You are currently viewing Turism i glesbygd ger intäkter till många

Turism i glesbygd ger intäkter till många

Visit Sweden har insett värdet av vår vackra glesbygd, en svensk livsstil. En unik resurs att marknadsföra för turisterna. Besöksnäringen omsatte 296 miljarder, genererade ett exportvärde på 120 miljarder 2016 och levererar 169 000 jobb – i hela landet (Källa: Svensk Turism AB)

Marianne van den Broeck, Hotell Sommarhagen får hjälp av Visit Sweden att ordna möten med många internationella kontakter i form av reseagenter. Visit Sweden marknadsför Sverige mot utlandet och hon reser utomlands för att få fler gäster till Hotell Sommarhagen. Hon förenklar genom att presentera ett helt område som ligger i södra Sverige. Visit Östergötland har börjat genomföra möten med aktörer inom turistnäringen. Här ska man utbilda och utbyta erfarenheter om möjligheterna att locka fler till regionen. Det är en prispressad bransch som möter en tuff konkurrens från utlandet. Vi behöver lära oss att ta betalt för våra naturupplevelser.
– Kommunerna behöver inse att det finns mycket pengar att tjäna på turismen. Alla behöver samarbeta, från den lokala ICA-handlaren, skogsägarna till beslutsfattarna inom kommunerna och arbeta över större områden som till exempel södra Sverige. Kunden vill ha en upplevelse och bryr sig inte om att fem företag är inblandade i konceptet, säger Marianne van den Broeck.

Ta till exempel ICA-handlaren i Mora som insett att om man sponsrar Wasaloppet så kommer fler att åka detta och de kommer då att handla i den lokala butiken. Det är så här Marianne van der Broeck anser att man måste arbeta i Östergötland och hela Sverige. Man investerar i något som ger pengar tillbaka. Om det ska fungera måste det vara de som är högst beslutsfattande inom kommun, regioner och företag som ska samlas för att främja turismen. En turistminister borde tillsättas. En utredning om detta väntas vara klart i slutet av 2017.

Marianne van den Broeck är i grunden ekonom, personalvetare från Stockholm. Hon har en bakgrund som HR-ansvarig hos Volvo Bilia med då för tillfället 2200 anställda. Hon jobbade med personalen och ett datasystem för HR-frågor, ekonomi och produktionsstyrning med Volvos datautvecklingsföretag Intentia. Hon var så framgångsrik i sitt arbete att hon blev erbjuden arbete där som internationell projektledare. Hennes uppdrag var att resa runt till olika internationella företag för att se hur detta dataprogram skulle kunna vara till nytta för företagen. För att koppla av från detta påfrestande jobb så gick hon ut i skogen på sin lediga tid. En dag fick hon en aha-upplevelse till att förändra sitt liv.
– Jag gjorde en affärsplan om förändringen i mitt liv. Det handlade om att sälja naturupplevelser i kombination med komfort och ett bra boende, nu kallat Soft adventure, berättar Marianne van den Broeck.

Fler och fler flyttar in till städerna och behöver komma bort från stressen. Målgruppen var de som ville ut i naturen men inte behövde vara vältränade för detta. Att komma ut i naturen ger positiva effekter på flera av de välfärdssjukdomar som till exempel Diabetes, enligt forskare.
– Tanken slog mig att det var många i storstaden som efterfrågade detta. När jag jobbade som internationell projektledare så fick jag ofta höra att där i Sverige har ni en så fantastiskt fin natur. Jag upptäckte att det fanns ett behov av att resa hit och uppleva detta, säger Marianne van den Broeck.

Lösningen på detta för Marianne var att leta efter en rörelse som kunde erbjuda vildmark men ändå nära till målgruppen. Till slut hittade hon Hotell Sommarhagen med tillgång till åtta sjöar inom en radie av 1500 meter, med både Stockholm och Göteborg på lagom bilavstånd.
– När folk kommer hit är de oftast mycket upp i varv. De vill hinna med så mycket som möjligt under sin vistelse här. Upplevelsen av naturen i sig brukar lösa problemet genom att de dag två på sin vistelse här, njuter av det långsamma tempot och tystnaden hos oss. Hemligheten ligger i också att vi brukar fråga gästen hur just den vill ha det? Vi ordnar det mesta, säger Marianne van den Broeck.

Man ligger ständigt i framkant för att erbjuda gästen nya upplevelser. Ta till exempel ett projekt som Marianne driver tillsammans med Linköpings Universitet. Det handlar om vandringar genom GPS-system på olika språk med olika inriktningar som till exempel historia eller fauna. På detta sätt kan företagare inom turism bli riktig konkurrenskraftiga genom att de berättar historier om sin miljö och bygd.

Hotell Sommarhagen har 30 bäddar och man funderar på att utöka till 45 men där anser Marianne att gränsen går för att kunna vara personlig med gästerna. Det ska dock vara flexibelt, bokning i sista minuten och personalen måste vara allkonstnärer.

TEXT: Per Oddman
FOTO: Per Oddman