Det kan du definitivt. Dessutom kan du förlora pengar på att INTE ta hand om dina rekryteringar. Virgin media har mätt att de förlorade ca 7 400 kunder pga av som ett direkt resultat av att kandidaterna hade dålig erfarenhet av deras rekrytering. Av dessa var 18 % deras kandidater. I pengar gav det att Virgin Media förlorade 4,5 miljoner pund. Så tror du att du kan tjäna på att ta hand om dina kandidater i en rekrytering?

I min roll som karriärcoach får jag emellanåt höra att de som söker ett jobb inte får höra hur det går med rekryteringen. Det gör mig ledsen.

Flera företag har uttalat att man arbetar med Employer Brandning. Employer Brandning står bland annat för att attrahera och behålla rätt medarbetare. Det bygger på att de som redan är anställda, men även framtida talanger ska få ett positiv intryck och god kännedom om företaget eller organisationen. Det man är nöjd och glad över pratar man gärna gott om, och rekommenderar andra att söka sig till dit vid rekryteringar. Så lång allting väl.
Men tänk om bilden inte är sådan om företaget? Det är nu som det jag hör från de som jag hjälper blir konfunderade, när de inte hör något från de företag de skickat sin ansökan. Vad säger den som inte hör något till sin närmaste omgivning; ”Sök inte det, de är inte ens intresserade av att höra av sig när jag skickade in ansökan – hur intresserade är de av mig i så fall om jag skulle börja jobba där?”
Jag vill poängtera att detta inte gäller alla självklart, men du som jobbar med rekrytering kan fundera, hur kan du vårda dina relationer med blivande kandidater på ett bra sätt?
Kan du automatisera delar av rekryteringsprocessen på något sätt så att den sökande får ett mail eller sms en gång i veckan om var i rekryteringfasen de befinner sig?

Tänk din kandidat som en kund i en butik. Hur vill du att dina kunder ska pratat om din butik? Vilka omdömen vill du ha om din butik?

  • Det är trevlig personal i butiken
  • De har bra kontakt med ev blivande kunder
  • Man får fortlöpande information om vad som händer

Tänk när du beställer något på nätet, då får du löpande information om vad som händer med ditt paket.

  • Nu är det plockat
  • Nu är det skickat
  • Nu är det på omlastningscentral
  • Nu finns paketet att hämta ut på utlämningsstället

Denna typ av information är skönt att ha som mig som kund, jag är uppdaterad om vad som händer med mitt paket och det löpande! Denna information som går ut till mig som köpare är det ingen person som sitter och sänder till mig, utan det är automatiserat. Resultatet gör att jag har kunskap om vad som händer och jag kan utifrån det säga att; attans vad bra de är på att uppdatera mig vad som händer med mitt köp.
Händer detta när jag söker ett jobb? Jo på flera ställen gör det, men kan det bli på fler ställen. Min önskan är att när jag coachar personer som vill byta jobb, så vill inte jag höra ”där kan man inte söka till, man hör inget ifrån dem”. Självklart vill jag höra att de får ett jobb. Men får de inte det vill jag höra; ”Jag fick inte jobbet, men attans vad de håll mig informerad om vad som hände.”

Nästa gång vi träffs berätta gärna för mig – hur ser du på din kundvård av dina potentiella
medarbetare?

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2018

Mikael Laweby
Koching AB.

Mikael är utbildad och certifierad coach inom ICF, International Coach Federation samt certifierad karriärcoach hos NewStart. Mikael coachar de som funderar på sin egna karriärutveckling eller de som är i omställning från sin nuvarande arbetsgivare.

k_mlaweby

Tillbaka till krönikor