Norrköpingsföretaget Returpack som driver Pantamera inleder nu ett samarbete med Svensk Innebandy genom att gå in som huvudsponsor. Samarbetet handlar om att tillsammans skapa möjligheter för dagens och morgondagens innebandyspelare att ta ansvar för ett hållbart samhälle, genom att öka medvetenheten i frågor om hållbarhet och återvinning, och pantning i synnerhet.

– Samarbetet med Svensk Innebandy är en viktig del i vår långsiktiga satsning på barn och ungdomar, en av våra viktigaste målgrupper, säger Bengt Lagerman, vd på Returpack.

Samarbetsavtalet är skrivet på två år med option på ytterligare förlängning. Avtalet bygger på en gemensam värdegrund där likabehandling, jämställdhet och individuell utveckling står i fokus.

– Vi har flera gemensamma nämnare som både vi och Returpack står bakom och drivs av. Därför känns det oerhört spännande att vi nu ska samarbeta, säger Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy.

Pantamera-serierna
Från och med säsongen 2015/2016 döps distriktsserierna för unga mellan 12-18 år runt om i landet till Pantamera och Returpack kommer att på olika sätt finnas med i anslutning till matcher och aktiviteter. Dessutom ska Returpack och Svensk Innebandy tillsammans bygga en digital plattform som ska samla innebandyungdomar. Förutom engagemanget på serienivå kommer Returpack även vara representerade runt landslag och elit för att bygga ambassadörskap.

Näst största lagsporten i Sverige Innebandyn är utövarmässigt Sveriges största inomhussport med sina 120 000 licensierade spelare och är dessutom näst efter fotbollen den största lagsporten i landet. Sammanlagt spelar över 500 000 svenskar innebandy i någon utsträckning. Medelåldern på de licensierade spelarna är 15,6 år.

– Att samarbeta med svensk idrott känns viktigt för oss eftersom vi inom idrotten möter både nya och gamla panthjältar. Vi är stolta över att bidra till det svenska idrottsundret, avslutar Bengt Lagerman.

Källa: www.returpack.se, www.pantamera.nu