Om du har ont om pengar men tålamod är content marketing den bästa vägen till försäljningsframgångar, säger Joe Pulizzi, även känd som gudfadern inom content marketing. Kunderna kommer att fokusera mer på dig och ditt företag och mindre på pris.

Jag hade förmånen att få intervjua Joe i samband med hans Sverigebesök förra året. Joe Pulizzi är grundaren av Content Marketing Institute i USA och var den som myntade begreppet content marketing.

Content marketing innebär fokus på en specifik grupp av personer, med relevant och övertygande information. Det handlar inte om ditt företag eller dina produkter, det handlar om att du delar med dig av bra och värdefull information som hjälper dina potentiella kunder i deras vardag. Levereras denna information konsekvent över tid kommer det gynna ditt företags affärer. Genom att vara relevant och intressant kommer följarna att acceptera informationen från ditt företag och det gör att dina kunder fokuserar mindre på pris och mer på dig och ditt företag.

Först följare – sen produkter

I Joe Pulizzis senaste bok, Content Inc., beskriver han hur han byggde upp sitt företag med en content marketingstrategi. De började med att skaffa sig följare och prenumeranter, som alla såg fram emot att få deras information. Sedan skapade de produkter och tjänster kring sin verksamhet efterhand.

De lanserade alltså inte produkten först utan byggde en publik först, som de i ett senare skede skapade en affärsmodell för.  Det visade sig finnas många företag runt om i världen som jobbade med att först bygga en följarskara, och sen skapa affärer med dessa, en så kallad ”audience first strategy”. Några kända exempel är Lego, Redbull Media house och Pewdiepie.

Joe Pulizzi menar att det finns många sätt att utveckla sin affär på och ingen är mer rätt eller fel än någon annan. Men han tror dock stenhårt på att content marketing-modellen är den som har lägst kostnad, lägst risk och enklast att leder till framgång. 

Problemet är att modellen kräver tid. Men om du har tålamod och inga pengar så är detta den bästa vägen till försäljningsframgångar, för modellen fungerar! Den fungerar för hundratals företag över hela världen, säger den entusiastiska Joe. Nivide.se har nyligen sammanställt 56 svenska företag som framgångsrikt jobbar med content marketing.

Boken Content Inc. beskriver content marketingmodellens sex steg, och fungerar för nästan alla företag oavsett storlek och verksamhet, enligt Joe.

Strategi för att lyckas med content marketing

  1. Definiera ditt erbjudande (the sweet spot). Gör det på ditt vis, med din passion och din expertis.
  2. Hitta ditt sätt att kommunicera på (din content tilt), annars blir du en kopia av det som redan finns.
  3. Välj din plattform/kanal för din kommunikation. Det bästa är att fokusera på en eller några få kanaler, konsekvent publicera under lång tid, minst 12 månader eller mer. Det är först då de positiva effekterna visar sig.
  4. Fånga åhörarnas intresse. Det klassiska sättet är att skapa en e-postlista med prenumeranter.
  5. Bredda dig till fler kanaler som t.ex. events, podcasts och filmer (diversification).
  6. Nu börjar du se du se vad publiken vill ha och du kan börja leverera tjänster till dem (monetization).

Några exempel

Michelin-guiden syftade från början till att skapa efterfrågan på bilar – och därmed däck – genom att erbjuda något som franska bilägare kunde använda på sina bilresor. Första utgåvan kom ut redan år 1900. Den listade restauranger längs vägarna , kartor och råd för att planera sin resa. Idag säljs Michelinguiden i 90 länder.

Gary Vaynerchuck tog över sin fars vinfirma. Eftersom alkohollagarna gjorde det svårt att marknadsföra viner så började han marknadsföra sig själv när han talade om viner. Han startade the Wine Library TV, som ledde till att han kom med i tidningen Time och i tv-programmet Late Night med Conan Obrien. Det har idag utvecklats till ett mediebolag med en omsättning på 160 miljoner USD där han själv är varumärket som experimenterar med nya digitala metoder.

Poolföretaget River Pools drabbades hårt av lågkonjunkturen 2008, och för att rädda sin verksamhet behövde ägaren Marcus Sheridan göra något. Han bestämde sig för att börja blogga, och började helt enkelt svara på sina kunders frågor genom sina blogginlägg. Idag har River Pools hemsida mer trafik än något annat poolföretag i världen. River Pools blomstrar, och Marcus har nu börjat hjälpa andra företag med social media marketing.

Vad hindrar företag från att lyckas med content marketing?

För många är det inte naturligt, ett annorlunda tillvägagångssätt som man inte är van vid. De förstår inte varför man skall ge bort information gratis över lång tid. De ser inte content marketing-modellen som en del i företagets verksamhet.

Att konsekvent leverera värde gör att dina kunder fokuserar mindre på pris och mer på dig och ditt företag. Din passion, din kunskap och uthållighet i förening ger framgång. Lycka till med att bygga din affär!

Lyssna gärna på intervjun med Joe Pulizzi i podden Entreprenörsdriv avsnitt 59.

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 6 – 2017

Tomas Tränkner
Marknadsansvarig på United Computer Systems (UCS).

Tomas har 25 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom B2B och brinner för företags konkurrenskraft. Han driver även pod­casten Entreprenörsdriv tillsammans med Magnus Johansson.


Tillbaka till krönikor