You are currently viewing 3D med drönare
Drönare kommer bli som bilar och flyga på ”vägar” runt omkring oss, förespår Ludvig Emgård. Foto Björn LIsinski

3D med drönare

Spotscale startade officiellt i januari 2013, men hade mjukstartat lite innan dess och byggt prototyper med mera. Spotscale har tagit fram en egen mjukvara som utvinner data ur fotografier, som sedan beräknas till 3D-modeller.
– Det går ut på att kunden ger sig ut och tar foton över en byggnad eller ett kvarter, eller kanske enskilda villor, som de sedan vill ha i 3D. De laddar upp bilderna på vår molntjänst – på vår hemsida. Vi lägger in bilderna i vårt system, som utför avancerade beräkningar på bilderna och känner av byggnadernas form. I slutändan får man ett objekt som ser väldigt verkligt ut.

När kunden fått sin 3D modell så kan de använda den till olika saker. De kunderna som vi har haft hittills, har ofta önskat att göra en förändring på byggnaden. Kanske ville de göra en utbyggnad, eller tillbyggnad, eller planera hur ett kvarter kommer att se ut i framtiden.
– Beroende på hur nära man är med kameran, och hur länge man låter datorn beräkna, kan noggrannheten gå ner till centimeter-nivå.

– Så vi tolkar ut djupinformation ur själva formen. Något som är häftigt är att vi även har börjat tolka bilderna, så att vi kan känna igen former, så som till exempel fönster.

Vi har några kunder utanför Sverige: I exempelvis Tyskland och England. De använder vår molntjänst. De är drönarpiloter som i sin tur har kunder i andra länder; T.ex. USA, Frankrike, Australien osv. Då tar de foton över en byggnad i det landet som gäller, skickar bilderna till oss, får tillbaka en 3D modell och sköter sedan resten med sin kund. Det är mycket effektivt, och vi får spridning över hela världen med den här modellen.

I Sverige finns det inga konkurrenter som gör liknande mjukvara.

Att jobba med bildbehandling är lite av en specialitet i Linköping. Många av Spotscales anställda är signal- och bildbehandlare från teknisk fysik här på Linköpings universitet.
– I dag är vi elva i bolaget. Åtta heltidsanställda, fem killar och tre tjejer.

Idag är Spotscale ingen startup längre, utan snarare en ”scaleup”, där det mer handlar om att få ordentlig snurr på affärerna.
– Det går bättre än någonsin, och det intresse vi har sett efter sommaren har varit enormt. Det känns väldigt hoppfullt.

Spotscale ställer ut på Expo Vallastaden 2017 tillsammans med Visualiseringscenter.
– Visualiseringscenter har gjort en VR-lösning där man kan springa omkring i Virtual Reality i industrilandskapet i Norrköping. Den tror jag blir kul.

– Vallastaden är förövrigt ett utmärkt sätt för oss att synas. Vi kommer vara där och visa upp oss. Dels då tillsammans med Visualiseringscenter, men vi kommer även vara med på seminarier och träffa folk. Det kommer mängder av folk från bygg och fastighetsbranschen i hela Sverige, och på så vis många potentiella kunder – då våra kunder i mångt och mycket kommer från fastighets- och byggbranschen, från kommuner, eller är arkitekter. Det är ett utmärkt tillfälle att träffa dem som vi annars får åka på konferens för att träffa.

Spotscale har Sankt Kors som kund, och har gjort en modell av Ebbe Park.
– Det kommer vi lyfta upp som ett case i Linköping – hur man jobbar i Ebbepark. Det är ett bra exempel på hur vi kan jobba med nyutveckling och hur våra verktyg fungerar i relation till Ebbeparkprojektet.

Drönarna är helt överlägsna för att fotografera byggnader. Det var tack vare dem som vi såg möjligheten att göra detta och att vi startade företaget.
– Många tycker att vi är ett drönarbolag, men jag vill snarare se oss som ett 3D-teknikbolag.

Ludvig har dock bra koll på drönare och har funderat kring frågan om drönare och luftrummet, samt integriteten hos gemene man. Han har lite idéer om hur det kan komma att se ut i framtiden och om drönare skulle börja trafikera luftrummen.
– Jag tror ju att det kommer bli som med vägar ungefär. Jag tycker det är en bra liknelse att om man ser drönaren som en lastbil – Den kräver ett visst specialkörkort, för det är lite lurigt att köra den. Jag anser att det borde vara likadant med drönare. Det är väldigt många som flyger drönare, utan att veta vad de gör, och det kan resultera i tråkigheter. Det borde finnas körkort för detta redan idag.

– Med en lastbil kan man göra bra saker, men även en massa dumma saker. Så är även fallet med drönare. Människor är i dagsläget väldigt rädda för det, mycket av okunskap, men även just för att det är ny teknik och en ny företeelse.

Ludvig siar om att drönare kommer bli som bilar.
– Drönare kommer bli mer som bilen och flyga på ”vägar” runt omkring oss. Det kommer vara så normalt att man inte tänker på det så mycket. Det kommer bli uppdelningar på nivåer i luften. Mellan husen flyger drönare. Högre upp i luftrummet finns det stora ”motorvägar” där de kan köra lite snabbare och ta sig effektivt mellan olika platser. För att sen dyka ner och tar sig fram på något slags vägnät.

Då uppkommer ju frågan, hur man skyddar sig från insyn från en drönare. Man bör räkna med att alla drönare har en kamera.
– Det kommer förmodligen krävas ett bättre insynsskydd än vi har idag, med dagens fönsterrutor. Det finns de som kommer hävda att det är frihetsinskränkande osv. Det är oundvikligt i ett sådant scenario.

I dagsläget har i princip alla drönare en kamera monterade. Där av finns ”risken” att bli filmad. Det går inte att skydda sig.
– Man borde jobba med integritetslagar istället. Även om jag spelar in en film med dig på, så får inte jag lov att sprida den, utan ditt godkännande. Man får reglera det på det sättet. Man kan inte ta bort kameror från drönarna, då de används för att navigera.

I framtiden kommer man med stor sannolikhet leverera beställningar med drönare. Köra ut pizzan t.ex. Men i dagsläget finns inte sådana tjänster i realiteten. Möjligen bara på prov.

Det Ludvig tror kommer att bli verklighet först är det som ger mest samhällsnytta, som t.ex. en drönare med första hjälpen, kanske att skicka en hjärtstartare.
– De som görs först är att börja med att skicka någon slags nödhjälp.  Där nyttan är större än risken. Med dagens teknik kan man redan navigera till rätt ställe och släppa ned ett paket. Redan idag kan man köra och styra en drönare flera kilometer bort.  Det är dock inte lagligt att styra drönaren utom synhåll.

Oavsett vilken roll drönaren kommer ha i framtiden, så har den en stor roll i Spotscales framfart i 3D-teknik och modeller.
– Jag har varit intresserad av 3D ända sen jag var liten grabb. 3D-byggnader och modeller och så. Jag har sysslat med det som blev Spotscale, från det att jag pluggat färdigt: kartor och avbilder av verkligheten, på olika sätt.

Ludvig programmerar inte längre utan jobbar mer med affärsutvecklingen i företaget.
– Det är roligare att bygga bolag, avslutar Ludvig med ett stort varmt leende! 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski