Siffrorna går åt rätt håll och kunder, medarbetare och ägare är nöjda. Konkurrenterna sackar och varumärket har aldrig varit starkare. Affärsmodellen är skalbar och kraften framåt mot visionen är ostoppbar. Solen skiner varje dag!

Vi tar andra sidan av skalan. Siffrorna går åt fel håll och kunder, medarbetare och ägare är inte nöjda. Konkurrenterna flåsar dig i nacken, kanske har de redan tagit din största kund, och varumärket har trovärdighetsproblem. Affärsmodellen utmanas och hela företaget misströstar.

Det är naturligtvis oftast lättare att vara ledare i medvind än i motvind. Men det kan också bero på, alla situationer är unika. På en skala där visionen ligger till höger och kris ligger till vänster, finns ledarskapet mittemellan.

Med en stark vision och en stark ledare har företaget större sannolikhet att förflytta sig snabbt mot det visionära tillståndet. Men faktum är att även om företaget möter en kris, så kan det innebära en snabb förflyttning mot ett nytt visionärt tillstånd. Kris eller kaos bryter en etablerad ordning, kastar ut de tidigare spelreglerna. Företaget eller branschen måste ömsa skinn, förvandla sig till något annat. Rätt ledare kan i det läget skapa en starkare kraft framåt, än en ledare som befinner sig i mellanmjölksland och vars organisation inte har skakats om. Kris ger utveckling, både på det personliga planet och för en juridisk enhet.

Hur lär man sig då att vara rätt sorts ledare vid rätt tillfälle? Det måste vara en 10 000-kronorsfråga som det troligtvis inte ens finns ett lätt svar på. Men att lära av egna och andras exempel, att hitta sig själv i ledarskapet och våga misslyckas, är säkert tre bra ingredienser.

Häromdagen fick vi en fråga från en person som just blivit chef över sina tidigare kollegor, och som sökte ett bollplank för hur han skulle hantera sin situation. Han var väsentligt mycket yngre än kollegorna och de hade arbetat jämsides i flera år. Det är i dessa verkliga exempel som ledarskapsteorierna prövas. Hur skulle du ha hanterat situationen?

Ett annat dilemma. Styrelsen vill öka omsättningen fortare än vad du som VD anser att företagets medarbetare mår bra av. Tillväxten ska ökas enbart på basis av effektivitetsförbättringar. Hur gör du? Kör du över dina medarbetare och gör styrelsen nöjd, eller står du upp för din övertygelse i organisationen men kanske riskerar ditt jobb?
Jag tror att vi i regionen kan bli ännu bättre på att hjälpa åt och stötta varandra när det gäller det kluriga ledarskapet – när verkligheten är mer dynamisk än ledarskapsteorierna. Låt oss börja med en gång! Hör av dig med din ledarskapsutmaning så avpersonifierar och skickar vi ut den till den universella intelligensen. Kanske får du ett värdefullt svar?

Allt väl,

Johanna

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2018

Johanna Palmér 
vd,
Östsvenska Handelskammaren

Johanna Palmer

Tillbaka till krönikor