Lantmännen Agroetanol är en av de aktörer som kommer vara del av världsutställningen Etanolarena Östergötland, som kommer vara placerad i Norrköping. Den nationella arenan är tänkt att vara igång till hösten och kommer visa upp en hållbar etanolproduktion och tunga etanollastbilar, samt fungera som en världsutställning för hållbara tunga transporter baserat på svensk teknik. Agroetanol utgör även en del av den prisbelönta ekoindustriella parken på Händelö i Norrköping. Parken där den industriella symbiosen leder till produktion av flera resurseffektiva och hållbara produkter. Vi får träffa Martin Engström som är affärschef på Agroetanol. Han berättar mer om företaget och lite av de spännande projekt de har på sin agenda.

Det är en solig vårdag när jag träffar Martin Engström på Lantmännen Agroetanols anläggning som ligger på Händelö i Norrköping. Han välkomnar mig med en kopp kaffe och vi sätter oss och pratar etanol och jag får lyssna på deras spännande projekt.
Martin berättar att Scania tagit fram en teknik för att använda etanol i dieselmotorer.
Fördelen med den nya tekniken är att man får en hög verkningsgrad av bränslet i motorn.
– Du får helt enkelt ut mer energi till rörelse för bilen än vad du får i en vanlig bensinmotor. Scania har precis släppt en tung lastbil på marknaden, vilket gör att man kan ersätta fossil diesel även i tunga transporter.

De tunga transporterna är de som växer mest just nu och för att kunna visa att den här tekniken finns här och nu, så har regeringen gett sitt stöd till att göra en världsutställning i Norrköping – Etanolarena Östergötland.
– Norrköping ska vara en plattform för att visa världen att det här är teknik som finns här och nu. På så sätt kan alla se att det verkligen fungerar, redan idag, och vi kommer sätta Norrköping på kartan som Etanolstaden, säger Martin med ett leende.

»Vi vill visa att det alltid är lönsamt att göra ett bra klimatval«

Utställningen planeras i dagsläget och alla samarbetspartners håller på att prata ihop sig.
– Tanken är att allt ska komma igång under hösten 2019 och då kommer vi visa upp etanoltekniken som vi har här.
Ett annat projekt som redan är i gång är den Ekoindustriella parken som Norrköpings kommun är med och driver. Det är ett samarbete för att marknadsföra det bioenergikombinat där Norrköpings kommun, Linköpings Universitet samt flera företag, på Händelö är med. En aktörs restprodukter blir råvaror för nästa aktör, som använder råvarorna och får restprodukter som nästa aktör använder.
– Det blir väldigt energieffektivt och ger en hög klimatreduktion. Detta har fått stora energipriset, och det kommer mycket folk från andra länder och kollar på det här som en förebild för hur man ska bygga nya ekostäder.

Vi kommer sätta Norrköping på kartan som Etanolstaden, säger Martin Engström. Foto: Björn Lisinski

Vi kommer sätta Norrköping på kartan som Etanolstaden, säger Martin Engström. Foto: Björn Lisinski

Martin berättar för mig hur deras anläggning fungerar och hur de använder spannmål för att göra drivmedel, djurfoder och kolsyra. Vi har ett överskott på spannmål i Sverige, och det ökar för varje år. Tre kilo spannmål, blir ett kilo etanol, ett kilo protein som kan ersätta import av soja, och ett kilo kolsyra.
– Vi har också börjat bredda råvarubasen. Vi har bland annat börjat ta emot restprodukter från livsmedelsindustrin som kan ersätta delar av spannmålet. Det handlar bara om att anpassa anläggningen för att kunna ta emot det.
– Vi ser oss inte längre som bara en etanolfabrik, för det är bara en tredjedel av volymerna som utgör etanol. Utan vi ser oss som ett bioraffinaderi som tillverkar såväl livsmedel och djurfoder som drivmedel.

Vi kommer in på E85, och Martin berättar att han personligen tycker att det har blivit ett stort politiskt misslyckande.
– Vi har redan byggt upp en infrastruktur. Det finns cirka 1800 mackar i landet som har E85. I princip klarar alla moderna bensinbilar att efter en mjukvaruuppdatering köra på E85, men varför gör vi det inte då? Det handlar bara om att få till styrmedlen på rätt sätt. För klimatbesparingen är hög, och infrastrukturen finns. Kostnaden för bilen är låg. Alla vet att en elektrifiering kommer att hända, det är vi också tämligen säkra på, men tidshorisonten ligger tyvärr längre bort än många tror. En liten bil med bensindrift kostar 100 000 kronor, medan en likvärdig elbil kostar flera gånger mer. Alla har inte råd att köpa dem och det finns inte laddningsinfrastruktur färdig.
– Så vi tycker att man inte ska låta det bästa, bli det godas fiende. Istället ska man satsa här och nu, samtidigt som man jobbar vidare mot framtiden.
För att själva visa hur man skulle kunna göra så har Lantmännen Agroetanol byggt en egen mack vid sin anläggning, som är öppen för allmänheten. Där kan man välja klimatprestanda.
– Vi vill visa att det alltid är lönsamt att göra ett bra klimatval. Vi har fixerat etanolpriset mot bensin, och bestämt att alltid vara 100 öre billigare mot vad det skulle kosta att köra på bensin.
– Vi är stolta över att vi har olika klimatprestanda på etanol. Vi har lanserat vår absolut bästa etanol, vilket gör att E85 får en miljöbesparing på 80% jämfört mot bensin. Den har samma pris som bensinpriset. Det kostar alltså ingenting att minska utsläppen med 80%. Sen har vi vår mellanprodukt med 70% koldioxidreduktion, som är 50 öre billigare än standardbensin. Vi har också vår standardprodukt som ska motsvara en bättre etanol än snittet i Sverige, som är en krona billigare än bensin.

Martin berättar att macken egentligen är tänkt som ett skyltfönster för att visa att man faktiskt kan ha klimatmärkning på pumparna, så att kunden kan bli mer medveten och göra ett aktiv val.
Och jag vet inte om du som läsare håller med, men jag tänker att det är en viktig del, att göra människor medvetna om att de själva kan göra aktiva val som är bättre för klimatet och omgivningen.

 

TEXT: Björn Lisinski
FOTO: Björn Lisinski