hur det går för sitt lag.

Sedan 2012 har över 400 företag och cirka 70 000 anställda runtom i landet deltagit i MotionsRace.

– Vi brukar ligga på mellan 20 och 30 utmaningar, som involverar ungefär 10 000 personer, varje termin. Bland stora kunder märks flera olika kommuner, Atlas Copco, Tetra Pak, Länsförsäkringar, WSP, Tekniska Verken och Region Östergötland.

Det är vanligt att ett företag har en utmaning och återkommer efter ett antal månader – då ofta med en revanschutmaning eller en ny form av utmaning. Efter att ha kört fysisk aktivitet, kan man bygga på med exempelvis hälsosamma val eller miljöval.

– När det gäller hälsosamma val omfattar det bland annat sömn och kost – att den anställda sover minst sju timmar per natt, äter frukt och grönt och har en varierad kost. Där sätter vi tillsammans med företaget ihop vad man får poäng för och hur mycket.

Då det handlar om miljöval kan det vara att ta cykeln till jobbet i stället för bilen.

Ett tema är återvinning med källsortering och allt vad det innebär – både på företaget och i sitt eget hem.

– Oavsett vad det handlar om är vi ju vanemänniskor som ofta lever efter ett visst mönster. Får man till en positiv förändring under ett antal veckors tävlande kan det förhoppningsvis hjälpa till att skapa exempelvis ett sundare liv.

Vissa företag har också skänkt pengar till välgörande ändamål för varje anställd som deltar i MotionsRacet.

– Det finns många fördelar med att delta – både för företaget, den anställda och olika former av tredje man. Intresset bara ökar och målet är att sprida det ännu mer utomlands. Vi har redan börjat i Storbritannien med en konsult som dragit i gång där, avslutar Anna Ahlbeck.

[title size=”3″ start=”yes”]POSITIV STATISTIK[/title]

  • MotionsRace-tävlingen kostar cirka 10 % av ett genomsnittligt friskvårdsbidrag – hela 90 % av deltagarna säger att det är ett roligt sätt att verkligen komma igång.
  • Minst sju av tio kommer igång med fysisk aktivitet genom tävlingen. Allmänna studier visar dessutom att 63 % av de som kommer i gång uppnår en verklig förbättring av testresultat, och rör sig från riskgrupp till friskgrupp.
  • Från 30 % och upp till 70 % av deltagarna säger att de har bestående ökad fysisk aktivitet även efter tävlingsperiodens slut.

[title stop=”yes”][/title]

TEXT: Joakim Löwing

FOTO: Björn Lisinski

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2016