Marknadsföring 2020 – en trendspaning

2019 års spaning handlade om stärkta relationer, film, content marketing och e-post. Under 2020 kommer detta fortsätta men digitaliseringen gör att fler möjligheter öppnar sig som till exempel chatbottar och röstsök.
Den årliga rapporten Svenskarna och internet visade 2019 att Facebook för första gången inte växer i Sverige. Vi kommer se andra kanaler växa, som till exempel Tik Tok och Tencent QQ. LinkedIn kommer att få ännu fler aktiva användare under 2020 och många nya funktioner som live-video och eventfunktioner.

Här kommer min spaning inom marknadsföring 2020:

1. Chatbottar

Chatbottar är personlig assistenter utan mänskliga personer; en robot sköter snacket så att säga. Med smartare algoritmer och mer data kommer chatbottarna bli mer övertygande och mer populära. Detta i och med att de finns där vi är och när vi vill ha svar.

2. Röstsök

Marknadsförarare behöver tänka röstsökning i och med att allt fler använder den virtuella assistenten Amazon Alexa och liknande tjänster. Sökresultaten skall vara det som folk säger snarare än vad de skriver. Under 2020 kan upp till 50 procent av allt sök vara röstsök.

3. Micro-influencer marketing

Företag kommer att ha fler samarbeten med micro-influencers. Det är personer som har ett stort nätverk och förtroende inom sitt nischområde. Med ett samarbete med en micro-influencer kan man nå en relevant målgrupp till en rimlig kostnad.

4. Stärka varumärket och content marketing

Varumärket får allt större betydelse i vår digitala värld. Det långsamma gnetandet kommer att betala sig. Ett exempel är basketstjärnan Michael Jordan som tjänar mer pengar efter sin aktiva karriär på grund av sitt starka varumärke.
Fler kommer att dela med sig av sin kunskap i podcasts, bloggar och i fysiska möten. Content marketing kommer fortsätta vara basen i kommunikations- och varumärkesbyggandet. Kunderna väljer dig för att du är expert på ditt område och för att de litar på dig.
Genom att kommunicera råd och tips och leva enligt företagets värdegrund, både digitalt och i verkliga livet, kommer du att bygga ett förtroende som leder till fler lönsamma och trogna kunder. Utmaningen ligger i att göra det på rätt sätt, i rätt kanaler och att det blir äkta. Jag har själv sett att podcasting är ett av de bästa sätten för att snabbt skapa personligt och relevant innehåll, som dessutom kan göras om till blogg och film.

5. Bli mer personlig

Tjänster och produkter kommer bli mer personliga. Vinnarna är de som engagerar sin målgrupp och sina kunder genom att vara personliga. Det handlar om att visa sina värderingar och att vara äkta. Det är inget nytt att vi gör affärer med de vi gillar och har förtroende för. Att bli personlig kommer att bli en större konkurrensfaktor 2020, inte minst när det gäller hållbarhet. Vi föredrar en leverantör som matchar vår värdegrund, som vi har en personlig relation till.

6. E-post och direct messages

E-post är den största och äldsta digitala kommunikationskanalen. I princip alla skickar e-post. Därför måste företag ha en strategi kring hur man kan stärka sina relationer med e-post. Trots dess popularitet kommer det bli svårare att nå fram med e-posten. Den måste bli personligare och mer relevant för att inte hamna i skräpposten. Facebook messages, Linkedin-mails och instagram-messages tar allt större andel av traditionell e-post.

7. Social listening

Det blir allt viktigare att mäta hur det går för ett varumärke i digitala kanaler. Du vill ju veta vad din målgrupp tycker och tänker om ditt varumärke och hur du kan hjälpa till att lösa deras problem. Social listening handlar om att lyssna på vad som händer i branschen och vad personer tycker. Detta kommer att ge dig feedback i vad du skall kommunicera och vilken marknadsföringsstrategi som fungerar.

8. Film

Film i sociala medier kommer fortsatt att vara ett effektivt sätt att nå ut med sitt budskap. Nya funktioner kommer ge nya möjligheter med till exempel live-video. För att lyckas gäller som alltid att vara relevant, intressant och konsekvent. Jag tror att enklare produktioner som verkligen blir av över tid kommer att vinna över påkostade och tidsbegränsade filmproduktioner.

Den som kommunicerar med sina kunder och vågar vara personlig kommer att lyckas med sin marknadsföring 2020.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 1 – 2020

[one_half last=”no”]

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor