Genom att erbjuda Norrköpingsborna möjligheten att beställa, betala och få sin pizza hemkörd genom ett par knapptryck på sin smartphone eller via en webbsida har Norrköpingsrestaurangen “Gu va gott” nära fördubblat sin omsättning.

Onlinepizza.se är en webbtjänst och en mobilapp som gör det möjligt att beställa och betala sin pizza via nätet och sedan få den hemkörd. Totalt levererar tjänsten 6 miljoner måltider per år till användare i hela Sverige och antalet restauranger som ansluter till tjänsten ökar hela tiden.

Chassa Racho, ägare av “Gu va gott” anslöt sin restaurang till tjänsten för ett par månader sedan och började i samma veva erbjuda sina kunder att få maten hemkörd. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Nu är omsättningen nära fördubblad och restaurangen levererar mat till kunder långt utanför det ordinarie upptagningsområdet.

– Redan efter en vecka fick vi köpa in en andra bil för att hinna leverera alla beställningar. Efter en månad köpte vi en tredje bil. Möjligheten att beställa och betala maten via en mobilapp har verkligen lyft vår verksamhet, säger Chassa Racho på “Gu va gott”

“Gu va gott” säljer nu ca 2500 rätter i månaden via OnlinePizza. Det är nästan dubbelt så mycket jämfört med de som ringde in och beställde mat per telefon innan restaurangen anslöt sig till den digitala tjänsten.

Med OnlinePizza blir de anslutna restaurangerna digitaliserade och får därigenom en möjlighet att nå en större målgrupp. Genom att man får en hemsida och blir sökbar på webben och via OnlinePizzas mobilapp, rapporterar många restauranger att de får nya kunder utanför det ordnarie upptagningsområdet. Tjänsten är enormt populär och nu finns över 1100 anslutna restauranger runtom i Sverige.

– Tjänsten är mycket enkel att använda och underlättar vardagen för många familjer. Genom att beställa och betala maten med sin mobiltelefon på väg hem från jobbet kan middagen stå på bordet när man kommer hem, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.

Källa: onlinepizza.se