Alla pratar om modern digital marknadsföring, jag också! Men fortfarande är mer än en miljon svenskar rätt så analoga. Vi är alla människor, oavsett digitalisering och sociala medier. Därför får vi inte glömma bort de gamla beprövade metoderna att synas på.

För en företagare med små pengar till marknadsföring, och kanske små kunskaper om digitala metoder, är old school marknadsföring ett alternativ. Då menar jag den analoga traditionella marknadsföringen som var allenarådande före 1990.

För att det skall fungera måste vi gå tillbaka till grundförutsättningarna för marknadsföring:

  • kunna skapa äkta kundvärde.
  • hjälpa och förstå kunderna bättre.
  • veta vad kunderna vill ha och ge dem det.

Gör så här:

Identifiera din målgrupp och ha ett övertygande säljerbjudande. När detta är klart har vi kommit en bra bit på väg. Faktum är att valet av marknadsföringsmetod är mindre viktigt ju bättre grundarbete du gjort.

Det första och viktigaste är att börja kommunicera med kunder och kundämnen för att skapa kännedom om företaget och dina tjänster, och ta reda på vad de vill ha. Det kan handla om att besöka eller ställa ut på mässor, gå på nätverksträffar och branschmingel, bjuda in till seminarier eller tala på en konferens. Det handlar också att kommunicera med sina befintliga kunder, hantera klagomål och jobba med partners och leverantörer för att utveckla sig åt ett konkurrenskraftigt håll.

Vem du än är och vad du än säljer så finns det mässor, nätverk, branschorganisationer och regionala affärsnätverk att bearbeta. Ta reda på var dina kunder, eller de som du vill ha som kunder finns och de nätverk de är i. Bli aktiv i dessa.

Att nätverka och skapa relationer är idag kanske den enskilt viktigaste aktiviteten inom marknadsföring. Avsätt tid för det! Min erfarenhet är att de största möjligheterna uppstår ofta där man minst anar det. Ta med dig visitkort var du än går!

Att jobba tätt ihop med sina leverantörer och kunder kan vara mycket effektivt. Ni utnyttjar varandras nätverk och stärker ömsesidigt relationerna. Fråga om du kan använda dina kunder som referenser, så länge som du gör ett bra jobb. Lyft luren och ring dina kunder minst en gång i halvåret! Hantera klagomål professionellt. Kunder har inte alltid rätt men de har rätt till sina känslor. Att misslyckas i en kundrelation som sedan styrs upp ger en mer trogen kund och en ambassadör för dig.

Glöm inte bort den interna marknadsföringen. Lyssna på dina medarbetare, förstå var och ens behov och du kommer få fler marknadsförare av företagets produkter och tjänster än du kan ana. Du blir på köpet en mer attraktiv arbetsgivare. Det finns företag som sätter sin personal före kunderna, och på så sätt uppnår alla sina andra mål på köpet (t.ex. www.jsc.se).

Att tala inför en grupp är effektiv marknadsföring, om du har ett relevant och intressant budskap. Det kan vara på ett seminarium som du själv arrangerar, eller på en konferens eller mässa. Glöm inte bort den interna kommunikationen!

Content marketing är ett klassiskt sätt att skapar relationer som kan leda till affärer, som har praktiserats i mer än hundra år. Det är handlar om att skapa och publicera värdefullt och relevant material i syfte att attrahera, engagera och skapa lojalitet hos en definierad målgrupp.

Gör reklam för din verksamhet! Reklam fungerar, annars skulle vi inte se högar av direktreklam i brevlådan, eller reklamavbrott på TV och radio. Men dessa kostar pengar.

Företagen betalar stora summor för att nå oss. Blir du utsatt för ett budskap, ett varumärke eller en jingel mycket nog så fastnar den i huvudet. Men det krävs att den är engagerande, relevant och uthållig.

Printreklam fungerar faktiskt utmärkt fortfarande. En stor del av befolkningen är fortfarande papperstidningsläsare, inklusive mig själv. Den tid man ägnar en text på ett papper är större än den på en digital enhet.

Men reklamen är inte till någon nytta om den inte leder till mera köp. Produkten, priset och platsen att köpa den måste vara rätt. Då fungerar reklam, då är den värd sitt pris.

Men hur lyckas man göra reklam med låg budget?

Börja alltid med att kolla in vad dina konkurrenter gör. Knyck bra idéer och gör om dem för eget bruk. Sen finns det ett antal beprövade old-school metoder för att synas:

  • Dela ut reklamblad i området eller på en plats med mycket folk.
  • Tryck upp visitkort och dela ut till alla du träffar.
  • Engagera personer som går runt med reklamtavlor.
  • Sponsra ungdomsverksamhet. Gör och stöd något som du gillar.
  • Skriv en bok. Det kan tyckas som ett stort projekt. Men en bok behöver inte vara på 300 sidor.
  • Köp en annonsplats i en tidning och sälj andelar till andra företag så att du får tillbaka pengarna och kan själv vara med i annonserna.
  • Samarbeta med underleverantörer i reklamkampanjer av olika slag.
  • Skicka in nyheter till tidningsredaktioner. Många lokala nyhetsredaktioner tar in företagsnyheter rätt frikostigt numera.
  • Gör något som väcker uppseende – utnyttja någon dold talang i ditt företag.
  • Fundera ut en bra slogan eller pitch för ditt företag.
  • Sätt på reklam och logotyp på din bil.

Avslutande råd

Det är alltid dina kunder som är dina bästa säljare och marknadsförare. Se till att de har anledning att tala väl om ditt företag och dina tjänster. Gör ett bra jobb och leverera det kunderna vill ha.

Som arga snickaren säger – Tag hjälp om du fastnar. Det finns många duktiga marknads & säljkonsulter till förfogande. Lycka till med din old school marknadsföring, den är odödlig.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 1 – 2017

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.


Tillbaka till krönikor