”Happy Thanksgiving!” möter mig från världens alla hörn på mitt internationella chattforum när jag kommer in till jobbet. Till en nybliven kinesisk kontakt svarar jag vänligt men bestämt att vi inte firar thanksgiving i Sverige och ställer motfrågan om de firar det i Kina. Nej då, svarar hon, men vi jobbar internationellt och vill gärna uppmärksamma era högtider. ”Lär mig om era traditioner”, svarar hon och jag svarar igen att hon är välkommen att uppmärksamma midsommar som är en värdefull svensk tradition då vi firar ljuset och sommaren.

Jag känner mig som Arga tanten. Men jag antar att det är en tidsfråga innan vi också firar thanksgiving utan att egentligen förstå varför vi gör det. Precis som vi gör med halloween. I Indien firade de Divali, Halloween och jul på en gång på vissa platser och kombinationen är ändå intressant. Det glittrar väldigt mycket. Och länge. Vi kanske helt enkelt behöver fler saker att fira? I en snabb vardag och under ett långt år är det ändå ganska fint att tända gnistrande ljus och njuta av dekorerade miljöer. Men hur många gånger funderar vi egentligen över ursprunget eller varför vi firar det vi gör? Vet vi varför vi firar till exempel halloween? Jag vet varför jag tänder ett ljus på allhelgona och dansar kring midsommarstången och klär mina barn i lucialinnen och lustiga strutar. Men jag har dålig koll på de amerikanska traditionerna.

Så tillbaka till Black Friday som verkar ha många ursprung. Ett av dem är att det är den enda amerikanska klämdagen och den infaller efter Thanksgiving. Nu passar de flesta på att handla julklappar och därför får butiker och handlare svarta siffror. Alltså i bokföringen. Därav Black Friday. En annan förklaring är att det på 60-talet blev den stora trafik- och fotgängardagen med anledning av antalet lediga arbetare och att ovanligt många trafikolyckor skedde denna dag. Men den allra första Black Friday var den 18 november 1910 då suffragetterna marcherade till parlamentsbyggnaden i London i sin kampanj för kvinnors rösträtt och möttes av våldsamt fysiskt motstånd. Det finns alltså ingenting historiskt positivt med denna dag. Och idag är Black Friday en dag då vi passar på att fynda och handla enligt den senaste benämningen och det utan eftertanke. Vilket bidrar till mörkret i vår konsumtion och hållbarhet. Shoppinghysterin vet inga gränser och konsumentvärlden hurrar när vi nu uppgraderat Black Friday till Black Week och dessutom Black Weekend ovanpå det. Söndagen under denna vecka fick jag ett sms från Ellos om att jag nu dessutom får VIP-rea med 50% på Black Week-priserna. Man får hålla sig i bordskanten för att inte nappa på det direkt. Vad hände egentligen med den begagnade tröjan som årets julklapp? Vi glömmer så fort.

Men det är omöjligt att undvika Black Friday – hur mycket jag än försöker. Jag ska handla färg på Bauhaus och får Black Friday-priset på 250 kr istället för 935. Jag är ju dum om jag inte köper då. Jag behöver också handla lite annat till barnen i andra butiker och allt är på 25% denna svarta vecka, så jag passar såklart på att slänga med några julklappar också. Jag fyndar. Ofrivilligt. Och jag känner mig så nöjd med mina fynd. Inte ett enda av paketen är en begagnad tröja. Och jag kommer hem med en mobillåda. Som var på extrapris.

Men det ska ju vara rättvist också. Och om butikerna gör svarta siffror på fredagen så blir e-handeln drabbad. Tur är väl det att jag kan shoppa på den nyligen instiftade ”Cyber Monday” som infaller måndagen direkt efter. Och eftersom allt, och lite till, finns på e-handel också så kan jag passa på att shoppa alla de där sakerna som jag grämer mig över att jag inte köpte veckan innan.

Black Friday är ju precis det som det heter. En väldigt mörk fredag. Det är det mindre än en månad från årets mörkaste dag och jag måste anstränga mig för att se något alls utanför fönstret dolt i dunkel. Och när jag åker de där milen på E4:an i bländande motljus i snöslask och regn är det väldigt svårt att motivera sig till ett svenskt medborgarskap. Och just denna svarta veckodag har väl ändå gått lite till överdrift. Eller?

 

Tidigare publicerat i Affärsstaden 11 – 2019

Louise Lennersten
CEO Interspectral

Louise Lennersten - Foto: Crelle

Tillbaka till krönikor