Vad du än säljer och oavsett vem du säljer till kan sociala medier stärka varumärket och öka försäljningen. Sociala medier finns överallt, vart du än vänder dig. Internet är för första gången den viktigaste informationskällan, enligt en färsk rapport från Internetstiftelsen i Sverige.

Varför skall ett företag jobba med sociala medier?

Idag räcker det inte med att bara jobba med nätverkande och fysiska säljbesök. Ett företag måste finnas i sociala medier för att kommunicera och lyssna på marknaden och konkurrenter. Du kan ta reda på vilka problem kunderna har, pratar de om oss, eller inte alls?

I Sverige använder 82 % internet dagligen eller 24 timmar per vecka, och tre fjärdedelar är på sociala nätverk. Sociala medier gör det lättare att hålla kontakt med folk som man bara träffar ibland.

De två internetgiganterna är Google och Facebook. Båda gör allt för att växa. Tillsammans har de 76 % av de digitala annonsintäkterna. Det gör också att den egna plattformen är lika viktig som närvaron i sociala medier för ett företag. Hemsidan kommer alltid att vara din viktigaste säljare och varumärkesbyggare.

Vårt digitala rykte kommer säkert i framtiden mätas ungefär som ett kreditbetyg. Företagsledare bör därför äga sin digitala närvaro. En vd som är aktiv i sociala medier kan bygga företagets varumärke. Värdet på ett företag kan stå i direkt proportion till vilka följare de har och hur starkt varumärket är.

Hur kommer jag igång?

Som småföretagare gäller det att börja enkelt. Lägg bara ner lite tid och lite pengar till en början. Att komma igång kräver egentligen bara tid.

Börja med att ställa dig själv följande frågor:

  1. Vad är det jag gör idag som redan är innehåll?
  2. Vilket budskap jag vill förmedla?
  3. Vilka frågor vill jag svara på?
  4. Vilket format är jag trygg i?
  5. Hur kan jag få värdefullt innehåll från folk jag träffar?
  6. Hur gör jag det lätt för kunderna att komma i kontakt med mitt företag?

Det största misstaget många företag gör är att börja i fel ände, t.ex. med en Facebooksida eller en webbplats som skall fyllas med något. Lägg istället tid på att ta reda på vilka kunderna är, vilken publik du vänder dig till, var de finns, vad de gillar. Undvik att spendera tid och pengar på fel plattform.

Lägg inte bara ut säljande inlägg. Framgångsrik marknadsföring i sociala medier handlar om att bygga relationer med din publik, vara uthållig och lyssna mer än du postar innehåll. Risken med sociala medier är att du publicerar något tokigt som blir en katastrof, eller att du pratar som en broschyr.

Vilka sociala kanaler skall jag satsa på?

Facebook är klart störst, följt av Instagram. Att inte finnas på Facebook är snart som att inte ha ett telefonnummer. Övriga sociala kanaler ligger betydligt lägre i popularitet. Ta reda på vilka kanaler dina kunder använder. Välj ut tre till fyra kanaler och prova vad som fungerar. Var även observant på nya sätt att kommunicera. T.ex. Instagram stories växer fort och har idag två tredjedelar av Snapchats nivå, efter bara två månader.

Hur får man spridning?

  • Kontinuitet är viktigast, att inte sluta. Företag behöver inte ta sig själv på så stort allvar, eller vara så professionellt. Det är nästan oprofessionellt att vara för professionell. Man måste visa sig som en människa. Släpp hellre saker ofta än att satsa på nått stort och seriöst mer sällan.
  • Var relevant. Varje inlägg måste ha ett syfte och mål. Två tredjedelar skall inte handla om dig. Många likes öppnar dörren till ännu fler följare, men sen är det viktigare vem som gillar dina inlägg, snarare än antalet för att du skall se effekt.
  • Engagera din publik, så att de verkligen vill dela ditt innehåll. Många skapar innehåll som inte delas, och det innehållet är inte till nytta för någon. Ett sätt är att systematiskt samarbeta med dina kunder, eller hitta influencers (personer med hög trovärdighet och stort nätverk) som gillar och sprider ditt innehåll.
  • Tag reda på vilka hashtags (#) som finns i din bransch. Eller skapa egna #, och använd dem konsekvent på Facebook och Instagram. Håller du seminarier för kunder? Tala om vilken # som gäller och att de gärna får dela med sig av seminariet i sociala kanaler.
  • Skapa eller delta i grupper på Facebook och Linkedin.

Magnus Johansson på EQP skrev ett blogginlägg på Linkedin som lästes av 90 000 personer. Varför fick det inlägget så stor spridning? Förmodligen för det var ett aktuellt ämne, en humoristisk historia, en bra bild, en bra rubrik och relevanta följare som ville gilla och dela innehållet.

Annonsera för att få spridning

Alla stora sociala plattformar har avancerade verktyg för annonsering. Ha gärna en budget för annonsering på Facebook, det kan ge god utdelning om du har ett bra budskap riktat till rätt målgrupp. Prova olika varianter av annonsering för att se vad som fungerar bäst.

En avsevärd delning av innehåll sker utanför vad som kan mätas genom analysprogram, och brukar kallas the dark social. Detta är när en länk skickas via chat eller e-post, istället för att delas över en social media-plattform. Dark social kan stå för 70 % av allt delande.

Mät, mät & mät!

Det gäller att sälja in marknadsföring i digitala kanaler internt. Börja mät och visa chefen internt. Varje månad bör man fråga sig vad sociala medier har genererat. Helst skall det vara en stående punkt på ledningsgruppsmötet. Men det kan ta tid innan resultaten av sociala medier visar sig, så ha tålamod.

Till sist – glöm inte bort de traditionella metoderna

Tro det eller ej, men e-post och nyhetsbrev är fortfarande den effektivaste marknadsföringsmetoden, så länge som du har mottagarens förtroende.

En gammal dam i USA berättade vilket verktyg hon använde för att sälja konsulttjänster för 1 miljon dollar. Hon öppnade sin handväska och tog fram en guldpläterad telefon och sade ”this phone made me a million bucks”. Att använda telefonen var hennes sätt att skilja sig från mängden.

Tack till Niklas Myhr, the Social Media Professor och Oskar Alm & Ludwig Olofsson på Jajja Media Group som varit inspirationer till denna text.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2016

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.