Fem steg till stark och hållbar marknadsföring

Vi kom in på att idag är det plötsliga åtgärder och snabba resultat som räknas. Man skall vara snyggt förpackad och visa yttre framgång. Men ytan har inget djup och det är just otåligheten som är marknadsföringens värsta fiende. För att bli stark och hållbar är det det omvända som gäller, att ta små steg i början, belöna dig själv och acceptera den du är. För hård och plötslig träning kommer leda till att kroppen skadas och man kommer aldrig i den balans som krävs, säger Petra. Inom marknadsföring är det samma sak, den som hittar den uthålliga balansen får som belöning ett starkt och hållbart varumärke.

Börja göra något är alltid första steget i marknadsföringsarbetet. Men det är jobbigt med förändringar och att behöva göra något själv. Hur tar man sig ur det bekväma nuläget? Jag vet av egen erfarenhet att det är jättesvårt. Men tänk på att bara du tar ett steg så kommer du direkt vara långt före de som inte tar något steg. Den första frågan att ställa sig själv är -vem vill du vara? Ta sedan några steg i en riktning som du tror leder åt rätt håll. Smyg in små förändringar och se hur det går. Samma sak fungerar inte för alla, du måste hitta ditt sätt. Målet är att det blir en vana, som sprider sig till din omgivning.

Att våga är nästa stora utmaning, att våga gå mot strömmen. Det behöver inte vara de stora kampanjerna eller den dyra mässan som är lösningen. Våga gå din väg, gärna med kreativitet. Men gör det långsamt. Vad är långsamt? Det är när både kroppen och hjärnan hänger med. Inom marknadsföring är det människorna i företaget som måste förstå vad som skall göras, och ha tid med det, utan att det inkräktar på det som måste göras. Minska vikterna och sänk hastigheten, säger Petra.

För att bli stark och hållbar får man inte stanna upp helt. Den som lyckas är den som bevarar sin rörelseenergi och använder erfarenheterna från tidigare. Om du stannar upp stelnar du till, och vägen ur det bekväma nuläget blir mycket jobbigare. Petra menar att du måste bygga rätt muskler annars kommer andra muskelgrupper som sitter på fel ställe att göra jobbet, och det leder till överbelastning. Tänk analogi med ditt sälj och marknadsföringsarbete. Om omotiverade kollegor utan rätt kunskaper skall göra jobbet kanske de blir överbelastade samtidigt som jobbet inte blir bra utfört.

Fira framgångar! I all strävan till att bli stark och hållbar måste det finnas tid att känna sig nöjd. Du måste få dina kortsiktiga belöningar och kickar trots att du tar små steg. Stanna upp ibland och var nöjd. Gör något annat och reflektera, det ger dig perspektiv och energi. När du är nöjd med din insats är det lättare att ta sig vidare till nästa nivå.

Hitta ditt sanna jag

För att kunna bli stark och hållbar måste du må bra och känna dig bra. Mental styrka handlar om att hitta sitt riktiga jag. Med rätt bilder i huvudet kommer man kunna stå emot frestelser till kortsiktiga belöningar, till exempel att köpa en dyr kampanj eller ett onlineverktyg som kommer att lösa allt (inget fel med det men några tror att det räcker). Jag intervjuade coachen Terron Musgrove (Entreprenörsdriv #197) och han menar att du skall vända din blick och dina öron inåt i dig själv för att hitta dina äkta drivkrafter och värderingar. Det är en del i att bli hållbar och stark.

Att träna fysiskt påverkar den mentala målbilden och ger inre styrka säger Petra. En annan viktig faktor är den miljö du omger dig med, dina kollegor och den fysiska miljön. Gunnel Ryner har just kommit ut med en läsvärd bok om detta, ” Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv”. Se till att du omges av förebilder, och välj bort förebilder som inte passar in. Hitta någon att prata med, då kommer du bli trygg i dig själv och våga mer. Det fungerade för mig.

Acceptera nuläget

Var nöjd med dig själv och acceptera den du är och det du gjort. Det är inte bara marknaden som viker eller konkurrenternas fel att du inte lyckas. Det är dig själv det handlar om. Att acceptera det man gjort, framgångar som motgångar, är en är en förutsättning för att bli stark och hållbar. Saker du ser som bekymmer löser sig ofta av sig självt, säger Petra.

De fem punkterna i ett nötskal

  • Börja gör något
  • Våga gå mot strömmen
  • Fira framgångar och var nöjd med det du gjort
  • Hitta ditt sanna jag
  • Acceptera nuläget

Om du tar dig igenom dessa fem punkter kommer den passion och energi till dig, som krävs för att genomföra den marknadsföring som ger ett starkt och hållbart varumärke. Hoppas att du tar med dig något av detta i din vardag. Tack Petra Gannholm för att du gör mig motiverad att bli starkare och mer hållbar.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2017

[one_half last=”no”]

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

marknadsföringsexpert på Business Drive

Tomas hjälper företag med marknadsföring och kommunikation som leder till fler affärer. Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring. Du kan lyssna på Tomas i podden Entreprenörsdriv. www.businessdrive.se

[/one_half]
[one_half last=”yes”]

[/one_half]

[one_half last=”no”]