En av de mest tråkiga rubriker jag satt men det finns ju inte mer o säga. Eller jo, det gör det men alla säger så nu. Jaha, nu kom hösten. Nu blir det mörkt, kallt och allmänt jävligt. Eh, vänta nu. Blir det inte så varje år? Hösten är ju sig lik varje år. Men trots det så låter alla så överraskade eller så är tanken skrämmande med tanke på allt man ska hinna med. Reflexer, lysen på cykeln, snöskyffel i bilen och vinterdäck bara för att nämna det viktigaste i det blivande mörkret.

Reflexer, det viktigaste en gångare, fotgängare kan bära på sig. Och ja, man ska reflexer även när man går på en upplyst gångbana. Så vad ska man tänka på. En reflex har ett bäst före datum. Om den legat i din vinterjacka i två-tre år så byt ut den. Lysen på cykeln. Det finns hur många märken och varianter som helst. Allt från billigt till dyrt. Jag köpte ett nytt set till min cykel som kosta strax under 200-lappen.  Se till att de lätt kan monteras på cykeln så är hela vintern säkrad. Snöskyffel i bilen nämnde jag tidigare och ni kanske undrar varför man ska ha det. Minns ni vintern som var? Tro det eller ej men innan denna rekordvarma sommar hade vi en vår som visserligen bara varade i två dagar. Vi gick ju nämligen från vinter till sommar på några timmar. Från snö till 20-25 grader på rekordtid. Men den vinter vi hade. Den var lång och kall och snön var ett märkbart samtalsämne på arbetsplatsen. Då måste man vara förberedd på att det kan bli en liknande vargavinter igen och då behövs en snöskyffel i bilen. Sist men inte minst viktigt, vinterdäcken är den säkerhet ni har när ni kör på en vinterväg. Däcken är bilens kontakt mot vägbanan. Dålig kontakt innebär automatisk dålig säkerhet för er i bilen. Är ni osäkra på hur era vinterdäck mår, ja då skulle jag absolut rekommendera er att åka till en däckverkstad för att få ett utlåtande. Säkerhet går först.

Jag har Just tittat på VM-rallyt från Wales eller som det hette förr, RAC rallyt, ett namn som är så etablerat att många fortfarande säger det. Ett på många sätt fränt rally då hösten är lite jäkligare än Sveriges. Mycket regn och ibland dimma gör rallyt svårbemästrat och förarna får verkligen bekänna färg. Den som är bäst när det är svårt som i Wales är Sebastien Ogier som är regerande världsmästare i Ford. Nästa år får vi dock se honom i storsatsande Citroen som efter guldåren med Sebastien Loeb vill återta kungakronan. Men just nu är årets tabell jämnare än på länge. Sju poäng skiljer mellan VM-ledaren Thierry Neuville och Sebastian Ogier när två tävlingar återstår. I min förra krönika som handlade om East Sweden Rally så nämnde jag Pontus Tidemand som är regerande världsmästare i WRC2, klassen under den stora VM klassen. Pontus körde också i Wales och slutade tvåa. Slagen av en nybliven 18-åring från Finland. Hur gick det till? Om ni söker på Kalle Rovanperä på Youtube så hittar ni klipp från en åtta år gammal Kalle som kör en Toyota Starlet hemma på gården. Kalles pappa Harry var under ett par år en VM-förare i rally. Arvsmassan i den pojken är 100 procent rally. Så Pontus behöver inte skämmas särskilt när fighten om VM-titeln i WRC2 inte är avgjord. Pontus är tvåa i mästerskapet.

Avslutar med lite bilnyheter.  Vill du köpa en ny BMW 3-serie GT av sedanmodell? Skynda dig, för GT (Gran Turismo) kommer sluta tillverkas, någon ny generation kommer inte att produceras. Men GT kommer att finnas kvar inom 4-serien och kommande suvar enligt den tyska bilfabrikanten.

Toyota återkallar 2,4 miljoner hybrider av modellerna Prius och Auris då det framkommit att bilar plötsligt stannar. I Sverige innebär det lite över 11 000 fordon. Samtidigt så meddelar Toyota att deras Suv Rav4 kommer att komma som hybrid. Renault har ritat en konceptbil som har namnet EZ-Ultimo. En rubrik på Teknikens Världs hemsida lyder: Renault EZ-Ultimo- Ett självkörande vardagsrum. Några bilder hittar jag inte på denna franska skapelse men jag tänker. Bara jag får med mig soffan och tv:n så är jag nöjd.

Läsare: Jag vill bara påminna om att snart är det Julafton!

Tidigare publicerat i Affärsstaden 09 – 2018

Mikael Lindh 
Motorentusiast

Mikael Lindh

Tillbaka till krönikor