Givers gain marketing

Givers gain baseras på reciprocitetsprincipen – om du har fått hjälp av någon så känner du ett behov av att hjälpa tillbaka. Det är även grundpricipen i content marketing – du ger något till din målgrupp som de vill ha. Därmed bygger du ett gillande och en auktoritet inom ditt område. Gör du det konsekvent över tid kommer några i din målgrupp att bli dina kunder. Jim Rohn sade att bara genom att ge kan du få mer än du redan har. Ge bort det du vill ha, så kommer du att få det tillbaka, kanske dubbelt upp.

Att ge handlar inte bara om att ge pengar eller give aways. Du kan också ge:

  • Känslomässigt, t.ex. genom att ge beröm och uppmuntran.
  • Kunskap i artiklar, filmer, poddar eller seminarier.

Du måste dock vara uppmärksam på hur du kan hjälpa din omgivning, så att du inte hjälper din målgrupp med fel saker. En förutsättning är att någon vill ta emot din hjälp – annars kommer det inte fungera.

Men fungerar det verkligen att ge bort kunskap utan att veta vad man får tillbaka? Ja, för mig har det fungerat. Jag har praktiserat Givers gain marketing under flera år, se exempel nedan:

Exempel 1.
Vad har jag fått ut av att göra podcast varje vecka i mer än fyra år?

  • Det är roligt
  • Jag lär mig hantverket att göra podcast
  • Jag lär mig mycket av de gäster jag träffar
  • Jag får ett fantastiskt stort kontaktnät
  • Det utvecklar mig själv
  • Det ger mig trovärdighet som podcastare
  • Det har skapat så mycket affärer för mig så att jag idag jobbar med podcasting på heltid.

Exempel 2.
Denna artikel. Jag har skrivit 31 artiklar i tidningen Affärsstaden i snart tre år, utan ersättning. Dumt att lägga tid på det kanske en del säger. Men faktum är att det ger mig en anledning att utveckla mig själv inom mitt yrkesområde marknadsföring. Det tränar mig i att skriva och ger mig en trovärdighet som marknadsförare. Det har inte gett mig massor av uppdrag (än). Men vem vet – det kanske visar sig senare. Nu håller jag på att samla ihop alla artiklar till en bok. Så håll utkik så kanske du kan komma över ett exemplar när boken är klar.

Finns det inga risker med Givers gain marketing?
Jo, det finns risker. Att bara förutsättningslöst ge, ge och ge är inte hållbart. Du måste efter ett tag fråga dig vad du själv får ut av det, precis som jag gör med mitt poddande och skrivande. För att Givers gain ska fungera gäller det att vara uppmärksam på hur och när du ger av din tid och energi. Risken finns att du ger till fel personer och av fel anledning eller att du blir utnyttjad av personer som inte förstått att vara generösa tillbaka. Ibland kan du behöva ge din tid och energi till dig själv.

Ett exempel är villkorslös kärlek. Det finns ingen villkorslös kärlek. Det finns alltid en gräns för hur mycket du orkar ge. En annan fallgrop med att ge och ge är att du kan framstå som stark och självständig. Det gör att andra kan ha svårt att förstå att du kan behöva hjälp tillbaka. För att Givers gain marketing skall lyckas måste du finnas i en omgivning med andra som också är generösa och ger.

Slutsats
De som är generösa får mycket tillbaka, inte bara i form av fler affärer utan även i personlig utveckling. Givers gain helt enkelt.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 08 – 2019

[one_half last=”no”]

Tomas Tränkner

Tomas har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg.

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

Tillbaka till krönikor