Marknadsföringen är död – länge leve marknadsföringen 2018

GDPR

GDPR kommer att påverka allt och alla när den nya dataskyddsförordningen (GDPR) börjar att gälla den 25 maj 2018. Den kommer att påverka vårt sätt att jobba med marknadsföring. GDPR innebär att du måste var mer öppen med hur personuppgifter lagras så att vanliga människor får större kontroll på sin egen information. GDPR kräver samtycke för att du skall få lagra personuppgifter, t.ex. för att få skicka nyhetsbrev, men också rätten att kunna bli bortglömd. Du måste ha ett tydligt syfte med varför du samlar in viss information. Det enklaste är att bara samla in den information som du verkligen behöver.

Om du följer dessa rutiner och dokumenterar det du gör behöver inte GDPR bli en stor sak för ditt företag. Se till att någon på företaget sätter sig in i vad GDPR innebär och se över era egna rutiner.

Nätverkande

Vi kommer att nätverka mer. Går du på många nätverksträffar? Jag själv gör det, varje vecka. Det gör jag för att bygga nya relationer, men också för att vara i miljöer som ger mig inspiration och energi. Digitaliseringen gör allt mer polariserat, vi sitter allt mer vid våra skärmar och därför blir verkliga möte viktigare. Därför kommer vi att se ännu mer nätverkande under 2018, både på arbetsplatsen och på nätverksträffar. Men det gäller att vara smart och välja rätt nätverk som passar dig. 

Content marketing

Vi kommer dela med oss av vår kunskap ännu mera. Företag kommer att skapa innehåll och bli mer personliga. Content marketing kommer att vara basen i många företags kommunikation och identitet, eftersom det inte längre går att konkurrera enbart med pris och produkt. Kunderna väljer dig för att du är expert på ditt område och för att de litar på dig.

Genom att kommunicera råd och tips och leva enligt företagets värdegrund både digitalt och i verkliga livet, kommer du bygga detta förtroende som leder till fler lönsamma och trogna kunder. Utmaningen ligger i att göra det på rätt sätt i rätt kanaler, och att det blir äkta.

Employer branding

Vi kommer att satsa mer på att attrahera och behålla rätt medarbetare, det som kallas Employer branding. Mer av marknadsbudgeten kommer att inriktas mot HR. De flesta etablerade företag har idag en god kundstock och den största utmaningen är att hitta rätt personal. Och det kommer bli ännu viktigare under 2018, kanske företagets största utmaning. Men hur gör man det? Troligen genom att de befintliga anställda verkligen gillar sitt jobb och blir varumärkesambassadörer. Det blir de genom att leva ut företagets värdegrund på alla nivåer i kombination med tydliga mål och en stor öppenhet.

Film

Rörligt media kommer vara den stora grejen även under 2018. Skillnaden mot tidigare år är att nu finns Facebook Live, Instagram Stories och film på LinkedIn. Redan idag står film för mer än hälften av all internettrafik. Jag upplever själv att allt fler i mitt nätverk har börjat lägga ut egna filmer på Linkedin och sett vilken genomslagskraft det har. Prova, det är enklare än du tror och du kommer se effekterna snabbt.

Social Selling

Fler kommer bli aktiva på Linkedin och se styrkan i att bygga nätverk och relationer i sociala medier. Det moderna ordet för detta är Social Selling. Anledningen till dess popularitet är att det fungerar. LinkedIn har börjat blomma under 2017 och fortsätter med det under nästa år. Visa din kunskap och vem du är i sociala medier, hitta din målgrupp, bli aktiv i sociala medier och bygg relationer.

Influencer marketing

Företag kommer att ha fler influencersamarbeten. Anledningen är att det inte räcker med att skriva bra innehåll, eller göra en bra film som stärker ditt varumärke och kommunicerar ett värde. Du måste också få spridning. Det får du om du är en auktoritet inom ditt område och du har många trogna följare. Men har du inte det så är ett influencersamarbete alternativet, d.v.s. ett samarbete med de som redan har stort nätverk och förtroende inom sitt område. En influencer kan vara vem som helst som är känd i branschen eller på orten.

Digitaliseringen kommer att erbjuda nya marknadsföringsteknologier, t.ex. förstärkt verklighet (AR) kommer erbjuda helt nya visualiseringsmöjligheter. Artificiell intelligens (AI) ger oss digitala assistenter, röst och bildigenkänning.

Jag vill påstå att den gamla kalla själlösa marknadsföringen är död. Istället har den nya personliga och värdegrundsbaserade marknadsföringen blivit född.

Med det önskar jag alla ett framgångsrikt år 2018. 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2017

[one_half last=”no”]

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB

Tomas hjälper företag med marknadsföring och kommunikation som leder till fler affärer. Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring. Du kan lyssna på Tomas i podden Entreprenörsdriv. www.entreprenorsdriv.se

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

[one_half last=”no”]