Skoreklamen brukar säga ”Titta på dina skor, andra gör det.” Samma sak gäller din digitala närvaro. Vad lämnar du för digitala avtryck? Vilken bild skapar du av dig själv på internet?
Vilken bild skapar andra av dig på internet?

Det kanske är dags att du tar reda på ditt digitala avtryck? Att med jämna mellanrum se över din digitala närvaro är bra. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2018 använder mer än 97 procent av befolkningen mellan 12- 65 års ålder internet dagligen. Bilden av dig, vem du uppfattas som, skapas till stor del av din digitala närvaro.

Digital självdiagnos – googla dig själv
Det första du kan göra är att googla ditt eget namn. Prova att begränsa sökningen till de tre senaste månaderna. Testa också att bara visa t.ex. svenska sidor. Vilka träffar får du? Gå igenom de fem första sidorna. Klicka på sökträffarna och se vilka sammanhang du finns i. Det kanske dyker upp något oväntat. Du kan be Google avisera dig varje gång ditt namn dyker upp på internet.
Om du har ett företag, googla ditt företags namn. Testa att sätta sökbegränsningarna på samma sätt som ovan. Vad blir resultatet? Titta igenom de femtio första träffarna.

Du och sociala medier
Hur ser din närvaro ut på Linkedin, Facebook och Instagram? Står det rätt saker? Är profilbilden rätt?
Gå tillbaka och titta på dina tio senaste uppdateringar. Hur långt måste du gå tillbaka i tiden? Vilket engagemang har dina uppdateringar skapat? Vad handlar uppdateringarna om? Vilka bilder lägger du ut?
Sätt dig in i din målgrupps ögon och hjärna. Ställ dig frågan:
– Vilken bild skapar jag av mig själv med mina inlägg?

Om du har en hemsida
Börja med att surfa igenom alla sidor på din hemsida. Testa länkar, läs texter, kolla sidfoten. Står det rätt saker? Är det lätt att köpa era tjänster? Är det lätt att förstå vad ni erbjuder? Är kontaktinformationen tydlig? Finns det en blogg eller nyhetsavdelning, och i så fall när uppdaterades den senast?

Digital sammanfattning – diagnosen

  • Gör en digital sammanfattning av dina intryck av dig själv och din hemsida.
  • Vad är du nöjd med?
  • Vad skall du göra mer av, och mindre?
  • Gör en handlingsplan för det kommande halvåret med saker du vill åstadkomma på internet.
  • Sätt rimliga mål och glöm inte att fira dina framgångar.
  • Bestäm dig för en strategi med din digitala närvaro så blir det enklare att agera rätt.

Du kan påverka den digitala bilden av dig
Om du vill synas på internet och i sociala medier på riktigt så kommer det kräva mod och tid. Du måste bjuda på dig själv – dina följare vill veta mer om dig. När du blir personlig eller sticker ut med en åsikt så kommer engagemanget från följarna.
Men att sticka ut har också ett pris, du måste vara beredd på att bemöta och lägga tid på dina följare för att de skall behålla intresset för dig. Du måste kontinuerligt posta nya inlägg, kommentera och gilla andras inlägg. Ju mer du ger, ju mer kommer du att få. Passa dig bara för att inte fastna i ett beroende av sociala medier. Det är enkelt att ta reda på det – får du ångest av att inte gå in på sociala medier är du i riskzonen.

Kom ihåg att den som vinner är inte den som har flest följare eller flest likes, det är den som når sina mål, har kul på vägen och tar kommandot över sin digitala närvaro.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2018

OM SKRIBENTEN

Tomas Tränkner

Marknadsföringsexpert på Slipsten Marknadsutveckling AB

Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv.

www.entreprenorsdriv.se


 

Tillbaka till krönikor