Vilken marknadsföring kommer du ihåg? Förmodligen den som är påhittig och förnyande. Det är vad innovativ marknadsföring handlar om – när man skapar något som folk inte förväntar sig.

Vilken marknadsföring kommer du ihåg? Förmodligen den som är påhittig och förnyande. Det är vad innovativ marknadsföring handlar om – när man skapar något som folk inte förväntar sig.
Företag som törs gå utanför boxen kan det gå väldigt bra för, och det skapar värden. Ibland behövs bara små förändringar för att få avgörande betydelser för slutresultatet.

Marknadsföring som är innovativ

• vara längre och blir mer ihågkommen
• bygger din följarskara snabbare
• nå fram effektivare
• kräver mindre reklambudget

Det är som att ge någon en enkel present, men som blev helt rätt för mottagaren, som visar att givaren tänkt till. Tänk efter själv någon gång du fått något oväntat, och hur glad du blev.

  • Testa dig själv – är din marknadsföring innovativ?
  • Fångar din marknadsföring folks uppmärksamhet i bruset av allt annat?
  • Skapar din marknadsföring eftertanke och känslor?
  • Är det lätt att förstå ditt budskap?
  • Följer din marknadsföring ditt varumärke och värdegrund?

Så blir marknadsföringen innovativ

Kreativitet är en förutsättning för innovativ marknadsföring. Kreativitet kan uppstå när det finns kunskap inom området, kunskaper om kreativt tänkande och vilja. Men det är inte så lätt att vara kreativ och det tar tid att få med sig andra. Du måste också våga att få kritik. Det säkraste sättet att aldrig få kritik är att inte göra något. Men från det kommer ingen kreativitet eller innovationer.

”Kreativitet är att se vad alla andra ser, och tänka vad ingen annan tänkt”

För att lyckas behöver du ha mod, och blanda in alla på företaget i idéskapandet. Det behövs en öppenhet för nya tankar och idéer. De som lyckas har en ledning som är värdedriven och tycker att det är viktigt att använda hela organisationen. Dessa företag gillar nätverkande och ger medarbetarna utrymme – så länge de jobbar mot målen.

Använd den klokskap som finns hos din personal

Alla företag har medarbetare som vill, det handlar om att släppa loss kraften hos medarbetarna. Det är bra att snabbt öka kunskapsnivån hos nyanställda – det gör dem kreativa. I början har varje anställd en hög motivation och låg kunskap (om sin nya arbetsplats). Efter lång tid kan det vara tvärt om – de har en låg motivation och hög kunskap.

De företag som är mest innovativa i sin marknadsföring använder sina kunder, leverantörer och samarbetspartners. Jag har själv testat samarbete med ledarskapskonsulter, verksamhetsutvecklare, hälsocoacher och varumärkesexperter och det har givit ny energi till alla inblandade. Se dig om i din omgivning efter vilka du skulle kunna ha ett kreativt samarbete med inom marknadsföring.

”Innovationsförmåga och kreativiteten tar aldrig slut, ju mer du använder den ju mer kommer det att finnas.”

Innovativa företag hittar ofta nya vägar. Om du är ute och plockar bär och följer alla andra och deras stigar kommer du inte hitta några bär. Om du däremot tar andra vägar så kanske du hittar bärställen där ingen annan har gått. Många företag gör som de alltid har gjort. Det gäller därför att finna vägar som får folka att göra lite annorlunda, som gör att man implementerar nya vanor.

Risker med att vara innovativ och kreativ

Är du allt för innovativ finns risken att ingen vågar köpa av dig. Det finns företag som gått i konkurs för de var tre år före sin tid. Sen kommer någon annan ett år senare och börjar med samma sak. All innovation måste ha ett syfte, och betala sig. Om inte kunderna uppskattar din innovativa marknadsföring så är den till ingen nytta.

Redan att starta ett företag är innovativt. Men gör det av rätt anledning – din passion och ett behov på marknaden. Då kommer det bli mycket lättare att skapa innovativ marknadsföring.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2019

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.


Tillbaka till krönikor