De vill göra det möjligt att göra 3D-utskrifter på kundens eget kontor! Wematter är företaget som har gått från sex till femton anställda på ett halvår, och som räknar med att inom kort komma att fördubbla verksamheten. De har levererat 3D-utskrifter från Lund upp till Arvidsjaur.
Nu står de inför sin största utmaning: att börja leverera ut de första pilot-maskinerna. Vi har träffat Robert Kniola som är Wematters vd och får höra lite mer om hur det gick till och vad som väntar.

Det hela börjande med att Robert Kniola och Henrik Lundgren träffades genom sina dåvarande arbeten, på en gemensam afterwork. På den tiden hade Robert byggt en egen 3d-skrivare som han hade hemma i garderoben. Robert hade även en industriell skrivare på jobbet och hade redan på universitetet jobbat med 3d-skrivare, så han var van vid det. Henrik var inte lika insatt men var väldigt intresserad av tekniken. De började fundera på att kanske göra en ny 3D-skrivare tillsammans.
Robert hade enskild firma sen tidigare, och de började spåna på att sälja maskiner så småningom. De skaffade lokal och lade all ledig tid på utveckling av skrivare. De insåg att 3d-modellerna måste göras mer hållbara, och där satte grabbarna upp målet om att bygga upp en egen prototyp med den pulverteknik som heter Sintring.
– Vi såg att det fanns en marknadspotential, men hur skulle vi börja finansiera oss? Men folk hade kopplat ihop att jag hade enskild firma, och en garderobsskrivare – så vi satte upp en enkel hemsida, tog emot första ordern. Och kort där efter sa vi upp oss från våra jobb. Sen dess har vi byggt företaget organiskt, fram till en viss punkt där vi tog in investeringar, berättar Robert.

Wematter

En stor del av gänget som gör det möjligt.
Foto: Robert Kniola

Wematter har två affärsmodeller. Den ena är det som kallas On-Demand, som frontas på hemsidan. Man laddar upp sin 3d-modell, får ett pris, godkänner, och Wematter skickar utskriften. Den andra är där Wematter tillhandahåller samma interface som på hemsidan, samma servrar, men maskinen är på plats hos kund. Den kallas On-Site.

I dagsläget frontar man ”On-Demand”-tjänsten hårdast.
– Det är en intäktsström vi har, för att hålla igång verksamheten. Det är inte i närheten av att hålla oss flytande, men det bidrar, plus att det är viktigt att hålla kundkontakten från dag ett. Det är ju så vi får in de kunder som sen vill hyra maskiner av oss – och det är där den stora affären och visionen är.

Det är det som kallas On-Site.
– Vi vill göra det möjligt för våra kunder att producera lokalt. Vi hoppas på en framtid som innebär att ett hightech-bolag väljer bort att låta sina produkter produceras i Kina, sättas på en båt, det tar två månader innan de kommer hit, läggas ut på lager, sen skickas ut. Istället ser vi förhoppningsvis en framtid där t.ex. Saab eller Ericsson har en utvecklingsavdelning här. De har även 3D-skrivare här: verifierar sin produkt, testar och skickar ut till de första kunderna. Sen kanske de även har en anläggning i Brasilien, då kan de med ett knapptryck producera samma sak där, i våra maskiner.
Vi tänker – varför ha fabriken långt ifrån kunden, när man kan ha den nära.

Men för att komma dit måste man ha en maskin som klarar av det, och det är just en sådan maskin som Wematter bygger. Målet är att uppnå samma kvalitet på utskrifterna som om de hade varit massproducerade med konventionella metoder. För att uppnå målet har Wematter forskningspersonal som är kopplad till universitetet, materialfysiker, processingenjörer. Av 15 anställda är 12 civilingenjör från olika universitet.

Robert visar olika 3D-utskrifter och skillnaden på sköra utskrifter kontra hållbara utskrifter gjorda med Sintring-tekniken.
– Vi vill att kunder ska komma till oss och göra faktiska produkter eller delar till produkter. För att visa på vad vi kan göra så har jag skrivit ut en elektrisk Long board, så jag har alla komponenter utskriva. Motorhållare, batterihållare, kugghjul. Den går i 40km/h.
Det är just för att visa att det inte bara är prototypgrejor det här utan att det faktiskt håller till att göra faktiska produkter.

Robert berättar även om den speciella situationen i ett bolag som har växt snabbt men som även förväntas växa ännu mer inom kort.
– Det lustiga med att bygga ett sådant här bolag är att vi vet att på kort tid kommer verksamheten fördubblas. Vi kommer öka omsättningen extremt mycket och vi siktar på att bli dubbelt så många anställda. Då gäller det att jobba som om man redan vore där, idag. Ibland blir det lite fånigt. Vi har en ledningsgrupp på fem personer, bland femton anställda, där en chef har en anställd under sig. Det känns lite som rollspel: jag delegerar till en chef som sen går till sin medarbetare och berättar vad som ska göras, och sen rapporterar medarbetaren till chefen som sen rapporterar till mig. Istället för att jag bara går och frågar medarbetaren direkt.
Men, när vi så småningom fyller på med folk, då sitter alla rutiner, och bolaget är direkt skalbart.

De har redan sett vinsterna med att jobba in rutiner.
– I somras rekryterade vi en mjukvaruchef, och där har vi gått från noll till fem anställda, som jobbar med mjukvara. Så det kan gå snabbt. Hade vi inte haft den här strukturen hade det blivit kaos.
De får stöd från företagsinkubatorn – LEAD. De har även fått mycket hjälp av sin styrelseordförande som tidigare har varit vd för Toyota BT.
– Han är van vid att styra stora bolag, och han kommer med feedback på hur vi ska ställa upp företaget, och hur vi ska tänka med sådana strukturella grejer.

Nu står Wematter
inför eldprovet.
– Problemet vi har nu är att vi har tiotals kunder som står och väntar på att vi ska leverera en maskin. Nu när vi har bytt lokal så börjar vi komma igång med produktionen. I år kommer vi att leverera de första pilotmaskinerna.
Och det är nu den riktiga utmaningen börjar, avslutar Robert med glöd i blicken.

TEXT: Björn Lisinski

FOTO: Björn Lisinski, Robert Kniola

Tidigare publicerat i Affärsstaden 2 – 2017