Kom just hem från ett event med ÖHK och 100-listan. 100-listan som verkar för ökad jämställdhet i regionens styrelser. Gunvor Engström, ny ordförande för Styrelseakademien Stockholm, var kvällens huvudtalare och hon uppmanade företag som söker styrelseledamöter att inte bara fokusera på kompetens och mångfald, utan även på egenskaper och de mjuka värdena. Integritet, mod att fatta svåra beslut, social kompetens och positiv inverkan på styrelsen som team. Till 100-listans medlemmar gav hon rådet att göra en noggrann genomlysning av bolaget och övriga ledamöter innan man tackar ja till ett styrelseuppdrag. ”Du måste passa in, kunna bidra OCH tycka det är roligt”, menade Gunvor.

Eventet handlade alltså om styrelserekrytering och förutom en riktigt bra huvudtalare fick vi förmånen att träffa och lyssna till framgångsrika ED Bygg´s vd Eddy Demir och ordförande Charlotte Axelsson. De berättade om hur viktig företagets styrelseresa och relationen vd/ordförande varit för att kunna bygga ett långsiktigt hållbart miljardbolag med väldigt nöjda kunder och medarbetare. Eddy underströk verkligen vikten av att blanda män och kvinnor på arbetsplatsen så väl som i styrelsen. ”Man måste ha tillgång till och lyssna på kloka människor, unga som gamla, i sin närmaste omgivning för att kunna växa som människa och bolag på ett hållbart sätt”.

Kvällens huvudpunkt var dock det årliga rapportsläppet. Presentation av en styrelseundersökning hos de 350 största företagens i Östergötland, Sörmland och Gotland. I år var det ännu sämre ställt med jämställdheten. Undersökningen visade på låga 16 procent kvinnor i styrelserna i Östergötland och att vartannat bolag 2018 inte har någon enda kvinna i sin styrelse. Kanske ännu tråkigare tycker jag är att av de 150 vd:ar som intervjuats (kvalitativt) tyckte 37 procent att de har en passiv styrelse. Då blir det inget styrelsebidrag till företagets värdeskapande. En något större andel anser dessutom att de saknar styrelsekompetens inom viktiga områden som IT och HR.
Som valberedare och rådgivare i investeringsfrågor träffar jag på förvånansvärt många styrelser som skulle behöva kompetens inom försäljning, ekonomistyrning och varumärkesarbete. Dessa områden kom inte ens upp på listan. Förstås ska inte styrelsen kränga varor och många är duktiga på grundläggande företagsekonomi. Men att kontrollera att bolagen arbetar med sin försäljning på rätt sätt, kostnadseffektivt och kan prioritera smart är ett styrelseansvar.

Kan det bero på att nästan hälften av bolagen i undersökningen rekryterar till sin styrelse från egna nätverk? Undrar om de gör en objektiv profilbeskrivning först? Eller så är det som Tove Dhalgren på Allbright sa, ”de måste ha fenomenala nätverk!”. Själv måste jag använda andras nätverk för att hitta styrelseledamöter till ”mina” bolag. Som Kandidatbanken, 100-listan m.fl., trots mina åtta år som vd för Styrelseakademien Sverige med 7000 medlemmar och mina 1400 styrelsefähiga följare på LinkedIn.

Fram för:

  • minst en extern ledamot i alla styrelser (eller en mentor).
  • fler företagare och ägare som tar extern hjälp med att rekrytera styrelseledamöter. Av båda könen. Vi är många valberedare som står till er tjänst.
  • fler rekryteringfirmor som tänker utanför boxen och vågar rekrytera en lovande ordförande som inte varit ordförande tidigare.
  • fler bolag som låter sina chefer ta styrelseuppdrag i andra bolag som en del i sina personliga utvecklingsprogram. Då får Sveriges företag ett större urval kompetenta personer att välja in i styrelserna och vi ökar mångfalden för fler yrkesverksamma kvinnor kommer tacka ja till styrelseuppdrag.
  • fler ägare som ser styrelsen som en god investering.
  • att statliga institutioner och andra organisationer som ger stora summor bidrag, lån m.m. kräver att en del av bidraget ska gå till företagens styrning och till bemanning av styrelsen.

Tänk vilken grej med öronmärkta pengar till företagens styrelseutveckling eftersom det är vedertaget att aktivt styrelsearbete även i mindre företag genererar en positiv utveckling och bättre lönsamhet.
PS. Snart kommer också ett digitalt verktyg för styrelseledamöter för att kunna göra en noggrann genomlysning av bolaget, en så kallad Due Diligence innan man tackar ja ut på marknaden. Bra va?! DS.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2018

Suzanne Sandler
Valberedare och bloggare inom affärsutveckling och bolagsstyrning


Tillbaka till krönikor