Det behöver inte vara dyrt att marknadsföra sig. Här kommer bra råd i form av fem steg, som endast kräver din tid.
Mycket nöje!

Marknadsföring behöver inte betyda stora kostnader. Här får du fem konkreta marknadsföringssteg att ta som inte kostar mer än din tid. Du har en produkt eller tjänst som skapar värde och du vet vilken målgrupp du vänder dig till. Om inte, börja med att definiera detta innan steg 1.

Steg 1 – Använd din personal och dina befintliga kunder

Gör din personal till ambassadörer för ditt företag. Ge personalen anledning att trivas och att vara stolta. Skapa en kultur av att hjälpas åt att hitta nya kunder och fråga efter fler affärer. Det kommer attrahera duktiga medarbetare och lönsamma kunder.

Gör dina kunder till dina säljare och ambassadörer. Ge förstklassig kundservice. Se till att kunderna är nöjda, då återkommer de och kommer rekommendera dig till andra att bli kunder. Belöna gärna de kunder som ger dig nya kunder.

Visa stort intresse för kunden. Försök att tänka dig in i kundens affär och kundens kund. Nyckel till framgång är att lyssna på dina kunder. På köpet får du värdefull feedback till att utveckla dina tjänster. Den största anledningen till att kunder slutar köpa är just på grund av bristande intresse hos leverantören.

Använd kunden som referens. Efter avslutad affär – be att få använda kunden som referens, eller fråga kunden på tips om andra företag som skulle kunna vara intresserade av ditt erbjudande.  Du har naturligtvis gjort ett bra jobb, annars är det inte så aktuellt.

Var en mästare på klagomålshantering. Om en kund hör av sig och är missnöjd är det ett gyllene tillfälle att stärka relationen. Rätt hanterat klagomål stärker kundrelationen och leder till fler affärer.

Steg 2 – Nätverka

Nätverka är ett absolut måste för alla företagare. Det pågår hela tiden överallt, när du handlar, tränar eller minglar med branschkollegor. Tag chansen att skapa kontakter med så många som möjligt. Det ger dig helt säkert nya kunder och potentiella samarbetspartners som kan utveckla din verksamhet.

Men det är inte alltid så lätt, jag har själv varit på mingel och stått där utan att våga ta kontakt. Alla känner alla, utom jag som känner ingen. Men övning ger färdighet och efter ett tag så är det inte svårt. Nätverkande bygger på att du både ger och får något. Skaffa dig en metodik för att komma ihåg namnen på de du träffar på ett mingel. Visitkort är bra, men idag har inte alla det. Jag brukar notera vilka jag träffar och sedan ansluta på Linkedin.

Steg 3 – Ge bort kunskap gratis

Börja blogga. Det bästa och enklaste är att börja blogga, skriva om frågor som ställs i din bransch och besvara dem. Då kan du särskilja dig från dina konkurrenter och få personer att följa dig, just för att du skriver intressanta saker.

Använd sociala medier för att få spridning. Starta från din egen hemsida med en blogg. Sätt upp en Facebook+Instagram och en Linkedin+Twitter sida och lägg ut länkar till dina bloggposter. Det kommer förstärka ditt innehåll och möjliggöra en dialog med andra. Det finns ett klassiskt exempel på en pooltillverkare som började blogga om pooler, hur man gör och vad det kostade. Han blev snart en av de ledande inom sitt område.

Gör filmer. Starta ett Youtube-konto och gör filmer. Idag är det nästan snabbare och enklare än att skriva en text. Fundera ut vilka frågor dina kunder ställer sig inom din nisch.

Gräv där du står för att hitta saker att skriva om. Att ge bort kunskap behöver inte bara vara initierade artiklar, white papers eller annat tidskrävande. Det kan vara en ny order företaget fått, en investering som gjorts, en person som börjar på företaget eller en nyhet hos en av dina kunder. Det enklaste sättet att hitta innehåll är att sätta sig på kafferasten och prata med sina kollegor, det dyker garanterat upp något intressant som skulle fungera i en bloggpost.

Gästblogga. Du kan gästblogga hos din kund, samarbetspartner eller leverantör. Det kan göra att fler upptäcker dig och dina tjänster. Glöm inte att alltid avsluta med en call to action, hur man når dig och kan läsa mer om dig.

Skicka nyhetsbrev. Samla upp dina bloggposter i nyhetsbrev som du skickar till de som valt att följa dig. Om du är tillräckligt intressant kommer dina prenumeranter att öka och du får en bas med potentiella kunder att bearbeta. Se till att tidningsredaktioner får ditt nyhetsbrev. De kanske återger någon av notiserna.

Bjud in till gratis seminarium. Håll en frukostföreläsning om ett ämne som du är riktigt bra på. Bjud in de du tror är intresserade. Skapa ett event på Facebook.

Varning! Att ge bort kunskap gratis kan ta hur mycket tid som helst. Sätt en gräns för hur mycket tid det får ta, till exempel två timmar per vecka. Var uthållig och konsekvent. De som verkligen ser effekten av att ge bort kunskap håller på minst 18 månader eller mer. Otålighet är en marknadsförares värsta fiende. För att spara tid kan du återanvända tidigare bloggposter och göra en film om det eller ta med i ett föredrag. Du kan till och med uppdatera och publicera på nytt.

Steg 4 – Hitta influencers

Hitta trovärdiga personer i din bransch. Influencers har blivit ett modeord. Jag tänker inte på bloggande tjejer, istället handlar det om din nisch, där det finns branschorganisationer, tidningar, personer som ofta förekommer i debatten, anlitas som talare eller citeras i tidningar.

Identifiera dessa och försök att etablera en relation med dem. Det kan även vara andra personer, forskare, entreprenörer eller ledande person som finns i din bransch. Skriva ett mail till dem, ge dem uppskattning och ställa frågor. I podden Entreprenörsdriv har jag kontaktat ett flertal kända personer, ofta svarar de och i några fall har de ställt upp på en intervju.

Du kanske går på en konferens eller temadag där en influcencer är talare. Gå fram och hälsa! Har du sedan Linkedin och Twitter så kan du fortsätta och utveckla relationen.

Bygg en relation med influencers så att ni båda vinner på det. Du kan i bästa fall få tillgång till ett större nätverk och influencern kan dels få feedback och dels kanske hitta nya vinklar och följare genom dig.

Steg 5 – var kreativ

Här kommer några förslag.

  • Ordna en tävling på din hemsida eller på Facebook. Priset kan vara rabatt på dina produkter eller gratis konsultationer av dig.
  • Ordna en insamling för något välgörande ändamål. Det kommer ge dig positiv publicitet och stärka ditt varumärke.
  • Samarbeta med den lokala frisören, byggvaruhuset eller restaurangen, på ett sätt så att ni båda vinner på det.
  • Lägg upp ditt företag på Google My Business – så blir du hittad på Google maps.

Läs gärna mina tidigare artiklar om marknadsföring, där finns ännu mer tips. Kom ihåg att ett bra utfört arbete med nöjda kunder är en förutsättning för lyckad marknadsföring.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 2 – 2017

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.