I nr 4/2019 skrev jag om engagemang. Engagemang på en arbetsplats grundar sig i om man trivs och har bra och intressanta arbetsuppgifter. Det finns ytterligare en viktig punkt som är viktigt – nämligen ledarskapet – hur är cheferna tillsammans med medarbetarna.

Ledarskapet är en av de viktigaste punkterna av hur man trivs på en arbetsplats. I Norge kallas man inte för chef. Man kallas för Daglig ledare, dvs någon som leder det dagliga arbetet. Det är precis som det låter – att leda det dagliga arbetet. I det ingår såklart att leda medarbetarna, lyssna på dem, stötta dem, vara en förbild för dem osv.

I den allra bästa av världar, skapas en bra arbetsplats där man trivs, tycker om att jobba och där man har en bra arbetskultur. Ett sätt att förklara arbetskultur kan vara ”det sitter i väggarna”. Flera gånger har jag känt när jag kommer till ett ställe att här känns det bra att vara. Personalen är glada, pratar med varandra, fikar tillsammans mm. På andra ställen är det precis tvärt om. Personalen är för sig själva och pratar knappt med varandra. Man har ett neutralt ansiktsuttryck. På vilken arbetsplats tror du att man når sina mål och till och med överträffar dem? Troligtvis där det är en bra arbetsmiljö – där det sitter bra saker i väggarna. Återigen beror detta mycket på hur ledarskapet fungerar. Det bygger på att ledarskapet på alla nivåer är ett bra ledarskap.

Ledarskap kan man få genom utbildningar, för att sedan komma hem till sin arbetsplats och träna på det man lärt sig. Just detta att träna är viktigt för att få in det i vardagen på ett naturligt sätt. Kommer ledarskapet in i vardagen så kommer det att stanna kvar i vardagen. Det blir ingen fluga som försvinner. När ledarskapet är kvar i vardagen, blir det ett naturligt sätt att ha ett bra ledarskap, bra arbetskultur och det sitter ”bra saker i väggarna.

Hur gör man då? Nu kommer en cliffhanger! Det kommer vi att gå in på mer i nästa nummer – så håll ut!
Kan du inte hålla dig – kontakta oss, så kan du få lite mer information innan.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 08 – 2019

Mikael Laweby

Mikael är ICF (International Coach Federation) Professional Certified Coach. Mikael coachar grupper, chefer och medarbetare. I sin verktygslåda har han bland annat analysverktyg som är ett stöd i den personliga utvecklingen och som är ett verktyg för att förstå dynamiken i grupper. Mikael äger och driver Koching AB.

k_mlaweby
Fredrik Fjellstedt

Fredrik Fjellstedt är en erfaren och uppskattad konsult, utbildare och coach inom Lean. Han har utbildat och coachat över 1.500 ledare och medarbetare att bli mer effektiva i sitt arbete med lean. Med mer än 10 års erfarenhet från Toyota och som den första person utanför Japan att bli Master Trainer i Toyotas 8 stegs-metod för problemlösning är han en auktoritet inom området. Fredrik äger och driver bolaget DXC Consulting AB.

k_mlaweby

Tillbaka till krönikor