You are currently viewing Ett elektriskt ljus i mörkret

Ett elektriskt ljus i mörkret

Någonstans läser jag att det nu bara är 5 % sannolikhet att vi lyckas hejda den globala uppvärmningen till två grader. Dessutom översvämmas tidningar och nyhetsprogram om rapporter från Europa där värmerekorden kommer slag i slag, folk dör, skogarna brinner och turisterna lider som inte kan ligga ute i solen. Svenska Dagbladet skriver om forskningsrön som visar att om vi inte får stopp på uppvärmningen kan stora delar av världen få återkommande värmeböljor där luftfuktighet i kombination med höga temperaturer gör det så hett att människor i värsta fall inte kan överleva utomhus längre än några timmar. I Indien har självmordsfrekvensen bland bönder gått upp pga. stressen som uppvärmningen redan orsakar.

Men det finns ett par ljus i mörkret. Ett är förstås det snabba raset i produktionskostnaderna för solceller. De senaste åtta åren har kostnaderna minskat med ca 80 %. I många länder är solel nu billigare per kWh än kol-, olje- och gaskraft. I Oman drivs till och med pumparna på oljefälten med solel istället för olja. I juni släpptes glädjande siffror som visar att Östergötland är näst bäst i Sverige på att producera solel. Vi har solel motsvarande 25,3 W per person registrerat i elcertifikatssystemet, mer än dubbelt så högt som riksgenomsnittet på 10,7 W. I Sverige är nästan all energiproduktion förnybar, men ju mer förnybar el vi tillför systemet, desto mindre fossilt producerad el blir det i andra länder. Beräknat med dagens låga elpriser, återbetalar solceller sig på ca tio år, och sedan är elen gratis för lång tid framöver. Inget att vänta på!

Ett annat ljus i mörkret är elbilsrevolutionen som börjar skymtas i horisonten. Elbilsutvecklingen har varit ganska seg. Men alltfler studier visar att fallande batterikostnader leder till att elbilarna snart landar på samma inköpskostnad som de med förbränningsmotorer. Det är betydligt billigare att tanka el än bensin/diesel, och dessutom är servicekostnaderna mycket lägre för elbilar, p.g.a. enklare komponenter. Väldigt snart kommer den billigare driften att tippa över konsumenternas preferenser till elbilarnas favör. Ekonomiska incitament på den norska marknaden gjorde att elbilar stod för 29 % av nybilsförsäljningen i Norge redan 2016. Utvecklingen lär snabbas upp av att länder som Indien siktar på att inga fossildrivna bilar ska säljas i landet från och med 2030, och snabbt eskalerande produktion av både elbilar och batterier i Kina skapar stora skalfördelar. Den mest aggressiva prognosen för elbilar har nog kommit från analysföretaget RethinkX, som förutspår att det inte kommer att säljas en enda fossilt driven personbil i världen efter 2025.

Teslas Model 3 har just kommit ut på marknaden, och det kan bli just det där som behövs för att välta marknaden över ända. Bilen har en rimlig prislapp (knappt 300 000 kr) och höjs till skyarna av motorjournalister. Matthew DeBord skriver i Business Insider Nordic: ”Jag körde just Teslas Model 3 – och det här förändrar allt, hela världen kommer vilja ha den här bilen”. Andra analytiker jämför Model 3 med iPhone, som vände upp och ner på mobilmarknaden, och mer eller mindre dödade Nokia.

Frågan är om inte ExxonMobil och en del andra oljebolag håller på att skapa sig ett nytt Kodak-moment (vilket inte refererar till uppmaningen att föreviga ett ögonblick på film, utan Kodaks miss när det gällde digitalkamerans utveckling). Strax efter att Trump deklarerat att USA skulle lämna Parisavtalet, visade SVT Dokument Utifrån Fossilbranschens sista strid, samt publicerade en högaktuell artikel om the Kodak moment för de fossila företag som inte väljer att se vartåt det barkar www.svt.se/nyheter/vetenskap/elbilar-och-gron-teknik-skakar-oljevarlden.

Vi kommer förstås att ha gamla bilar med förbränningsmotorer kvar på vägarna under ett antal år, men ganska snabbt kommer efterfrågan på bensin och diesel sjunka. Av naturliga skäl kommer elbilsägarna vara mindre beroende av traditionella tankstationer eftersom laddning oftast kommer att ske på hemmaplan. Det innebär en total omvälvning av hela bensinstationsbranschen. Det kan gå fortare än vi tror, vilket i sin tur kan leda till att det blir svårare att hitta fossila drivmedel. En drömutveckling vore väl om de traditionella bensinstationerna togs över av företag som Espresso House och liknande. För vi lär väl även fortsättningsvis ha stort behov av kaffe längs vägen? Och tänk om vi dessutom kunde få tag på lika gott kaffe som längs motorvägarna i Italien!

Hur det än blir så lär det bli spännande att följa utvecklingen och inte minst att följa ett av Östergötlands flaggskeppsföretag inom laddningsinfrastruktur, nämligen Chargestorm. Och för dig som funderar på att köpa ny bil – det kan vara värt att fundera över vad som händer med andrahandsvärdet på bensin- och dieselbilar när proppen går ur!

Tidigare publicerat i Affärsstaden 7 – 2017

[one_half last=”no”]

Malin Forsgren

Verksamhetsansvarig,

Cleantech Östergötland

[/one_half]
[one_half last=”yes”]
Malin Forsgren
[/one_half]

Tillbaka till krönikor