IT-konsultbolaget Consid förvärvar nu kommunikationsbyrån Ariom med verksamhet i Linköping och Norrköping. Förvärvet är ett resultat av Consids ambition att skapa ett ledande digitalt helhetserbjudande som levererar en unik kompetensmix inom digital innovation, marknadsföring och användarupplevelse. ”Det innebär en dramatisk värdeökning för våra kunder”, menar Consids vd Peter Hellgren.

Ariom blir Consid communication

Det snabbväxande IT- och managementkonsultbolaget Consid förvärvar nu Ariom, en kommunikationsbyrå med expertis inom marknadsföring, varumärkesutveckling och digitala helhetslösningar. Ariom har som byrå mer än 20 års erfarenhet i branschen, 13 anställda och finns representerade i Linköping och Norrköping. Förvärvet innebär att Consid kommer att kunna leverera innovativa upplevelser över ännu fler kanaler och väva ihop strategi, UX och teknologi på ett sätt som skapar helt nya möjligheter för deras kunder. Consid har sedan tidigare arbetat med användarupplevelser genom sitt affärsområde Interactive, som i och med förvärvet av Ariom stärks avsevärt.

– Arioms spets inom innovation, kommunikation och användarupplevelse kompletterar vårt digitala expertteam Interactive både strategiskt och operativt. Tillsammans omfamnar vi moderna marknadsorganisationer med ett helhetserbjudande som utmanar, driver och förverkligar digitala möjligheter. Idag uppstår nytta och värde när vi hjälper kunden att knyta ihop affär, användare och teknik på riktigt och nu stärker vi vår strategiska position här ytterligare. Detta är början på en större satsning, säger Patrik Zenno, affärsområdeschef Consid Interactive.

Användarupplevelsen i centrum

Som kommunikationsbyrå har Ariom en tydlig digital profil, där idé, marknadsföring och användarupplevelse är viktiga delar av tjänsteportföljen.

– Förvärvet av Ariom känns fantastiskt roligt. Utmaningen för många verksamheter idag är att skapa engagemang och vara relevanta genom hela kundresan. Med vår befintliga och nyfunna expertkompetens inom området kan vi hjälpa fler kunder hela vägen och snabbare omsätta kreativa idéer till digitala användarupplevelser. Det innebär en dramatisk värdeökning för samtliga av våra kunder. UX och kommunikation är så centralt i de flesta uppdrag nu för tiden, att investera i det ytterligare ser vi som nödvändigt för långsiktiga och trovärdiga relationer med våra kunder, menar Peter Hellgren, vd Consid.

Digital byråkompetens

Ända sedan byrån grundades 1995 har Ariom utforskat och utnyttjat den digitala världens möjligheter i sina kommunikativa lösningar.

­– På Ariom jobbar vi alltid varumärkesbyggande och idédrivet med våra kunder, men vi strävar också ständigt efter att upptäcka nya arenor och kanaler som kan ge våra kommunikationslösningar maximal genomslagskraft. Här har vår digitala kompetens varit en stor fördel. Att vi nu går in i Consid känns jättespännande. Det stärker vårt erbjudande ytterligare, både för befintliga och kommande kunder, säger Douglas Lindevall, vd Ariom. Mycket kommer att vara sig likt. Vi kommer att jobba idédrivet, varumärkesbyggande och långsiktigt med våra kunder, i både analoga och digitala kanaler. Helt enkelt den nytänkande och strategiska fullservicebyrå vi alltid varit. Vi kommer att erbjuda allt från annonsproduktion till varumärkesplattformar.

Källa: www.consid.se