I december 2015 skrev jag en krönika om bättre kommunikationer och baserade det hela på planerna att stänga av Hamngatan i centrala Linköping för biltrafik eller som det i verkligheten blev, en lång kögata, som inte är nån långsiktig lösning. I samma krönika skrev jag att istället för att dutta hit och dit så borde man ta ett stort beslut med ett långsiktigt mål. Till exempel att hela Linköpings innerstad ska vara bilfri 2025. Ett långsiktigt mål som kräver många lösningar och som bidrar till mindre utsläpp. Nu har alliansen tagit över makten i kommunen och vips så tar man bort bussfilerna på Hamngatan och låter trafiken flyta igen.

Trots att siffrorna visar på en bättre miljö. Jo, det är ju för övrigt sant men siffror från samma studie visar att det blivit sämre miljö runt andra gator i innerstaden. Ursäkta men det krävs ingen hög IQ för att fatta det. Om antalet bilar inte minskar utan man flyttar belastningen från en gata till en annan så är det ju ingen överraskning att den gata med tyngst belastning får sämre miljö.
Detta visar vilka härliga beslutsfattare vi har i kommunerna nu för tiden. Till och med min son kan räkna ut att Hamngatan i nuvarande form inte är en lösning för en bättre miljö i Linköpings hela innerstad. Så, nu när alliansen tagit över så kan de på sina fyra år lägga en plan som är långsiktig. Precis som jag skrev 2015 så står jag för en bilfri innerstad i Linköping 2025. Men då måste också kollektivtrafiken anpassas och elbilarna måste få möjligheterna att klara längre sträckor samt att i större utsträckning skapa p-platser i stadens utkant.

Såg för övrigt att ”rika” norrmän drar nytta av den svenska miljöbilsbonusen. Det beskrivs ungefär såhär. En svensk köper tex en Tesla eller en annan elbil. När köpet gått igenom så får svensken miljöbilsbonusen på 60 000:-. Säljer den då till Norge 50 000:- billigare än vad han köpte den för och vips så har Svensken tjänat 10 lax, Norrmannen har sparat 50 och Svenska staten har betalat 60 för att Norge får en renare miljö. Bra va! Siffrorna är ett exempel men ni fattar att köpare och säljare har en egen deal med beloppen. Dessutom så får Norrmannen en ny miljöpremie i Norge när bilen registreras där.

Det var näst intill snökaos när rallytävlingen Marknadsnatta kördes i slutet av oktober. Där vinterdäck disskuterades innan start men så blev inte fallet. Istället kunde vi i publiken avnjuta några härliga sladdar i det minst sagt vanskliga underlaget där förarna körde på grusvägar, men hala såna. Fränast var ändå föraren Jari Saarinen som blev totaltvåa med sin Ford Fiesta Super2000 då han på sista sträckan tvålade till alla konkurrenter med över åtta sekunder, och säkrade andra platsen bakom Jacob Jansson som segrade. Jari´s kartläsare John Stigh hörs säga på incarfilmen. – Där tog du i. Något som vi som sett klippet på Youtube kan intyga. Betydligt mer värme väntas i Australien där avgörandet i årets superheta VM serie i rally ska avgöras. Guldstriden står mellan regerande mästaren i Ford, Sebastien Ogier, Frankrike, och utmanaren från Belgien, Thierry Neuville i Hyundai. Senast i Spanien så drog Ogier det längsta strået av de bägge i jakten på guldet. Neuville fick punktering på sista sträckan vilket gjorde att belgaren tappade tid och förlorade powerstagepoäng. Resultatet innebar att Ogier gick om i tabellen inför finalen. Något som kanske kan vara en nackdel.

Som ledare i serien går man ut först under första tävlingsdagen av totalt tre. I Australien är underlaget mycket speciellt och gruset är ungefär som små lecakulor. Det innebär att första bil får spåra och tappar tid medan de efter får ett allt renare spår att åka i. Ogier sopar alltså för Neuville första dagen. När ni läser detta så är finalen avgjord så jag passar på att ge ett stalltips. Ogier blir världsmästare. I så fall så lämnar han brittiska M-sport och Ford med flaggan i topp och återvänder nästa år till Frankrike och Citroen.

Tidigare publicerat i Affärsstaden 10 – 2018

Mikael Lindh 
Motorentusiast

Mikael Lindh

Tillbaka till krönikor